• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • SilverEmma

Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.

• 1638
    Hera78 skrev 2011-02-05 18:13:16 följande:
    1638: alla vi som opades på ersta fick en sån... Sjukgymnasten gick igenom hur den funkade och vi fick den på uppvaket.
    Inte jag, är ju oxå opad på ersta o har ingen sån, inte någons son ens nämnde det
  • MizzPiggy

Silveremma : Fyfan! Va arg jag skulle bli! Tvi!! Missunsamma människor kan man va utan! Kramar

• sweety88

Imorgon åker jag och blir inlagd på kvällen, tisdag kliver jag över till mitt nya liv om allting går som planerat Cool

• Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-06 15:49:42 följande:
    Imorgon åker jag och blir inlagd på kvällen, tisdag kliver jag över till mitt nya liv om allting går som planerat Cool
    Åh! Lycka till. Spännande. jag längtar såå tills det är dax för mig! Berätta sen på en gång hur allt har gått!
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-06 15:59:12 följande:
    Åh! Lycka till. Spännande. jag längtar såå tills det är dax för mig! Berätta sen på en gång hur allt har gått!
    Ska jag absolut göra!! Glad Hur har det gått för dig?
  • Ferguson

Ikäll är det förberedelser på hemma plan inför op imorgon fm. Duscha med descutan ikväll och imorgon bitti, ge sig själv inj fagmin och packa väskan! Ipoden är laddad men musik och ljudbok... Ser fram emot imorgon!!!

Lev livet imorgon kan det vara försent
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-06 14:49:59 följande:
    Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
    Sånt är tråkigt! Men som du själv skriver, lägg inte energi på henne! Vill du bli opad så ska du ju såklart göra det!
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-06 16:01:02 följande:
    Ska jag absolut göra!! Glad Hur har det gått för dig?
    Fortfarande jobbigt. Sjukt sugen hela tiden. Ante står och lagar min favoritmiddag och jag vill dö. haha.
    Men postivit är väl att jag nu gått ner 4 kilo. 6:e dagen på flyt. Kanske hinner jag gå ner iaf
  • MIJV

en fråga, vad mäter ni för att kolla hur ni minskar? bara midja eller andra mått med? Sen är det någon som fått ändrad skostorlek i och med att ni gått ned?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)