• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • JohannaL
    Philippa skrev 2011-02-09 10:08:13 följande:
    Om jag vore dig hade jag åtminstone ringt och rådfrågat sjukvården....
    Gick över efter nån timme, så det va nog en extrem dumpning, haft liknande innan men inte haft så jäkla ont då =(
  • Maddisen80
    JohannaL skrev 2011-02-09 10:10:27 följande:
    Gick över efter nån timme, så det va nog en extrem dumpning, haft liknande innan men inte haft så jäkla ont då =(
    Får du samma problem igen får du ringa sjukvården igen ,men de är ju bra att det har gått över nu :)
  • gosegrismystryne
    Philippa skrev 2011-02-08 15:26:47 följande:
    Det har jag aldrig hört... vart har du hört det?
    jag hörde de på radion för nån vecka sen... men dom sa dock aldrig vart man skulle vända sig :S
  • SwayingAngel
    Sannalouise87 skrev 2011-02-08 13:30:06 följande:
    Hej!
    Inatt vaknade jag med världens ångest. Lite panikkänsla på det hela över det här med att göra en operation. Hittills har jag varit helt stensäker. Ju mer jag läst på desto mer säker har jag blivit på att jag verkligen vill göra den här operationen. Ända till inatt. Förstår inte varför jag fick en sån ångest, om jag drömt något innan eller vad. Låg länge och funderade och blev mer och mer osäker. Sen somnade jag om.
    När jag vaknade i morse kände jag fortfarande osäkerheten, samtidigt som jag kände att jag vill göra det! Jag tror att osäkerheten beror på att det är ett så stort steg att ta. Man ändrar ju verkligen hela sin livsstil. OCh det är väl där någonstans som oron börjar. Kommer jag aldrig kunna njuta av en måltid, aldrig unna mig något, aldrig ta ett glas vin osv.
    Är det någon som kännt liknande? Är det någon som ångrat sig efter en operation? Känner ni att ni trots operationen kan unna er ibland, och framförallt njuta av en måltid?!
    Jag tror absolut inte att du är ensam. Jag kan känna så oxå men sen påminner jag mig själv om att det är värt det då min hälsa kommer att bli bättre.

Klart jag kommer att sakna att ta ett glas vin med mina vänner om jag inte kommer att kunna dricka sen men jag kommer nog att få ett mer berikat liv så i min värld är det värt det.
    Men man måste ju känna själv om man tycker att det är värt det.
  • SwayingAngel
    1975 skrev 2011-02-08 18:49:26 följande:
    För att du måste ställa in kroppen på svält innan op och att efter op så klarar inte den nya magsäcken att bearbeta tuggmaten. Och så får det ju inte plats i "matsäcken" om du går på flyt innan så blir det inte så jobbigt flytet efter. Och det är på detta sätt som kirurgerna sållar bort patienter som inte menar allvar med sin op. Och för att levern ska krympa.
    Jag kommer inte att behöva flyta eller gå ned i vikt i överhuvudtaget eftersom mina levervärden är bra och inte alls förstorad så det har nog mer med levern att göra än att förbereda matsäcken. Jag har tänkt att flyta typ två veckor före hur som haver men jag behöver inte.
    Sedan är det ju lättare att operera ju mindre patienten är.
  • Sannalouise87
    SwayingAngel skrev 2011-02-09 16:51:03 följande:
    Jag tror absolut inte att du är ensam. Jag kan känna så oxå men sen påminner jag mig själv om att det är värt det då min hälsa kommer att bli bättre.

Klart jag kommer att sakna att ta ett glas vin med mina vänner om jag inte kommer att kunna dricka sen men jag kommer nog att få ett mer berikat liv så i min värld är det värt det.
    Men man måste ju känna själv om man tycker att det är värt det.
    Visst är det så! Har funderat mer över hur jag kände det igår och har kommit fram till att jag faktiskt vill göra operationen.

Fick remissbekräftelsen idag så nu ska bara Carlanderska godkänna min hälsodeklaration, sen ska jag skicka öcer min remiss dit!
  • SwayingAngel
    Sannalouise87 skrev 2011-02-09 17:09:32 följande:
    Visst är det så! Har funderat mer över hur jag kände det igår och har kommit fram till att jag faktiskt vill göra operationen.

Fick remissbekräftelsen idag så nu ska bara Carlanderska godkänna min hälsodeklaration, sen ska jag skicka öcer min remiss dit!
    Det blir så där ibland, man analyserar ihjäl saker och skrämmer upp sig själv. Det kommer att vara en tokstor omställning, det tror jag alla förstår men det kommer att vara värt det.

Snyggt! Håller tummarna för dig!
  • Maddisen80
    Jumbopolly skrev 2011-02-09 06:41:15 följande:
    IDAG är dagen med stort D....
    Skall äta min första Purémåltid idag.... GUD så jag längtar då :P
    Hoppas att de gick bra att äta puremåltiden
  • Ginnsy

Idag damp en remiss till bedömmning ner i brevlådan!
    Finns det någon risk för att man INTE skulle bli godkänd?

Fick ett papper med också. Om att jag måste göra lite olika blodprov innan jag ska dit på måndag.
    Men visst kan jag bara gå ner till mitt VC där jag bor?
    Och inte åka till St göran?

• Maddisen80
    Ginnsy skrev 2011-02-09 17:44:20 följande:
    Idag damp en remiss till bedömmning ner i brevlådan!
    Finns det någon risk för att man INTE skulle bli godkänd?

Fick ett papper med också. Om att jag måste göra lite olika blodprov innan jag ska dit på måndag.
    Men visst kan jag bara gå ner till mitt VC där jag bor?
    Och inte åka till St göran?
    Jag tror nog att du bara kan gå till vc där du bor annars får du ringa st göran och fråga .
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)