• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Sannalouise87

Skönt att höra att ni inte ångrar er och att allt har gått bra!!!

Är själv rädd för att jag av någon anledning skulle ångra mig, samtidigt som jag vill göra opn...

• Full av förhoppning
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-11 09:32:18 följande:
    På måndag ska dom koppla om mina tarmar, samt förlänga dom/den på ngt vis. Är så sabla nervös, men det går nog bra.

Det är sjukt tråkigt att ligga på sjukhus, dagarna går så långsamt... Tur att det finns en del guldkorn här på sjukhuset att prata med .
    det finns sidor på nätet där man kan se tv-serier och filmer. www.alluc.org bland annat. Räddade mina två månader i strikt sängläge.
    Hoppas du snart slipper ligga inne.
    Kram
    becoming me
  • Förändras2012

Har ju fått min remiss bekräftelse och har försökt att ringa om vårdgarantin men kommer inte fram!! är ringa de enda alternativet?
    Om man vill op varsom helst i landet kan man bara meddela det där man ska ringa om vårdgarantin?!

• Jumbopolly
    JohannaL skrev 2011-02-11 07:52:11 följande:
    vi skulle äta 2-3 dl frånbörjan vilket jag klarade av också, nu 9 mån senare e det dock ungefär det samma jag kan äta nu också, typ en liten potatis en halv dl asta 1-1,5 dl protein och lite grönsaker. Så jag tycker inte du ska oroa dig eller va besviken att bara äta 1 dl låter väldigt lite och va inte aleris rekomendationer iallafall. bättre äta så du blir mätt och rejäla mellisar så du inte springer runt och känner sug.
    ne för det är just det som varit problemet.. att jag känner sug å vill småäta istället...
    Nu äter jag lite bara så blir jag mätt..
    Igår kväll åt vi tacos.. Men eftersom jag är på purétid så vågade jag inte tangåra grönsaker alltså VANLIG sallad å gruska å sånt ännu men tog däremot lite majs å lite lök å så lite sås å 1,5 skal. 1 liten slev köttfärs.. Det tog mig hela måltiden och lite till innan jag fick i mig det men sedan var jag väldigt mätt och belåten. Då sa min mans 10 åring.. "stina. du skulle ju inte kunna äta så mycket men du äter ju som en häst.. Du äter ju fortfarande" Men det han inte förstod var att jag FORTFARANDE satt och åt på den där första lilla skeden jag tog medans han moffat i sig 3 sådana slevar + massa dricka å annat jox *S*
  • Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-11 09:29:54 följande:
    Mina råd var såna att jag skulle äta 2 dl under puré (1 dl kött, ½ dl potatis och ½ dl grönsaker och sås), när jag började med vanlig mat skulle det ökas upp till 3 dl (1 dl av varje sort). Jag skulle aldrig ha blivit mätt på 1 dl, låter jättelite mat men råden är ju så olika från ställe till ställe.
    jo men har förstått att även det är olika fårn olika ställen så jag äter lite mer nu så får vi se...
    Är inte lika hungrig å sugen på att småäta längre iaf...
  • Jumbopolly
    Zodic skrev 2011-02-11 09:51:00 följande:
    Nej ät det du känner är lagom! jag kunde äta mycket frånbörjan också, men kan inte äta jättemycket nu heller, opad sen maj! Du ska inte svälta dig!

Känns bra att fler än jag kan äta fast man är opad.. Blir ju nästan rädd för mig när man vet hur det varit tidigare med behandlingar å sånt som inte funkat på mig. Min gubbe sa till och med.. "De kanske inte ens opererat magsäcken utan bara varit inne å rotat runt lite för skoj skull.. vad vet du om det?"
    Å det är klart.. vad vet jag om det??? fast det LÄR jag väl förstå den dagen jag får en ordentligt dumping =)
  • cyprezz
    Sannalouise87 skrev 2011-02-11 17:15:45 följande:
    Skönt att höra att ni inte ångrar er och att allt har gått bra!!!

Är själv rädd för att jag av någon anledning skulle ångra mig, samtidigt som jag vill göra opn...
    Så kände jag med ända fram till dom sövde mig då va där ingen återvändo, men känner du dig nervös prata med din kirurg på operations dan eller narkosläkaren dom är mycket förstående . Kram och lycka till
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-12 02:42:39 följande:
    jo men har förstått att även det är olika fårn olika ställen så jag äter lite mer nu så får vi se...
    Är inte lika hungrig å sugen på att småäta längre iaf...
    Jag började också bli sugen på att småäta, jag gjorde då så att jag ökade upp proteinet och minskade resten och höll mig då mättare längre och slutade springa och rycka i kylskåpsdörren :)
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-12 02:44:31 följande:
    Känns bra att fler än jag kan äta fast man är opad.. Blir ju nästan rädd för mig när man vet hur det varit tidigare med behandlingar å sånt som inte funkat på mig. Min gubbe sa till och med.. "De kanske inte ens opererat magsäcken utan bara varit inne å rotat runt lite för skoj skull.. vad vet du om det?"
    Å det är klart.. vad vet jag om det??? fast det LÄR jag väl förstå den dagen jag får en ordentligt dumping =)
    Det där har jag också tänkt! Dom har gjort fem skojjiga små hål på magen men har inte gjort något inne i magen. Men så åt jag för fort en dag och blev illamående, då insåg jag att dom hade gjort nått ändå ;)
  • PetraD
    Evfi80 skrev 2011-01-31 13:38:29 följande:
    Ni som väntar och har gjort GBP op hur lång tid tog det från info mötet till att ni vart op?Är det olika lång tid för dom olika sjukhusen?
    jag fick min remiss skickad mitten av oktober 09, sen var jag på info 14/1 10 och sen fick jag min op 2/2 10
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)