• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jumbopolly
    Hera78 skrev 2011-02-09 08:33:41 följande:
    Ja, det slutar aldrig förvåna mig hur mycket det skiljer mellan sjukhusen!

Du ska också börja äta puré idag, efter en vecka, jag har tre veckors flytande kvar...
    det är gott med puré.. ÄLSKAR mixat kött potatis brunsås och lingon.. MUMS
  • Jumbopolly

Jag blir så besviken på mig själv.
    Alla pratar om att när de är nyopade så kan de minnsann inte äta mer än 1 dl / måltid första tiden. Äter jag 1 dl mat (under lunchen och middagen) så är jag så vansinnigt hungrig när vi kommer till mellanmålen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst till slut. Däremot om jag äter 2-3 dl mat lunch och lika mycket på middagen å så dricker lite vatten till maten då blir jag mätt ordentligt och det räcker med ett lättare mellanmål tex en knäckemacka med lite mjukost på. Dietisten på sjukhuset sa iof  att vi skulle inte backa när kroppen sa att den ville utöka portionerna för i slutändan ska vi kunna äta 1-2 potatisar lite kött och sås och lite grönsaker (1 normal liten portion) men tror inte hon menade direkt när man börjar med puré maten. Min middagstallrik har bestått av 1 normal potatis (mosad), ca 1 dl kött, lite näst intill fettfri sås, lite lingon och 3-4 brysselkol eller 1 stor broccoli bit. Mår bra, dumpar inte och känner mig inte desperat sedan efter mer mat. Fel av mig??? Blir skåpstokig annars å vill skåpsäta hela tiden för jag är så sugen och hungrig.
    Någon som vet om jag förstör alltihop eller om man faktiskt kan äta så?
    Eller kanske ska ringa dietisten och berätta o mina synder och se om de kan hjälpa mig???
    Blir knäckt...

• Philippa
    cattis1234 skrev 2011-02-10 23:40:17 följande:
    Till er som redan är op:ade:
    Hur mycket fuskade ni under flyttiden efter op?
    Op:ad på Ersta och ska flyta i 4veckor efter och har det såååå jobbigt.
    Flutit i 2veckor nu och saknar alla smaker. Åt lite kokt ägg (väldigt noga tuggat) 1 chokladbit och
    1potatis bit(inte allt på samma gång)  oj, oj vilka skuldkänslor man har, för alla andra verkar fixa det helt.
    Jag blir galen......sugen på allt!  {#emotions_dlg.djavulsk}
    Mår bra, inget konstigt känns imagen.
    Hur har ni gjort/kännt?
    Jag vet att det är kort tid med 4 veckor att stå ut, men inte så lätt  =(
    Jag vill ju inte riskera något, speciellt inte eftersom jag fick omopereras pga stor blödning 2dagar efter GBP

Vet att rutinerna på flyt/pure skiljer mellan olika sjukhus, men är det pga av olika suturteknik?
    Ersta delar magsäcken med typ overlock-maskin ( klipper samtidigt som titanclips trycker ihop sårkanterna på bägge magsäckarna) Används samma teknik någon annanstans?
    Jag fuskade ingenting trots min enomra hunger och sug... mitt behov av att följa läkarens råd var större och risken för komplikationer ökar om man fuskar och eftersom jag var så rädd att dö så höll jag mig....

håll ut!!
  • Philippa
    Jumbopolly skrev 2011-02-11 02:48:32 följande:
    Alla pratar om att när de är nyopade så kan de minnsann inte äta mer än 1 dl / måltid första tiden. Äter jag 1 dl mat (under lunchen och middagen) så är jag så vansinnigt hungrig när vi kommer till mellanmålen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst till slut. Däremot om jag äter 2-3 dl mat lunch och lika mycket på middagen å så dricker lite vatten till maten då blir jag mätt ordentligt och det räcker med ett lättare mellanmål tex en knäckemacka med lite mjukost på. Dietisten på sjukhuset sa iof  att vi skulle inte backa när kroppen sa att den ville utöka portionerna för i slutändan ska vi kunna äta 1-2 potatisar lite kött och sås och lite grönsaker (1 normal liten portion) men tror inte hon menade direkt när man börjar med puré maten. Min middagstallrik har bestått av 1 normal potatis (mosad), ca 1 dl kött, lite näst intill fettfri sås, lite lingon och 3-4 brysselkol eller 1 stor broccoli bit. Mår bra, dumpar inte och känner mig inte desperat sedan efter mer mat. Fel av mig??? Blir skåpstokig annars å vill skåpsäta hela tiden för jag är så sugen och hungrig.
    Eller kanske ska ringa dietisten och berätta o mina synder och se om de kan hjälpa mig???
    Blir knäckt...
    Jag är opad sedan nov -10 och jag äter ca 2 dl varje måltid och det är bra enligt min dietist....
  • JohannaL
    Jumbopolly skrev 2011-02-11 02:48:32 följande:
    Blir knäckt...
    vi skulle äta 2-3 dl frånbörjan vilket jag klarade av också, nu 9 mån senare e det dock ungefär det samma jag kan äta nu också, typ en liten potatis en halv dl asta 1-1,5 dl protein och lite grönsaker. Så jag tycker inte du ska oroa dig eller va besviken att bara äta 1 dl låter väldigt lite och va inte aleris rekomendationer iallafall. bättre äta så du blir mätt och rejäla mellisar så du inte springer runt och känner sug.
  • Mary Jo
    Philippa skrev 2011-02-11 07:30:58 följande:
    Jag fuskade ingenting trots min enomra hunger och sug... mitt behov av att följa läkarens råd var större och risken för komplikationer ökar om man fuskar och eftersom jag var så rädd att dö så höll jag mig....håll ut!!

Vad kan det bli för kompliktioner? Nu blev ju jag nervös. Enligt dietisten behövde man inte flyta om man inte ville,bara man bantade och gick ner i vikt... Hon sa att vi fick äta gurka och tomat om tuggbehovet blev för stort så jag har tagit mig en bit gurka på kvällen 3-4 gånger om det blivit för jobbigt.
  • Ariana3

Lillabus 81: En c-pap är en andningsmask man har på sig under natten som blåser luft för att inte syresättningen ska sjunka eller att man ska få helt andningsstopp.

• Philippa
    Mary Jo skrev 2011-02-11 08:13:16 följande:
    Vad kan det bli för kompliktioner? Nu blev ju jag nervös. Enligt dietisten behövde man inte flyta om man inte ville,bara man bantade och gick ner i vikt... Hon sa att vi fick äta gurka och tomat om tuggbehovet blev för stort så jag har tagit mig en bit gurka på kvällen 3-4 gånger om det blivit för jobbigt.
    Komplikationer är att levern inte har minskat tillräckligt och de råkar rispa den och det börjar blöda och de måste öppna buken istället för att använda titthålskirurgi.
  • Mary Jo
    Philippa skrev 2011-02-11 08:28:29 följande:
    Komplikationer är att levern inte har minskat tillräckligt och de råkar rispa den och det börjar blöda och de måste öppna buken istället för att använda titthålskirurgi.

Ja just det.Vad konstigt att dom säger så olika från ställe till ställe då.. När man enligt våran dietist får äta mat om man vill. tänker att levern inte krymper lika mycket då. eller jag kanske bara svamlar.
  • Sannalouise87

sofianordstrom:
    Förstår att det inte är lätt! Men det är ju bra om du lyckas hålla ut två veckor till! Har du testat att dricka buljong? Det både luktar och smakar mat och kan kanske hjälpa dig mot sug och så?!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)