• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • malina 87

hur går man till väga då? tror mitt landsting har något samarbete med nå privatsjukhus i sstockholm

• SilverEmma

Är det sophiahemmet så tror jag att de har galet korta väntetider just nu! Ring numret som står på din remissbekräftelse och fråga! Annars är det många som tipsar om vårdslussen, kanske värt att testa?

• malina 87
    SilverEmma skrev 2011-02-07 20:05:33 följande:
    Är det sophiahemmet så tror jag att de har galet korta väntetider just nu! Ring numret som står på din remissbekräftelse och fråga! Annars är det många som tipsar om vårdslussen, kanske värt att testa?
    jag ska ringa och fråga i morgon =)
  • Jumbopolly
    entity skrev 2011-02-07 19:17:22 följande:
    jag är livrädd för nålar, men det gick bra, obehagligt dock men det gick!
    vad är det för sprutor ni får ta själva??? vi får inga sprutor :S
  • Hera78
    Jumbopolly skrev 2011-02-08 06:48:44 följande:
    vad är det för sprutor ni får ta själva??? vi får inga sprutor :S
    Fragminsprutor mot blodproppar. Jag fick totalt 7 st. 3 på sjukhuset och 4 som jag ska ta själv hemma. Tar sista ikväll *tjohoooo*

Jag är ruskigt rädd för nålar men själva sticket tycker jag inte gör ont alls, nålen är supertunne, däremot svider det så in i h-lvete på mig. Någon enstaka gång (igår exempelvis) har jag lyckats träffa där det inte gör lika ont, annars har jag antagligen haft oturen att träffa rakt i ett kärl för den svedan är inte från denna värld...
  • Philippa
    entity skrev 2011-02-07 19:35:24 följande:
    Tack, behövde höra det från någon annan. Har försökt intala mig själv det, för jag VET ju att jag gått ner mycket - men det blir så knasigt då alla frågar "hur mycket har du gått ner nu" och förväntar sig höra att man gått ner sedan sist, fast jag inte har det.

Började tänka att jag var misslyckad :(

Hur länge håller platåer i sig, på ett ungefär?

Jag äter ju inget godis eller så, visst har någon slunkit ner men det är inte gott längre så jag låter bli, läsk är samma där, inget som lockar.. så jag äter mat, och försöker röra på mig iaf lite varje dag.. kanske får försöka med mer motion också visserligen.
    Platåer kan hålla i sig flera veckor om man har otur.. men du ska givetvis öka på din motion oxå!
  • jenny8503

Hej! Längesen jag skrev men har tittat in lite då och då... Jag opades den 29 mars förra året och har gått ner 40 kg, tyvärr går det sakta nu men åt rätt håll i alla fall :) Ett problem jag har är att min mage låter/kurrar när jag har ätit, och inte så tyst heller... Det blir jobbigt när man är ute bland folk. Jag undrar om någon vet vad det beror på och om man kan göra något åt saken? Jag har inte ont i magen eller några andra problem...

Tacksam om nån vill svara :) Kram!

• Sannalouise87

Hej!
    Inatt vaknade jag med världens ångest. Lite panikkänsla på det hela över det här med att göra en operation. Hittills har jag varit helt stensäker. Ju mer jag läst på desto mer säker har jag blivit på att jag verkligen vill göra den här operationen. Ända till inatt. Förstår inte varför jag fick en sån ångest, om jag drömt något innan eller vad. Låg länge och funderade och blev mer och mer osäker. Sen somnade jag om.
    När jag vaknade i morse kände jag fortfarande osäkerheten, samtidigt som jag kände att jag vill göra det! Jag tror att osäkerheten beror på att det är ett så stort steg att ta. Man ändrar ju verkligen hela sin livsstil. OCh det är väl där någonstans som oron börjar. Kommer jag aldrig kunna njuta av en måltid, aldrig unna mig något, aldrig ta ett glas vin osv.
    Är det någon som kännt liknande? Är det någon som ångrat sig efter en operation? Känner ni att ni trots operationen kan unna er ibland, och framförallt njuta av en måltid?!

• Glaadis

Jag opade mig 25 maj -2010 och i dag  när jag vägde mig så har jag gått ner exakt 41kg.

Är så glad att jag gjorde open och önskar er alla lycka till.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)