• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Ariana3

Det känns spännande. Jag har tagit första steget till en förändring i mitt liv. Nu när jag har släppt fram tanken till handling inser jag att den alltid funnits ganska stark där bakom men på nått sätt har jag inte sett mina problem som speciellt svåra eller allvarliga, det är andra som har det värre. men en dag trillade polletten ner och jag insåg att jag inte klarar det här. Det är svårt att erkänna eftersom jag alltid trott att jag ska klara det men så kom tanken att ifall jag verkligen trodde jag skulle klara det - varför hade jag inte gjort det tidigare då?
    Det känns lite som att ge upp på min tro på mig själv men det känns bra efter att ha läst här på tråden och på andra sidor, jag inser att det här är för mig. Jag blir otroligt inspirerad av att läsa om er och hoppas att jag snart också ska vara där.
    Tyvärr vet jag att där jag bor är det ca 2 års väntetid men en bekant jag har åberopade vårdgarantin, blev hänvisad till Ersta, och vips tog det ca 6 månader från träffen där till operationsdatum.
    jag kommer följa denna tråd med stort intresse och återkommer när jag vet mer om hur det går för mig själv...

• malina 87
    Maddisen80 skrev 2011-02-10 17:57:26 följande:
    Hmm tråkigt att de behövs komplettering står de inte vad de är för komplettering ?
    pratade med vc idag, de va bara något läkaren glömt att skicka med, inga mer prover skulle behöva göras...
  • malina 87
    Ariana3 skrev 2011-02-10 19:16:43 följande:
    Det känns spännande. Jag har tagit första steget till en förändring i mitt liv. Nu när jag har släppt fram tanken till handling inser jag att den alltid funnits ganska stark där bakom men på nått sätt har jag inte sett mina problem som speciellt svåra eller allvarliga, det är andra som har det värre. men en dag trillade polletten ner och jag insåg att jag inte klarar det här. Det är svårt att erkänna eftersom jag alltid trott att jag ska klara det men så kom tanken att ifall jag verkligen trodde jag skulle klara det - varför hade jag inte gjort det tidigare då?
    Det känns lite som att ge upp på min tro på mig själv men det känns bra efter att ha läst här på tråden och på andra sidor, jag inser att det här är för mig. Jag blir otroligt inspirerad av att läsa om er och hoppas att jag snart också ska vara där.
    Tyvärr vet jag att där jag bor är det ca 2 års väntetid men en bekant jag har åberopade vårdgarantin, blev hänvisad till Ersta, och vips tog det ca 6 månader från träffen där till operationsdatum.
    jag kommer följa denna tråd med stort intresse och återkommer när jag vet mer om hur det går för mig själv...
    får man fråga vart du bor? min läkare skickade remiss nyligen
  • Maddisen80
    malina 87 skrev 2011-02-10 20:20:15 följande:
    pratade med vc idag, de va bara något läkaren glömt att skicka med, inga mer prover skulle behöva göras...
    Hej okis vad bra att du fick reda på vad de var
  • malina 87
    Maddisen80 skrev 2011-02-10 20:27:41 följande:
    Hej okis vad bra att du fick reda på vad de var
    ja så nu hoppas jag på att han har skickat den idag och att allt går som de ska
  • Maddisen80
    malina 87 skrev 2011-02-10 20:30:21 följande:
    ja så nu hoppas jag på att han har skickat den idag och att allt går som de ska
    Jag håller tummarna att de går bra
  • malina 87
    Maddisen80 skrev 2011-02-10 20:31:08 följande:
    Jag håller tummarna att de går bra
    hur går det för dig då?
  • littlemisstrouble
    Ariana3 skrev 2011-02-10 15:58:11 följande:
    Hej!
    Har precis tagit första steget mot en GBP. Har pratat med min läkare som ska skriva remiss, ska dit snart och ta de prover han ville ha.
    Vet inte om jag i dag blir godkänd för en op, har en BMI på strax över 40, högt blodtryck, höga blodfetter, sömnapné (använder c-pap när jag sover), dåliga anlag gällande hjärt/kärlsjukdomar. Men jag vet inte om mina besvär är "tillräckliga!".

Hur går samtalet när man blir "godkänd" till, vilka frågor vill dom ha svar på, vad krävs?
    Är intresserad av det mesta kring GBP. Har läst mycket och vet att det inte är en dans på rosor, att det finns biverkningar och inte alltid går så bra. Har någon hemsida eller blogg får ni gärna länka dit så jag kan läsa om eran "resa" i väntan på att jag också kanske ska göra den.
    vad använder du när du sover? c-pap är vad? du borde väl få göra op om du har över 40 i bmi. sömnapne kan ju bara bli bättre om man går ner i vikt likaså blodtryck och såvidare.

det dom vill veta är om du har gjort seriösa viktnedgångsförsök innan. hur länge man har haft övervikt. ja det mesta står i TS
    Planering är a och o......
  • littlemisstrouble

Nu har jag ett test kvar (förhoppningsvis blir det inga fler) och sen kan man med säkerhet säga om jag får göra operationen eller inte.
    visst jag har blivit godkänd men det kan ju ändra sig under tidens gång väl om inte ekg med mera är bra antar jag.

Planering är a och o......
  • cattis1234

Till er som redan är op:ade:
    Hur mycket fuskade ni under flyttiden efter op?
    Op:ad på Ersta och ska flyta i 4veckor efter och har det såååå jobbigt.
    Flutit i 2veckor nu och saknar alla smaker. Åt lite kokt ägg (väldigt noga tuggat) 1 chokladbit och
    1potatis bit(inte allt på samma gång)  oj, oj vilka skuldkänslor man har, för alla andra verkar fixa det helt.
    Jag blir galen......sugen på allt!  {#emotions_dlg.djavulsk}
    Mår bra, inget konstigt känns imagen.
    Hur har ni gjort/kännt?
    Jag vet att det är kort tid med 4 veckor att stå ut, men inte så lätt  =(
    Jag vill ju inte riskera något, speciellt inte eftersom jag fick omopereras pga stor blödning 2dagar efter GBP

Vet att rutinerna på flyt/pure skiljer mellan olika sjukhus, men är det pga av olika suturteknik?
    Ersta delar magsäcken med typ overlock-maskin ( klipper samtidigt som titanclips trycker ihop sårkanterna på bägge magsäckarna) Används samma teknik någon annanstans?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)