• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mlii79, låter bra med fotona :D Ska bli så pännande att se hur man ser skillnaden sen.. jag har gått ner 5,8kg sen opn ochmamma tyckte redan jag såg smalare ut i ansiktet, det är jusäkert inbillning men själv lär det ju ta tid innan man ser det öht :)

• Zodic

Hur mycket tänker/tänkte ni andra på riskerna kring en operation?
    Just att dö är det ju väldigt få som gör, även om det har hänt, men det är ju många som har en del komplikationer efteråt.
    Men när folk oroar sig över hur många öl man kan dricka osv så är väl det the least of your worries... jag förstår ju att man undrar hur livet efter ser ut, det gör jag med :)

men när jag läser på viktop.se's forumdel komplikationer efter operationen, tex tråden "nytt rekod i att ligga på sjukhus?" om janne som legat på sjukhus konstant sen sin operation 2008! och även de som svarar på tråden verkar ju haft en del komplikationer. hade jag läst den tråden innan jag gjorde opn hade jag varit något mer restriktiv. jag hade inte gått igenom operationen med bara 15 kg övervikt (vilket jag inte har heller, oavsett, men som exempel).

Även om merparten har väldigt positiva erfarenheter, och faktum är att grav fetma har i längden mer komplikationer än många av komplikationerna som kan uppstå med en op.

Hur tänker ni om detta? :)

• Zodic
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-18 13:27:53 följande:
    jag ska gå ner 7 kg, har gått ner fyra kilo på min våg.
    7 kg till eller 7 kg totalt? 3 kg kan du nog gå ner om du äter enbart pulver och rör på dig. och drick mycket vatten, minst 3 liter om dan! skulledu gå ner 6 kg har du ju ändå gått ner och det borde dom tycka är ok, det är ju fettet på levern som ska bort..

Dom vägde inte mig utan frågade bara om vikten när jag skulle opas, men det var ett annat sjukhus, vet inte hur dom gör på aleris.
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-18 13:42:14 följande:
    Hej, känner igen mig när det gäller att inte gå ner. Jag ska op:as på tisdag nästa vecka och har kämpat i 3 veckor för att gå ner. Äter nästan inget alls och är hungrig HELA TIDEN! Trots det så gick jag upp 4 hg igår och 2 hg idag??!! Hur är det möjligt! Men jag ringde Sophiahemmet och om jag har kvar ett par hg till de 8 kg som de vill att jag går ner så var det inte hela världen. Puh, vilken tur! Kämpa på så går det nog bra ska du se! Och lycka till med op:n.
    skönt att du fick ett positivt svar iaf :) det kommer gå kanon ska du se! :)
  • Zodic
    Freyla skrev 2010-05-18 14:04:21 följande:
    Grattis till viktnedgången Försökte kommentera på din blogg men det går inte
    Tack :)
    Nu har jag ändrat så det går att kommentera fritt :)
  • Zodic
    huachi86 skrev 2010-05-18 15:38:37 följande:
    jag ska opereras på tisdag förhoppningsvis... jag har bara ett stort problem. har varit väldigt nere och deppig =( och jag måste gå ner 5 kilon på 1 vecka... vet inte om det ens är möjligt?? vad tror ni??? det känns jätte jobbigt....
    jobba på med ditt pulver så går du nog ner nåra kg och försök röra på dig.
    mig var det inget snack om att väga när jag väl var där, dom bara frågade mig om vikten. samma för flera andra som varit där!
  • Zodic
    huachi86 skrev 2010-05-18 15:44:42 följande:
    Jag ska iväg på långpromenad i slottskogen ikväll med lillan. hoppas det ger nåt  =) imorgon ska jag dansa lite zumba här hemma och se om det hjälper. hoppas hoppas allt går bra! vill verkligen opereras...skulle inte orka med o bli nekad på grund av att jag inte gått ner allt :(
    Men det kommer gå bra ska du se!!
    Jag har väldigt svårt att tro att dom skulle neka, det är ju ändå 115 tusen kronor som nekar då, dom vill ju operera dig lika gärna ;)
  • Zodic
    JohannaL skrev 2010-05-18 18:02:28 följande:
    ahhh fattar inte hur det ska kunna ta 30 min att äta, jag sitter och segar i mig maten som en gnu men det tar max 20 min, får inte ont el nått heller, men nått tips på hur man ska tänka när man ska sega i sig maten?
    Jag känner också det, måste kolla på klockan hela tiden så jag inte äter för fort :P 20 minuter står det i min bok, men även det är svårt att lyckas med ibland. man ska tygga 20 ggr, försöker så gott jag kan :) provade ris och kyckling-wok idag och det gick jättebra :)
  • Zodic
    Freyla skrev 2010-05-19 17:18:35 följande:
    Vad har/hade ni för BMI innan operation?
    42!
  • Zodic
    Karra skrev 2010-05-19 18:50:31 följande:
    Nu ska jag ta mig till gymmet, herregud hur ska det gå!? Har inte varit på gym sedan -06. men det känns lite bättre att gå dit och väga -14kg mindre. Hur ofta gymmarn ni? När började ni efter op?
    dom saatt man inteskulle träna intensivt inom 2 månader efteråt, så om två månader tänkte jag gå en "jag är sjukt otränad och behöver HJÄLP"-kurs på friskis ;)

Glaadis: Tänk inte på det, inte mycket att göra,jag förstår dig helt och hållet!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)