• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • 1975

Rebecka är min kirurg och lejonmark var med på op. Dom är alltid två som opererar. R är jätte bra kirurg!!!

• fruhof

Jippie.... - 27.5 kg och äntligen normalviktig!!!!

• Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-13 20:43:56 följande:
    Min nya regel är att jag ska dricka en flaska mellan frukost och lunch, en mellan lunch och middag och en efter middagen. Det är jäkligt enkelt att säga att det är enkelt för det är det inte. Jag tvingar mig själv att komma ihåg det :) Min dotter brukar påminna mig, när jag inte har flaskan hos mig tar hon den och försöker dricka så då kommer jag på det igen :) Lycka till med vattendrickandet!
    får banne mig plocka fram en ½ liters flaska å göra likadant.. förstår inte varför jag blivit sådan. har alltid druckit mycket vatten förut.. Det stör mig lite att jag helt plötsligt blivit så dålig på det =(
  • Mli79

Ser att ni har skrivit om att dricka vatten. Det fick mig att räkna efter. Idag har jag druckit 4 koppar te (svart) och ett halvt glas mjölk. Inte bra, och heller inget ovanligt. Hatar att dricka "bara för att", jag är aldrig törstig. Eller jo, men väldigt sällan nu på vintern. Jag ska banne mig också skaffa mig en halvlitersflaska och dricka minst tre såna om dagen!

• Hera78

Varierar även råden om hur mycket vatten man ska/bör dricka på en dag? Har förstått att några av er har 1,5 liter, jag har 0,5 liter/dag fast det kanske är nu när det är flytande?

• Ginnsy

Usch vad jobbigt det känns just nu!
    Var precis på St Göran och det gick inte riktigt som jag hoppats på!
    Blev beviljad OP!
    Men........
    Innan jag får någon op tid måste jag lära mig äta 6mål om dagen!!
    Just nu äter jag bara 2
    Fick en ny tid om 5 veckor!!
    Fy bubblan alltså.
    Men jag förstår honom.
    Annars kommer tiden efter bli jätte tuff!!

• HelenaN1973

Hej!
    Har nu fått tid för gruppinformation på Sahlgrenska sjukhus nästa måndag, alltså 21 feb.
    Någon mer som ska dit?

Sedan undrar jag...ni som har varit på gruppinfo: Visst brukar det vara OK att ha med en anhörig?
    Det känns jobbigt att kunna återberätta för sambon som naturligtvis vill veta ALLT!

Någon som vet om det brukar ta lång tid efter ett gruppinfo innan man får träffa läkare o dietist mm så att man vet om man blir godkänd eller inte för op? Det verkar som man gör i olika ordning på sjukhusen.

• Philippa
    Ginnsy skrev 2011-02-14 09:45:51 följande:
    Blev beviljad OP!
    Men........
    Just nu äter jag bara 2
    Fy bubblan alltså.
    Men jag förstår honom.
    Jam
  • Philippa
    Ginnsy skrev 2011-02-14 09:45:51 följande:
    Blev beviljad OP!
    Men........
    Just nu äter jag bara 2
    Fy bubblan alltså.
    Men jag förstår honom.
    Ja, då är det dags att börja ditt nya liv

För äter du bara två gånger/dag efter op kommer du bli sjuk....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)