• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sweety88
    Lattjo skrev 2011-02-13 12:12:29 följande:
    Jag hade jätteont på vänster sida efter op. Min doktor förklarade det med att dom sätter en port där och ofta råkar dom då komma åt ett revben och det är det som gör ont. Det värkte i kanske 1 vecka, mindre och mindre för var dag som gick.
    Tack, då vet jag allt är lungt Glad
  • Lalalong

Innan op så hade jag ganska regelbunden mens, men lite längre cykel än de 28 dagar man brukar räkna med (35 dagar hade jag, så en vecka till). 

Efter Open har jag mens jätteofta!! Det är nu exakt 4 månader sen min operation och jag har haft mens 5 gånger redan.. Den uppför sig som den gjorde innan i mängd och längd (inte så riklig och bara 3-4 dagar) men kommer tätare som sagt! Alltså typ en mens cykel på drygt 3 veckor helt plötsligt!! 

Någon mer som varit med om detta?  

Klara 060504, Alva 100117
  • jessiemelin
    Lalalong skrev 2011-02-13 14:28:28 följande:
    Innan op så hade jag ganska regelbunden mens, men lite längre cykel än de 28 dagar man brukar räkna med (35 dagar hade jag, så en vecka till). 

Efter Open har jag mens jätteofta!! Det är nu exakt 4 månader sen min operation och jag har haft mens 5 gånger redan.. Den uppför sig som den gjorde innan i mängd och längd (inte så riklig och bara 3-4 dagar) men kommer tätare som sagt! Alltså typ en mens cykel på drygt 3 veckor helt plötsligt!! 

Någon mer som varit med om detta?  
    känner igen mig, vet ej om det beror på att jag börja äta p-piller direkt efter open eller om det har med viktnedgång o hormoner o göra.. har ätit i 1 år nu o ja tycker ja har mens 3e - 4e vecka kan gå 2v imellan ibland o då småblödningar. kanske e kroppen som aklimatiserar sig
    de e ju mkt som händer,, ja har dessutom lågt blodtryck nu o käkar mer järn.. fick  ju redan extra järn för man e i fertil ålder när man gjorde open. ja e på min sista karta p-piller nu sen tänkte ja lägga ner p-piller för o se om de blir förändring. både med blodtrycket och blödningarna.
  • Ginnsy

I morgon är det dax för mig att träffa kerurgen på St Göran!
    Är lite nervös. Men det ska man väl vara när man ska göra en sådan här stor sak! Eller?

• Jumbopolly
    entity skrev 2011-02-13 03:48:49 följande:
    Efter op så är ju magen fortfarande i läkstadiet, så för att det inte ska fastna bitar, och förmodligen också vara enklare att processa, så ska man äta puré
    för jag ska ju egentligen äta puré nu men har inte gjort det.. förutom om vi ätit stekt kött ellet stek eller nåt.. Då har jag mixat det för det är rätt hårt annars har jag bara tuggat det å då tuggat det ordentligt.... tuggat MINST 40 gånger å är det inte tillräckligt puréat i munnen då så har jag tuggat lite till. så har inte svalt några bitar för det vågar jag inte men har heller inte mixat maten innan jag ätit den.
  • Jumbopolly
    entity skrev 2011-02-13 03:51:38 följande:
    Jag har alltid med mig en vattenflaska vart jag än far. Då smuttar man hela tiden, jag iallafall Var skitdålig på att få i mig vatten efter operationen, men nu dricker jag rätt mycket :)

Har inget sötsug alls, och då jag har provat godis måste jag säga att det smakar rätt illa, inte alls så gott som jag minns det. Fast det gör ju ingenting ;)
    alltså det har varit bra att prova olika "supergoda" godisar för precis som du säger.. de smakar inte alls lika bra nu som de gjorde förut.. å nu vet jag ju det så nu har jag  inte samma sug efter de godisarna iaf.. SKÖNT....
  • Jumbopolly
    Philippa skrev 2011-02-13 09:37:04 följande:
    Japp, det är vanligt! Kroppen har fått en chock och gör allt för att hålla kvar "fettet".. du kan stå still några veckor om du har otur....
    står också still och gick till och med upp ett kilo nu.. har iof fuskat pyttelite nu och ätit någon godisbit men det borde inte göra SÅ vansinnigt stor skillnad. utan skulle tro att det är som du säger kroppen gör allt för att bevara fettet.. Började stå still strax före op å hade gått upp något hekto först.. sedan gick jag ner 3 kilo under första veckan som opad å nu gått upp 1.. men tror det vänder snart igen.... är ju bara inne på 2a veckan
  • Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-13 12:16:58 följande:
    Jag förstår precis, det är skitjobbigt att dricka för jag känner inte heller någon direkt törst. Jag har min Ramlösa-flaska jag fyller på och så har jag börjat dricka vanligt kaffe också (innan drack jag bara latte men det räknade jag mer som ett mellis), nu kommer jag äntligen upp i mina 1,5 liter som rekomenderas från sjukhuset där jag opades.
    jag måste bättra mig på det där med vatten det är bara så.. har nog inte druckit nåt direkt idag heller fast jag kommit på mig själv å gått till kranen för att dricka.. Det står glas med vatten i hela huset som jag glömmer bort.. mycket att tänka på när man har en liten emd som kräver 100% uppmärksamhet HELA tiden.. *suck*
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 19:00:44 följande:
    jag måste bättra mig på det där med vatten det är bara så.. har nog inte druckit nåt direkt idag heller fast jag kommit på mig själv å gått till kranen för att dricka.. Det står glas med vatten i hela huset som jag glömmer bort.. mycket att tänka på när man har en liten emd som kräver 100% uppmärksamhet HELA tiden.. *suck*
    Min nya regel är att jag ska dricka en flaska mellan frukost och lunch, en mellan lunch och middag och en efter middagen. Det är jäkligt enkelt att säga att det är enkelt för det är det inte. Jag tvingar mig själv att komma ihåg det :) Min dotter brukar påminna mig, när jag inte har flaskan hos mig tar hon den och försöker dricka så då kommer jag på det igen :) Lycka till med vattendrickandet!
  • Lattjo
    Ginnsy skrev 2011-02-13 17:24:59 följande:
    I morgon är det dax för mig att träffa kerurgen på St Göran!
    Är lite nervös. Men det ska man väl vara när man ska göra en sådan här stor sak! Eller?
    Vad spännande, vilken kirurg har du? Jag träffade Rebecca men opades av Leijonmark (Carl) och Ted. Alla tre är lika trevliga tycker jag :) Lycka till imorgon!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)