• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-12 09:24:07 följande:
    Det där har jag också tänkt! Dom har gjort fem skojjiga små hål på magen men har inte gjort något inne i magen. Men så åt jag för fort en dag och blev illamående, då insåg jag att dom hade gjort nått ändå ;)
    tror jag insåg det med idag =). Min son var skogstokig på mig i morse och han hade ätit och ville leka.. Jag försökte äta och kände mig stressad å åt för fort å svalde för helt å aj aj aj vad ont jag fick....
  • PetraD
    V P E skrev 2011-01-31 22:36:20 följande:
    Hej!

Vet nån vad som är ett lagom energiintag ett halvår efter op?

efter ett halvår vet jag inte

men fick veta av min dietist när var knappt ett år sen jag gjort min att för en stadig viktnedgång var det lagom/vanligt med ca 110-1400kcal. fast då sa hon inte att det gällde efter ett år; hon nämnde för gbp-opade

• Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-12 09:21:06 följande:
    Jag började också bli sugen på att småäta, jag gjorde då så att jag ökade upp proteinet och minskade resten och höll mig då mättare längre och slutade springa och rycka i kylskåpsdörren :)
    idag har jag stött på ett annat problem... ett problem jag typ ALDRIG direkt haft förut mer än någon enstaka gång.. GODISSUG. tog 3 chips å fan de smakade INGE bra.. men däremot en dumlekola ur min gubbes godispåse *S*
    men det andra godisarna som jag tidigare ÄLSKAT var ingen vidare smak på.. men choklad!!!: jag har ALDIRG varit nåt speciellt förtjust i chokladgrejer förut hmmmm.
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-12 14:33:31 följande:
    idag har jag stött på ett annat problem... ett problem jag typ ALDRIG direkt haft förut mer än någon enstaka gång.. GODISSUG. tog 3 chips å fan de smakade INGE bra.. men däremot en dumlekola ur min gubbes godispåse *S*
    men det andra godisarna som jag tidigare ÄLSKAT var ingen vidare smak på.. men choklad!!!: jag har ALDIRG varit nåt speciellt förtjust i chokladgrejer förut hmmmm.
    Min regel när det kommer till sötsuget är att jag måste dricka vatten innan jag tar något sött. Oftast är jag bara turstig så då hjälper det att dricka lite, prova om det funkar :)
  • sweety88

Hallåj, nu är jag med er på "andra" sidan som det så fint sägs Flört
    Kom hem igår efter en sjukhusvistelse, tyvärr var jag en av dom få % som dt går lite sämre för.
    Hamnade på intensiven efter min operation, men allting känns ok just nu och jag ångrar inte mitt val trots min tuffa början. Men tror att dt är viktigt man inte är så naiv, för risken finns för oss alla. Jag trodde tyvärr jag nog var en superhjälte fram tills tisdags kväll. Hoppas allt gått bra för alla andra här inne med allt!!

• Hera78
    sweety88 skrev 2011-02-12 15:39:49 följande:
    Kom hem igår efter en sjukhusvistelse, tyvärr var jag en av dom få % som dt går lite sämre för.
    Hamnade på intensiven efter min operation, men allting känns ok just nu och jag ångrar inte mitt val trots min tuffa början. Men tror att dt är viktigt man inte är så naiv, för risken finns för oss alla. Jag trodde tyvärr jag nog var en superhjälte fram tills tisdags kväll. Hoppas allt gått bra för alla andra här inne med allt!!
    Välkommen till "andra sidan", vad skönt du är hemma men 17 vad tråkigt att höra att allt inte gått helt bra, vad var det som gjorde att du hamnade på intensiven och hur känns det nu?
  • sweety88
    Hera78 skrev 2011-02-12 15:47:19 följande:
    Välkommen till "andra sidan", vad skönt du är hemma men 17 vad tråkigt att höra att allt inte gått helt bra, vad var det som gjorde att du hamnade på intensiven och hur känns det nu?
    Jag var tillbaka på "rekordtid" på avdelningen tisdags förmiddag, mådde som en prinsessa. Kvällen började jag spy blod, slutligen så tvingas man öppna mig akut och jag har innre magblödningar som var akuta och mitt blodvärde gick ner till 80 på ett par timmar. Men nu känns allt ok, är super trött trots flera blodtranspaltioner så är jag inte människa ännu och oron gnager i mig då risken ännu finns för nya blödningar även om riskerna är små. Men jag äter och dricker och har inte speciellt ont så dt är väl inte fy skam Tungan ute
  • Annicka
    sweety88 skrev 2011-02-12 15:39:49 följande:
    Välkommen till andra sidan.

Kram Annicka
  • sweety88
    Annicka skrev 2011-02-12 16:07:50 följande:
    Välkommen till andra sidan.

Kram Annicka
    Tack så mkt Tungan ute
  • sweety88

Måste fråga er opererade, kännde ni att dt drog och stack på vänster sida? "sjöng" din mage och strupe efter måltider? Mina gör dt Tungan ute

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)