• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • jazmine25

Här var det ovanligt tyst idag. Jag kan ju berätta att 10 månader efter operation står jag på -35 kg. Jag har BMI 26 en poäng ifrån normalviktig

• cyprezz
    HelenaN1973 skrev 2011-02-14 10:29:57 följande:
    Hej!
    Har nu fått tid för gruppinformation på Sahlgrenska sjukhus nästa måndag, alltså 21 feb.
    Någon mer som ska dit?

Sedan undrar jag...ni som har varit på gruppinfo: Visst brukar det vara OK att ha med en anhörig?
    Det känns jobbigt att kunna återberätta för sambon som naturligtvis vill veta ALLT!

Någon som vet om det brukar ta lång tid efter ett gruppinfo innan man får träffa läkare o dietist mm så att man vet om man blir godkänd eller inte för op? Det verkar som man gör i olika ordning på sjukhusen.
    Ja man får ha med sig en anhörig om man vill, Hur lång tid de sen tar att få träffa läkare och dietist e olika .
  • sophiasthlm

Opad den 2/11-10  Och idag  - 24 kg......så skönt och jag har mått super under hela min resa

• entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 18:47:17 följande:
    för jag ska ju egentligen äta puré nu men har inte gjort det.. förutom om vi ätit stekt kött ellet stek eller nåt.. Då har jag mixat det för det är rätt hårt annars har jag bara tuggat det å då tuggat det ordentligt.... tuggat MINST 40 gånger å är det inte tillräckligt puréat i munnen då så har jag tuggat lite till. så har inte svalt några bitar för det vågar jag inte men har heller inte mixat maten innan jag ätit den.
    Okej men du har ju iaf pureat det i munnen då. Jag vet inte hur allvarligt det är sådant där, de är ju olika hårda från sjukhus till sjukhus också
  • entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 18:47:17 följande:
    entity skrev 2011-02-13 03:48:49 följande:
    Efter op så är ju magen fortfarande i läkstadiet, så för att det inte ska fastna bitar, och förmodligen också vara enklare att processa, så ska man äta puré
    för jag ska ju egentligen äta puré nu men har inte gjort det.. förutom om vi ätit stekt kött ellet stek eller nåt.. Då har jag mixat det för det är rätt hårt annars har jag bara tuggat det å då tuggat det ordentligt.... tuggat MINST 40 gånger å är det inte tillräckligt puréat i munnen då så har jag tuggat lite till. så har inte svalt några bitar för det vågar jag inte men har heller inte mixat maten innan jag ätit den.
    Okej men du har ju iaf pureat det i munnen då. Jag vet inte hur allvarligt det är sådant där, de är ju olika hårda från sjukhus till sjukhus också
  • entity

Men ååh hur jag skriver, ber om ursäkt för dubbla inlägg

• entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 18:48:20 följande:
    alltså det har varit bra att prova olika "supergoda" godisar för precis som du säger.. de smakar inte alls lika bra nu som de gjorde förut.. å nu vet jag ju det så nu har jag  inte samma sug efter de godisarna iaf.. SKÖNT....
    Tycker det mesta man gillade förr smakar skit nu. Men jag har börjat uppskatta grönsaker mer nu och det är definitivt en trevlig överraskning. Gillade i princip bara gurka och broccoli förr.
  • Maddisen80
    Ginnsy skrev 2011-02-14 09:45:51 följande:
    Usch vad jobbigt det känns just nu!
    Var precis på St Göran och det gick inte riktigt som jag hoppats på!
    Blev beviljad OP!
    Men........
    Innan jag får någon op tid måste jag lära mig äta 6mål om dagen!!
    Just nu äter jag bara 2
    Fick en ny tid om 5 veckor!!
    Fy bubblan alltså.
    Men jag förstår honom.
    Annars kommer tiden efter bli jätte tuff!!
    Vad tråkigt att du måste vänta längre ,men bra att du blev beviljad operation ändå, jag äter 2 mål om dagen med.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)