• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Philippa
    MaRo skrev 2011-02-13 08:46:04 följande:
    Hejsan!

Nu är det 11 dagar sedan jag opererades och jag står stilla i vikt, någon mer som gjort det efter?
    Japp, det är vanligt! Kroppen har fått en chock och gör allt för att hålla kvar "fettet".. du kan stå still några veckor om du har otur....
  • jessiemelin
    JohannaL skrev 2011-02-13 09:34:54 följande:
    Nyfiken på det där med järnet, e det läkarnas rek eller eget? har lika lågt blodtryck och e jätte jobbigt får alltid tänka mig för innan jag reser mig och dyl...
    jag ringde vårdcentralen, har inte gjort årskontrollen så ja vet inte vad mina värden ligger på..

men enl henne så var det bara o öka järnintaget. lågt blodtryck e ju ej farligt men otrevligt o gå o vara yr..
    ja har ökat t 2 tabl om dan o det e bättre. jag har ju alltid haft högt blodtryck så detta e ju helt nytt för mig..
    ja uppdaterar dig  när ja gjort alla prover o fått svaren. så får man se vad läkaren säger, men enl vc så e det bara järn som gäller..
  • Philippa
    jessiemelin skrev 2011-02-13 09:46:17 följande:
    jag ringde vårdcentralen, har inte gjort årskontrollen så ja vet inte vad mina värden ligger på..

men enl henne så var det bara o öka järnintaget. lågt blodtryck e ju ej farligt men otrevligt o gå o vara yr..
    ja har ökat t 2 tabl om dan o det e bättre. jag har ju alltid haft högt blodtryck så detta e ju helt nytt för mig..
    ja uppdaterar dig  när ja gjort alla prover o fått svaren. så får man se vad läkaren säger, men enl vc så e det bara järn som gäller..
    Ökar blodtrycket av att öka järnmedicinen??

Har jag aldrig hört förr......
  • Annicka
    jessiemelin skrev 2011-02-13 07:57:30 följande:
    hej

jag har uppdaterat mitt bildgalleri. varit opad i 1 år nu och gått ner 32 kg o minskat 1m o 5 cm ..

är nöjd som jag ser ut idag men 3 kg till så ligger ja på 75 kg o det vore toppen. har inte ett minne av att ja ens vägt 75 kg innan i mitt liv... 

har inte haft ngr komplikationer överhuvudtaget under resan ,,, förutom att för 2 helger sen börja jag bli yr.. kollade blodtrycket o de låg på 92/60 brukar ligga på 150/80 innan.. så nu kör jag extra järn sen dess o det funkar,,  e det fler som blivit yra ???  nu ligger trycket på 100/60 ca.

jag önskar att alla som vill göra en gbp får göra en, det här e det bästa ja gjort i hela mitt liv.

var väldigt aktiv på forumet innan o i början av min op men nu går ja bara in o uppdaterar. men man kan alltid räkna med stöd o svar här tack alla.
    Wow vad fin du är!

Kram Annicka
  • Maddisen80
    sirap98 skrev 2011-02-12 22:12:03 följande:
    Tusen tack för svaren, lugnar en lite att det finns fler. Skönt att det gått så bra för dig och att du mår bra idag, hoppas så att det blir så för min pappa oxå!!! Fler får gärna dela med sig...
    Du får updatera sen hur de har gått med  din pappa
  • jessiemelin
    Philippa skrev 2011-02-13 09:48:10 följande:
    Ökar blodtrycket av att öka järnmedicinen??

Har jag aldrig hört förr......
    lågt blodtryck e tecken på järnbrist, sen hur det återställs vet jag ej. men ja e mindre yr när jag tar extra järn... så indirekt kan man väl säga att järn ökar  lågt blodtrycket . men tror inte dufår högt blodtryck av järn tillskott...

konstigt det  blev, hoppas ni förstår vad ja menar..
  • jessiemelin
    Annicka skrev 2011-02-13 10:15:30 följande:
    Wow vad fin du är!

Kram Annicka
    tack, ja livet känns lite lättare nu Skrattande
  • Lattjo
    sweety88 skrev 2011-02-12 16:19:16 följande:
    Måste fråga er opererade, kännde ni att dt drog och stack på vänster sida? "sjöng" din mage och strupe efter måltider? Mina gör dt Tungan ute
    Jag hade jätteont på vänster sida efter op. Min doktor förklarade det med att dom sätter en port där och ofta råkar dom då komma åt ett revben och det är det som gör ont. Det värkte i kanske 1 vecka, mindre och mindre för var dag som gick.
  • Lattjo
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 02:12:34 följande:

Bra tips.. Jag har varit jättedålig på vattnet i helgen... tror det är helgslarv.. hoppas på det iaf.. får ta tag i mitt liv ordentligt igen och sluta vattenslarva.. Men när jag inte känner törst så är det jobbigt...

Men MÅSTE försöka dricka mer vatten för det gör nog allt mycket lättare.

Jag förstår precis, det är skitjobbigt att dricka för jag känner inte heller någon direkt törst. Jag har min Ramlösa-flaska jag fyller på och så har jag börjat dricka vanligt kaffe också (innan drack jag bara latte men det räknade jag mer som ett mellis), nu kommer jag äntligen upp i mina 1,5 liter som rekomenderas från sjukhuset där jag opades.
  • Lattjo
    MaRo skrev 2011-02-13 08:46:04 följande:
    Hejsan!

Nu är det 11 dagar sedan jag opererades och jag står stilla i vikt, någon mer som gjort det efter?
    Japp, jag std stilla ett par veckor efter op, det är många som gör har jag förstått.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)