• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

En fråga till er som blivit OPade tidig morgontimma på Ersta, hur lång tid innan den tiden som står på kallelsen ska man vara där? Antar att jag får reda på det dagen innan när jag pratar med narkosläkaren, men är nyfiken Enligt kallelsen blir min OP kl 07:00. Jag får lägga till lite extra tid till det eftersom jag ska lämna massa prover på forskningsenheten också. Är det ens lönt att man försöker sova något den natten? Jag menar, det tar säkert 20 minuter dit, + extra tid för forsket + att jag ska duscha hemma innan osv... blir ju till att gå upp mitt i natten. Men det gör inget

• Mli79
    lisalove skrev 2010-05-25 20:11:07 följande:
    Ni som har bott på Ersta hotell, vad kostade det? Jag ska förhoppningsvis ha mamma el en vän med mig så det kan ju vara bra att veta. Såg priserna på hemsidan, men tyckte det var dyrt, finns ingen patient rabatt?
    Har du fått din OP-tid nu?
  • Mli79
    FMEmbla skrev 2010-05-25 20:16:12 följande:
    Vårdgarantin funkar ju inte när det inte finns tillräckliga resurser. Fritt vårdval funkar ju eftersom det bara går ut på att få remissen flyttad till ett sjukhus som hemlandstinget har avtal med, där har man ju ingen garanti på tiden.
  • Mli79
    lisalove skrev 2010-05-25 21:35:23 följande:
    Nej, inte än, men pratade med Ersta i går och då satt de och bokade in för fullt, så det skulle inte dröja allt för länge nu Jag hoppas på 14, 15 eller 16 juni, men det är ju inte alls säkert att det blir så. nu skulle det vara omöjligt i alla fall då jag har både njurbäckeninflammation och nått hudvirus. Allt skit på en gång, hoppas man slipper sen.
    Fy satan med njurbäckeninflammation! Det har jag också haft ett par gånger. Själv har jag bara en UVI som jag äter penicilin för, ringde Ersta men det skulle inte äventyra min OP. Jag har för mig att de måste boka tider och skicka ut kallelse med 3 veckors varsel. Det kan ju inte ha varit allt för många på bedömning på de dagar som var mellan våra besök så det borde ju bli snart för dig ändå! Och enligt Ersta så ställer de in OP om man har feber eller om man har en obehandlad infektion eller en nyförkylning, så vi kan ju hoppas att du mår bättre snart!
  • Mli79

Jag vaknade grymt nervös i morse, sådär så att man är konstant kissnödig och har ont i magen. Insåg just att om en vecka är jag på Ersta och är kanske nedsövd. Jag har ingen nervös läggning så jag undrar vad detta kommer sig av. Jag var inte ens så här nervös inför mitt planerade k-snitt. Hoppas att det är något som går över, orkar inte ha det så här en vecka!
    Något som är riktigt najs är att jag blev helt klar med terminen igår. Nu har jag två dagar som jag bara kan fixa recept på soppor och sånt, fixa lite i trädgården också. Hur skönt som helst! Sen blir det ju sjukskrivning i två veckor och sen börjar sommarkursen. Kanske därför jag är nervös? Har inga kurser att fokusera på längre.

• Mli79
    FMEmbla skrev 2010-05-26 08:25:30 följande:
    Ja just det Mli, det är ju så jag menar med Fritt Vårdval - varför väljer man att stå kvar i sin hemkommun om man kan utnyttja FFV? Jag menar, den resan som det kanske kostar är kanske värt att slippa vänta.. eller? Angående VG så förstår jag att det är många landsting som skiter i det, eller drar ut på tiden genom att "fuska" runt problemet och DET är självklart skitdåligt..
    Men bara för att man använda fvv så betyder ju inte det att det per automatik går fortare. Om du flyttar din remiss till ett annat sjukhus som väljer att ändra om i sin verksamhet eller liknande så kan man ju bli sittande där i en kö ganska länge också. Men jag tror nog att det går fortare i de flesta fall ändå.
    Jag tycker att det ska bli intressant att se vilka påföljder det blir när sjukhusen inte kan hålla vårdgarantin efter det har blivit en lag. Bara för att det är en lag så tillkommer inte massa vårdplatser. Om de inte håller sina tider, vem är det som kan få ersättning? Kommer staten att kräva vite? Kan vi som enskilda personer kräva ersättning? Kräva vård går ju bara om det finns vårdplatser att tillgå. Jag hoppas bara att lagen inte kommer att påverka vården negativt, om landstinget behöver betala vite eller annat så måste ju de pengarna tas någonstans.
  • Mli79
    Fragile Angel skrev 2010-05-26 09:25:52 följande:
    Tror tyvärr inte att de kan trolla med benen ändå. Fungerar det inte nu, så lär det ju inte fungera för att det blir en lag .
    Håller med.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-26 09:03:42 följande:
    Blir de en lag bör de hjälpa ala oavsett vart i landet man bor annrs är de ju lagbrott!
    Visst blir det ett lagbrott, men vad blir påföljden? Det finns ju fortfarande inte fler vårdplatser att tillgå. Tänk om det istället blir så att de börjar lagstifta att vissa behandlingar inte behöver ingå i vårdgarantin eftersom det blir för kostsamt för landstingen att skicka patienter utomlands?  Jag ser ju ärligt talat att de hellre lägger pengar på cancerpatienter och forskning än att GBP får kortare väntetider.
    Ingen lag blir ju efterföljd om det inte finns en kopplad påföljd. Det ska bli väldigt intressant att se hur den utformas. Och förresten, när det blir en lag, kommer alla att ingå i vårdgarantin då eller måste man fortfarande åberopa den?
  • Mli79

Vänat, av ren nyfikenhet, hur gick det till när du fick din OP? Åberopade du vårdgarantin och så fixade de en plats automatiskt? Fick du välja sjukhus själv?

• Mli79
    vänat skrev 2010-05-27 13:03:21 följande:
    När jag åberopade vårdgaratin sa som dom först att de går gäller inte denna typ av operation var på jag var i kontakt med den som känner till hur vårdgartin fungarera samt var även i kontakt med patientnämnden. til slut sa lycksle där min remiss var att de kunnde minns inte hålla på att ringa runt poch kolla hur de var på andra sjukhus var på ja tog saken i egna händer ringde runt nästa alla sjukhus i sverige så hittade jag skövde som du klarade genom föra operation och bedömning på 4månder. Så då var jag i kontkat med lycksle i gen men de rog ut på tiden skickade inte vähg betlanings förbindelse trots att de gått 3 veclkor och stött på två gånger i veckan så jag konatakayt patintnämnden i gen som stött lycksle sen kontakat jag även på den som hade hand om så kallde vårdgartin som bara sa att de lägger sig inte enskilland ärnde men jag förklarde att jag gjort sjukhsuet jobb så de blev de annt ljud i skällan och vårdgartin meijlade lycksle. Så efter en massa på trycxkningar skickades min remiss til skövde. Så som savr på din fråga ja jag fick välaj skjukhus själv ända kravet var att sjukhsuet jag valde klaratde av att hålla vårdgartin eller i ala falla hade kortare kö en de hade i lycksle. Sen betlningsförbindels kommit i väg till skövde tog de ca en mån så fick jag min bedömning och sen knappt tre månder senare operadesjag skövde.
    OK, men hur kan du ändå säga att vårdgarantin fungerade? Du beskriver att du fick ringa runt och kolla med andra sjukhus, kämpa för att de skulle skicka betalningsförbindelse till det sjukhus som du själv valde. Vårdgarantin fungerade ju alltså inte eftersom du själv fick flytta din remiss. Vårdgaranti är ju när de själva fixar sånt. Valfrihet i vården är när du gör det åt dem.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)