FMEmbla skrev 2010-05-26 08:25:30 följande:
Ja just det Mli, det är ju så jag menar med Fritt Vårdval - varför väljer man att stå kvar i sin hemkommun om man kan utnyttja FFV? Jag menar, den resan som det kanske kostar är kanske värt att slippa vänta.. eller? Angående VG så förstår jag att det är många landsting som skiter i det, eller drar ut på tiden genom att "fuska" runt problemet och DET är självklart skitdåligt..
Men bara för att man använda fvv så betyder ju inte det att det per automatik går fortare. Om du flyttar din remiss till ett annat sjukhus som väljer att ändra om i sin verksamhet eller liknande så kan man ju bli sittande där i en kö ganska länge också. Men jag tror nog att det går fortare i de flesta fall ändå.
Jag tycker att det ska bli intressant att se vilka påföljder det blir när sjukhusen inte kan hålla vårdgarantin efter det har blivit en lag. Bara för att det är en lag så tillkommer inte massa vårdplatser. Om de inte håller sina tider, vem är det som kan få ersättning? Kommer staten att kräva vite? Kan vi som enskilda personer kräva ersättning? Kräva vård går ju bara om det finns vårdplatser att tillgå. Jag hoppas bara att lagen inte kommer att påverka vården negativt, om landstinget behöver betala vite eller annat så måste ju de pengarna tas någonstans.