• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

mrsErik skrev 2010-05-03 21:08:13 följande:
    Hej hej allihopa, har varit bortrest några dagar.Har en fråga till er andra opererade, jag har nu varit opad sedan 26 mars och jag tycker att jag kan äta så mycket redan...  hur stora portioner äter ni?Jag mäter inte med deciliter mått men jag kan jämföra med att idag köpte jag en viktväktarlåda, grönsakslasagn och jag fick nästan i mig hela, ungefär en fjärdedel blev kvar....vet ni hur stor en sådan måltid är?
    mäter inte heller upp maten lägger bara upp på asseten. beroende på vad kjag äter varira mängden mat och har gjort så sedan i början.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-04 08:48:02 följande:
    Jag blir bara gasig av aprikoser. Hur är det med linfrö, eller räknas det som bulk?Efter mitt förätningsexperiment häromdagen kan jag rekommendera lökringar
    Linfrön räkans inte som bulk enlig min dtist.
  • vänat
    Nala skrev 2010-05-04 09:42:24 följande:
    Halloj tjejerJag har lagt upp ett par nya kort, jag är trött och osminkad men det är iaf -41 kg :)Vikten kryper nedåt fruktansvärt sakta nu, det står i stort sett still och har gjort ett tag. Vet inte om det är en platå eller om jag måste göra något för att få fart på det igen.Kram på er!
    Grattis til dina tappade kg! Du verkar inte ha så mycket til att gå ner. Kanb ju vara en platå som plötsligt går du ner i gen de du annrs kan öra att se till at du äter tillräckligt dricker vätska rör på dig.
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-05-04 12:33:27 följande:
    Hur mkt hade ni gått ner efter 1,5 månad som opererade? Det känns som om jag går ner så sakta...
    ca 6kg
  • vänat
    jazmine25 skrev 2010-05-04 15:07:37 följande:
    jag hoppas att nån kan hjälpa mig med mitt problem. jag har väldigt svåra diarerr varje dag. jag hade det även innan operationen men tycker det blivit mycket värre nu. jag vågar knappt gå ut längre. vet ni om det finns några bra tabletter eller liknade som kan hjälpa och som man kan äta efter en gastric bypass operation
    Går alltid att pröva med imodium som finns recept frit på apotekt fins även en billagre variant som jag dock en kommer i håg namnet på.

Men som sagt konkata annras sjukhsuet du operades på.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-05 13:09:41 följande:
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    Jag opades med öpet snitt och måde bra ända från första dagen normal rent fyskik kände jag mig då agffferna plockades bort för de stamde och spände i operations ärret men som sagt blev gensat bättre då de efter 14 dagar tog bort mina agfffer.
  • vänat

Ja du deta med över flödighud på armar,ben och buk har jag en hel massa men då är jag som sagt var över 40 så inte mycket annt att vänta.

• vänat

Vårdgatintin kan man ju ändå använda sig av du man flyytar en remiss till något sjukhus. Men som sagt kan ju tro att de är svårt nu innan sommare att få opertionen.

• vänat
    Mli79 skrev 2010-05-06 09:07:56 följande:
    Enligt den info jag har fått står man utanför vårdgarantin om man flyttar sin remiss. Skånes vårdgaranti gäller inte för mig när jag är flyttad till Ersta och Sthlms läns vårdgaranti gäller inte heller eftersom jag är utomläns.
    Mycket märkligt!! För flytta remiissen de till annat sjukhus oavett vart i landet eller inom norden samt inom EU är vad vårdgatin är.

Men som sagt verkar vara god´tycklig hur de olika sjukhusen resonera.
  • vänat

Efter beslut om behandling ska denna kunna erbjudas inom högst 90 dagar.

Den akuta vården berörs inte av vårdgarantin. Blir du akut sjuk eller skadad får du vård så fort som möjligt, precis som tidigare.

I de fall som hemlandstinget inte klarar att ge dig vård i rätt tid, kan vårdgarantin innebära att du får åka till en vårdgivare utanför länet. Du kan dock avstå från vårdgarantin om du hellre vill få vård i ditt hemlandsting.

Det är respektive klinik som handlägger vårdgarantin. Om du vill ha besked eller göra en överenskommelse om vårdgaranti, ringer du det telefonnummer som står på remissbekräftelsen eller kallelsen.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)