• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Elwi skrev 2010-05-14 22:53:10 följande:
    Hej, ok.... så jag som har BMI 36,1 och med struma i bagaget kanske har en chans att få en op? Är så rädd att dra på mig diabetes... känns som det ligger runt hörnet och lurar.Hur är det med sjukhusen i stockholm? Är det 35 el 40 som gäller?Om man fyller kriterierna, kan man kräva en OP då? Eller är det husläkaren som bestämmer om han ska skicka en remiss eller inte?Känner mig så förvirrad, tack alla för hjälpen.
    De är husläkern som bäster att om han/hon skickar en remiss men en remiss är inte samma sak som du uppfyller kiterna för de ska kirugen sen bedömma.
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-05-14 23:05:33 följande:
    Hej!En fråga: Jag ska på bedömning på Sofiahemmet nu 27 Maj, får man OP då med en gång? Ska till Spanien på semester 4-18 aug, när jag ringde sofia sa de att de inte hade nån kö...så min fråga lyder: Hur lång tid efter bedömning fick ni OP tid?Tycker ni att jag skall OP innan eller efter semestern? kan man bada efter nåra veckor? eller borde jag ta det efteråt?
    Man kan bada när opartions ärren är läkat. Men går de att styra operationen kanske de är smartare att göra de efeter semseter eftersom du inte vet hur du mår efter operationen.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-15 10:09:55 följande:
    Jag har också funderat på samma sak, om man måste väga in sig ett halvår innan planerad operation. Sen funderar jag vad de menar med viktstabil, hur många kg som det får slå på.www.akademikliniken.se/Landsting/Region_Skane.../
    Viktstabill är man då man ståtsilla minst ett år vissa säger två. Sen om man pendlar 2-3 kg upp eller ner så räknas de ändås som om man är viktstabil för de är helt normalt att kroppen pendlar i vikt 2-3kg. utanm att de är något fel.
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-05-15 09:40:55 följande:
    E det någon här inne som har fått bbukplastik igenom landstinget?Hur går man tillväga, här i skåne ska man har varit viktstabil i 6 måander, hur bevisar man det? och när ska man söka??Om ni förstår =)
    Vet inte att alla inte kräver bevis utan de räker med vad man själv säger. Andra lansting vill att de ska vara dokumentaert i journalen att man vart vikt stabil alls vägt sig regelbundet på vc där de också då notera vikten men som sagt olika från sjukhus till sjukhus.
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-05-15 10:33:50 följande:
    Min kompis har precis varit på bedömning för bukplastik i Ystad. Hon opades i april förra året och var på bedömning nu i början på maj. Hon har "bara" varit viktstabil sen i julas och pendlar mellan 70 och 73 kg. Man skulle ha ett BMI under 27 och ett häng som gjorde att man hade fysiska besvär av det. Vad jag vet kollade de inget om hur länge hon varit viktstabil o.s.v. 
    Alla lansting har inte BMI gräns 27 finns ävane lansting som godkänner bukplastik vid BMI 30 om personer har besvär med svamp likande och tappat mycket i vikt.
  • vänat
    MissHellen skrev 2010-05-15 11:54:47 följande:
    Får man inte ha hormonspiral om man ska opas?
    Jo de får man har de är inga problem bara du beättar at du har en hormonsprila i fall de skulle behöva sätta in en katera är de bra om de känner till att du har hormonsprial.
  • vänat
    Full av förhoppning skrev 2010-05-15 12:20:20 följande:
    Inte viktminskningssynpunkt väl? Flytet efter är för att inte maten ska fastna i sömmarna och för att det är svullet och ömt där och ska få vila. Det beskedet har jag fått iallafall.
    oj de är de som vissa sjukhus ger som svr och argument!! Men som sagt alla sjukhus gör olika bedömningar.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-15 12:24:48 följande:
    just vad jag också hört. Viktminskningssynpunkt vore konstigt..det gick dock en spännande dokumentär om olika myter med viktminskningsmetoder på kunskapskanalen för några dagar sen, där dom konstaterade att soppa var kvar i magen mycket längre än fast mat. intressant :)
    Men de var ju inte hela sanningen de var fast föda som försvann snabbre om du drak till måltiden medan soppan stande kvar längre där emot fast föda utan västka stannr också längre kvar.
  • vänat
    Zodic  inte bara farten och vad de är utan även mängden har betydelse för om man dumpar eller ej.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-15 12:45:31 följande:
    såg du programmet? såg det inte själv utan har bara fått det berättat för mig :)
    Japp jag såg programet där av mitt inlägg.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)