• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lalalong skrev 2010-10-04 06:49:14 följande:
    Fan vad deprimerande!
    I morse kom mensen och jag gick upp 1 (!!!) kg!! Tyst
    men de förmodligen enbart vätska som kroppen smalat på sig så i själva verket står du still!
  • vänat
    jenny8503 skrev 2010-10-04 12:35:57 följande:
    hej hej! Längesen jag skrev här, men kikar in lite då och då. Jag opereraden den 29:e mars och har nu gått ner 35 kg (från 118-83) Men nu står jag stilla! Är det vanligt? Har varit så här i en månad ungefär, fast jag äter bra och regelbundet och tränar ca 3 ggr i veckan. Betyder det att det nu har stannat för mig eller är det kanske bara en platå? Vill ner ca 15 till... Nån som vart i samma sits?
     Grattis till dina tappade kg!

Förmodligen är de en platå du hamnat på om man hamanr på någon eller några plkaåter är individuellt ok även individuellt hur länge platå håller i sig.

Sen efter som du  nu gåt ner så pass mycket så kan vara bli så att de inte heller går lika snabbt med de kg du har kvar.
  • vänat
    J L86 skrev 2010-10-05 21:17:39 följande:
    jag har provat både modifast och naturdiet men det spyr jag av.... men nutrilett får jag i mig... men känner mig inte hungrig att jag behöver mera än 3 påsar/dag... men kanske är dumt att hoppa över....
    De är dumt att hoppa över för ljust nurtrilett ska man ta 5-7 påsar om dagen för att få i sig all näring och alla vitaminer och mineraler så at kroppen orkar med själva operationen.

Modifats är endast 4 påasr om degn för at få i sig rätt mängd av allt.

Så som sagt de mycket dumt att inte ta alla påasra som rekomndersa för man måste få i sig näring annars orkar man inte med och kroppen orkar inte heller med opertionen kan ju bli så att man desfå för dåliga värden och så ställs operationen in.
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-10-06 22:01:28 följande:
    nej jag frågade om det finns några anledningar till att gå före i kön och fick blankt nej. ingen som har förtur oavsett anledning
    De variera nog från sjukhus till sjukhus! jag fick förtur efter som jag tidgare Gjort en VBG opert Gactri banning och hade två små hål i min lila VBG magsäck,hade dessutom högt blodtryck endomertis jag jag fick förtur på grund av dessa saker tillsamman hade dock räckt men enbart hål i min VBG magsäck ochj maten som for ut i gamal stora magsäck som fungerdea som resvoar vilket var tur i oturen hade anrs kunna dö på grund av bukhinneinflmation som jag skulle fått om maten åkt rakt ut i buken.

Men som sagt variera säker från sjukhus til sjukhus om de ger förtur och även av vilken anledning.
  • vänat
    Cilla71a skrev 2010-10-08 18:37:15 följande:
    Är det ngn här som blivit/varit förkyld precis innan OP? Känner att jag håller på att bli förkyld, inte så konstigt när ens barn & arbetskamrater snorar kring en Men min fråga är om ni har tagit ngt för det tex. Esberitox, Kan Jang etc. Tänkte mest nu när man flyter att man inte stoppar i sig ngt som inte är så lämpligt för viktnedgången.
    jag var för kyld inna operationen under flytte och tog barocca utan problem en gång om dagen enligt dietsen så var de inga problem.

Men ljust esberitox eller andra prepparat har jag ingen som helst anning om.
  • vänat
    missteddy skrev 2010-10-08 20:01:44 följande:
    en liten fråga knappen som finns som man kan trycka på för att komma till senast lästa är det bara för mej eller även någon annan där man fårupp en sidan ett data fel uppstod. istället fär att komma på den sidan man sisst läste
    Inte bara för dig de blir så även för mig ett data fel uppstod när jag trycker på senast läst. De har för övrigt aldrig funagera för mig sedan de tjänsten kom i¨ång vet inte hur de vart för dig eller andra? Om de överhutagigt fungaer någon gång?
  • vänat
    Nettan1982 skrev 2010-10-10 08:54:00 följande:
    Det konstigaste jag dumpat på är Cesarsallad! Den var inte dränkt i dressing utan åt mest kycklingen och sallad och mår så himla dåligt av det. Har testat 2 gånger för jag älskar verkligen det... Men inte mkt att göra åt... :(
    Åt 2 tunna brödskivor oxå o det var inte en bra ide kan jag säga. Hade bakat eget bröd och blev så sugen men fy farao vad dåligt jag mådde. Blev så jag fick kräkas efter ett tag men det kom inte upp ngt... Har för mig att jag hört att man inte kan kräkas efter op, ngn mer som hört det?
    De sägs at man inte kan kräkas efter oprtionen men de fins undan tag så vissa kan kräkas efter GBp oprtion utan att de är något fel sa kirugen till mig då jag till hör en av de få som kan kräkas dock inget som är vanligt utan har hänt en gång.
  • vänat
    Mickan21 skrev 2010-10-10 20:46:40 följande:
    Man säger att man inte kan kräkas efter operationen men hur blir det då om man blir magsjuk?
    De är individuellt! jag är som sagt var en av de få som kan kräkas vid magsjuka och de är inget fel för den skull!
  • vänat
    Virriga Vera skrev 2010-10-12 07:58:31 följande:
    Alla ni som inte följer de rekomendationer som ni fått från era opererande sjukhus, utan plockar lite rekomendationer från andra sjukhus  som passar er. Har ni någongång reflekterat över varför de skiljer? Ni tror inte att det kan vara så ennkelt att man har olika metoder när man syr ihop och opererar inuti som gör att man kommit fram till dessa olika rekomendationer? Jag vill ju tro att det finns någon anledning bakom som gör att man får de kostråd man får.
    Inte för att jag tillhör gruppen som gör/gjort annat än att följa de råd jag fick på de sjukhus jag operades på.

Men vill alla falla säga att de olika råden man får beror som sagt var inte på att opertioner görs olika eller att man sy i hop olika etc.

Utan de beror på att olika sjukhus valt att tro på olika foskningsreuylatt är alla fall de svar jag fick för min opertion då jag ringde runt till de olika sjukhusen.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-10-18 21:41:46 följande:
    Förresten, en vitaminfråga: Vilken tid på dagen tar ni era tabletter? Vad är bäst? Har ni fått någon rekomendation?
    Jag tar mina vitaminer på orgon tycker de är lättas att komma i håg om alla tas vid samma tidpunkt.
  • vänat
    lisalove skrev 2010-10-18 23:48:36 följande:
    Jag tappar också drivor, inge roligt alls . Jag äter scilica tabl. som inte funkar, men just nu är jag i Kanada på utlandsstudier så det är alldeles för dyrt att gå till läkaren för det.  Jag blev i dag tipsad på apoteket om att man kan äta Zink mot håravfall, om det hjälper vet jag inte.
    Har läst om någon om de var i en gamal GBP tråd kitop eller iktdropp kommer jag inte i håg och den personen hade fått ljust zink utskrivet av läakre. Och de verkar som de hjälper alla fall så långt jag följde med och läste om kring zink och hår avfall.
  • vänat
    Virriga Vera skrev 2010-10-20 19:55:04 följande:
    Jag började nästan misströsta. Kändes som om de flesta gick och lade sig och vaknade 25 kg lättare dagen därpå.......
    Defentift inte jag stod stilla två nästan tre veckor dierkt efter själva opertionen sen tappde jag 0,5kg i veckan så de gick långsamt att bli av med 25kg
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-10-20 20:16:52 följande:
    För mig har det också segat! Oroa dig inte, det kommer.

Hur är det med zinkpreparat, kan man köpa det på hälsokosten eller måste man ordna med recept? Fasiken vad hår jag tappar.
    Ja zink finns på hälsokost affärerna så de behövs inget recept på för att köpa.
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-10-24 17:01:34 följande:
    Ajaj, jag har fått problem med ett av dom små snitten. Eller med en av agrafferna i ett av snitten. Det är rött runt ena kanten på agraffen och det gör jätteont om jag nuddar där.... eller om jag rör mig så att den delen av magen rör sig så att säga. Det gör dock nästan mer ont en bit i från, eller hur man ska säga... Om jag nuddar en bit i från agraffen så går det som en ilning mellan där jag nuddar och själva metallen. Det gör förbaskat ont!!! Tror ni man kan ta bort dom lite tidigare? Dom ska väck på onsdag, men det är kanske OK att göra det redan i morgon, eller?
    Förmodligen tål du inte rigigt agrraferna och huden har blivigtr irrterad. Någon eller några dgara tidgare brukar de vara ok att ta bort aggferna men kola med distriksköterskan på vc så gör hon/han en bedömmning.
  • vänat
    bzzzz skrev 2010-10-24 19:56:07 följande:

Hur länge har ni stått still efter operationen? Opererade mig i mars och har gått ner lite över 44 kg. Men de senaste tre månderna har jag endast gått ner 6 kg. Nån som vet hur de fungerar kan de sätta fart igen med viktminskningen eller kommer de gå så här långsamt nu. Har de senaste månaderna kommit igång med promenader och lite styrkeövningar hemma men ska till veckan börja på gym. Ska samtidigt försöka träna hemma lite kondition då. Och hoppas att de ska ge resultat. Men har 60 kg övervikt fortfarande kvar att ta av. Börjar bli lite desperat vill så gärna gå ner mer nu.

De är ju inte rikgt att stå stll du har ju trots allt tappat 6kg sedan i mars stå still gör man om vågen inte rör på sig och de gjorde jag som längts i 3 månder.

Sätta fart och sätta fart på vikt minskningen är inte så lätt bara se till att du äter alla måltider och till räckligt mycket vid bvarje måltid att äta för lite och för sällan kan göra att man står still.

Sen kan de ju vara så att eftersom du kommit i gång att rör på dig tänk på att muskler väger mer än fett men mäter mindre.

Men sen brukarde inrte gå likasnabbt att tappakg efter ett tag som de gjorde i början så är de ala fall för de flesta sen finns de undan tag åt alla håll.

Lycka till!
  • vänat

jodå jag har vart in här emn blir bara förvida då de är flera trådara på gång vet ej vilken som aktuell!?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)