• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

lisalove skrev 2010-05-11 19:25:55 följande:
    Nä jag ringde och åberopade vårdgarantin, och just vid det tillfället var Ersta enda alternativet hos västerbottens landsting. De som har valt valfrihet har ju fler alternativ.
    När jag operadse så är så var de i hela svergie dock ej privat aktörer man hade möjlighet att få operas. Även jag bosatt i västerbotten men de verkar som de ändras var efter.
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-05-11 19:26:34 följande:
    Jag har en fråga. Jag har nu fått remissvar från Lycksele om att de fått in min remiss och att läkarträffen är det 12 månaders väntetid på. Hur gör jag nu? Jag kan inte vänta 12 månader, min kropp håller ju på att gå sönder och nu tror dom att jag håller på att få artros i knäna vilket gör att jag måste kunna röra på mig ännu mer men det gör ju så ont och det är ju så svårt med tyngden. Vet ju att man kan hänvisa till fritt val men vart gör jag det? Ringer jag till kirurgen eller vart ringer man?
    Du kan också använda vårdgartin Men kontakt kirgmottagen i lycksele eller ring sjukhsuet växel och fråga om de se som har hand om vårdgartin så får du veta vart du vänder dig.
  • vänat
    JohannaL skrev 2010-05-11 20:28:35 följande:
    vill bara att vårdgarantin funkade hyfsat för mig med, skickade egenremiss mitten av noveber och blev opad nu i början av maj.Sex frågan, hur länge väntade ni med sex efter op? och hur lång tid tog det innan all smärta och orolighet försvann från magen?pöss alla goingar!
    Hade inga dierkat smärt efteroperationen annat än då jag skulle resa mig från ligade til sitande ställning eller från sittande til stånde ställning då str,made i i mitt opratins ärr opades med öppesnitt men de blev bra då agrafferna plockades bort efter 14 dagar.
  • vänat
    lisalove skrev 2010-05-11 21:14:26 följande:
    Vårdgarantin: så betalar landstinget resorna ToR för både bedömningsmötet och vid själva operationen. Jag flög, och det var inga problem att få det betalt. Övernattning +mediciner (de som behövs efter operation)+vårdavgiften står du själv för.Det fria vårdvalet: Du står för resor +övernattning +mediciner +vårdavgiften: Landstinget står bara för operationen.
    Vårdgartin då står man även för vårdvagifter på de operade sjukhuset.
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-05-11 21:29:20 följande:
    Tack, det var ju rätt bra att få veta skillnaderna. Så man är beredd på vad det innebär. Med tanke på vår ekonomi får jag nog ändå välja vårdgarantin då så jag inte råkar sätta oss på pottkanten helt och hållet. Gör ju inget om det tar någon månad extra men inte ett helt år
    Sen blir dessutom vårdgartin en lag om de nu är 1juni eller 1juli kommer jag inte i håg och när de blir en lag har man rätt att få operationen inom 90 dagar.
  • vänat
    Karra skrev 2010-05-12 10:07:58 följande:
    Så har jag tidigare också opertas med öppesnitt då jag operde bort galla,blindtarmen och gjorde en VBG vilket gör att risken för ev tuella sammaväxningar är större och där med också större risk för komplikationer om man gör tithålls opertion.

För att jag tidiger gjort en VBG och de fanns tv små håll i min VBG mnagsäck så matenm åkte rak ut i min gamal stora magsäck som tur i oturn fungrde som resavoar annars hade jag dött.

Men detta innebär att kirugen varken ville eller våga chansa på tithåll.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-12 11:56:48 följande:
    Idag har jag fått min operationstid! Det blir inskrivning/provtagning den 1:a juni och OP den 2:a!!! Blev lite snopen eftersom de förra veckan sa att de skulle boka in mig i v24, dvs två veckor senare. Men det gör inget, det passar mig och det allmänna familjepusslet så mkt bättre.Tre veckor kvar!!
    grattis!! härligt att du kommit så här långt!
  • vänat
    Karra skrev 2010-05-12 15:14:05 följande:
    Okej då är jag med. Tur dom tar det säkra före det osäkra.
    Vist men läakre frågade mig och då har förklarde att de om jag opdes med tithåll var de typ 20% chans att klara mig utan komplikationer och med öppetsnitt 50% utan operation 20% så var som sagt var inte valt speceilet svårt!
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-12 16:39:14 följande:
    Tack!Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
    Man upler nog saker ting olika jag åkte som sagt var bil hem 100mil enkel väg och opades med öppesitt!! Var inte specielt jobbigt så de som är jobbigt för en behöver inte vara de för en anna osv.
  • vänat
    Soulstar skrev 2010-05-13 01:27:33 följande:
    I hear you sister. Ingen enkel väg ut detta. Kämpar också. Men kanske främst med det första du sa, dvs att få i sig alla grejer man faktiskt måste ha i sig, typ protein. Jag HATAR det där äckliga pulvret som man ska "berika" (snarare besudla) maten med TRE ggr om dagen. Hallå? Det är ju alla lagade mål typ. Konsistensen blir så grymme-äcklig av det. Dessvärre är det en nödvändighet att jag hittar något som kan ersätta proteinpulver för mitt hår... mitt fina hår... det har blivit en risbuske Är det någon som sitter på massa fiffiga tips om hur man får i sig mycket protein på liten mängd? Jag käkar i princip bara kött/kyckling till mat känns det som. Det vore så schysst om det fanns ngt annat jag kunde göra än att "besudla" maten. Tips? Pleaseeeee?
    Ägg innehåller ju även de protien,bönner ost 'r andra exempel
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)