• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-06-19 09:17:06 följande:
    Igår smakade jag lite på barnens mjukglass, och det var väldigt gott.. väntade mig att dumpa men inget hände. Kan vara för att det var så lite som typ en matsked. Jag är verkligen trött på flytande föda nu. Jag har lite kontakt med de som är OPade samma dag som mig på Ersta och de har ätit fast föda ett tag eftersom Ersta har onödigt lång flytperiod efter enligt andra sjukhus. En åt en dock en hamburgare och blev inlagd på Ersta igen..
    Kan man ringa till Ersta och fråga dem om man kan fasa ut flytperioden lite tidigare? Någon som har gjort det, och va sa dem då? Jag kan stå ut med soppor och sånt en vecka till, men jag får ju inte i mig tillräckligt med protein. Nu när det är varmt ute så får jag bara i mig 5-6 mål om dagen eftersom jag blir mätt på det vatten jag måste dricka för att inte vara konstant törstig och få huvudvärk.

Sen en annan fundering. Ersta rekommenderar en timmas promenad om dagen för att hålla igång tarmar, cirkulation och för övrigt välmående. Jag hatar att gå promenader varje dag, men håller på mkt med ganska tungt trädgårdsarbete hemma + att jag har en hästgård. Det borde väl vara minst likvärdigt eller?
    Klart man kan ringa och fråga kostar ju inte så mycket t ställa frågan till sjukhsuetdu operades på där bbör du lju trots allt få de bästa och mest korrekta svaret.
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-06-19 11:23:10 följande:
    Dom kommer aldrig att klara trycket, tro mig. Till det krävs mer resurser och de lär inte ske. Så jo, vårdgarantin ÄR ett skämt.
    Men de fungara för dom sp,m står på sig. Sen när vårdgartin blir en lag för de helt enkelt se till att fixa fram dessa resures men säger folk att de inte går och snällt står kvar i kön klart då fungera de inte.

Utan man måste verkligen stå på sig kräva sin rätt för att de ska förstå att även de som väntar på GBP opertionen behöver också omfattas av vårdgartin lika mycket som de ska oper gallan eller någon anna operation.

Men som sagt resonera alla som du och sen inte står på sig då inget inget vet jag av egen erfterneht. Fölr jag fick min GBP opertion genom vårdgartin som jag skrev tidigare vet att andra också fått de men som sagt de handlar om vio stått på oss. Annars hade sjukhusen "stått "oss patienet i ställt.
  • vänat
    Full av förhoppning skrev 2010-06-19 11:28:42 följande:
    Jag hann också få den genom vårdgarantin, men det var ju för att landskrona köpt in 500 operationer av aleris och jag råkade vara bland de 500.... nu stänger aleris över sommaren och de köpta operationerna är slut och de nya har inte påbörjats och Landskrona kan INTE hålla sin vårdgaranti... Fler och fler blir medvetna om vårdgarantin och åberopar den friskt och ligger på och hävdar sin rätt.... då KAN det ju inte funka för det finns INTE resurser eller pengar till detta... tyvärr...
     Måste ju fic xa fram så väl pengar som reuser nä vårdgartin blir en lag! Ochg de somn står i kön får verkligen stå på sig och begär att få genom vårdgaratin annars blir de över körde med svar om de skans resure och pengar. Men om de är löag måste de ju trots allt fixa fram detta annars kan de lika bra låta bli göra vårdgarin till lag!
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-06-19 18:50:02 följande:
    Nu är det ju inte bara gbp-operationer som har en vårdgaranti utan även IVF, cancer, knä och höft operationer mfl och det funkar ju så där bra.
    Jag tror personligen inte heller att det kommer att bli så oändligt stor skillnad för att det blir en skall-lag istället för en bör-lag utan i praktiken kommer det nog att fortsätta vara ungefär som nu.
    Att det som vet sin rätt och orkar ta strid kommer fortast fram.
    Med det så menar jag på intet vis att man ska ha dåligt samvete för att man klarar av just det, utan vara glad och stolt för att man kan och orkar.
     Den stora frågan som kvarstår blir nog fortfarande hur vi ska förmå den" lilla männinskan" att synas och få sin hjälp. 
    Och på har jag inga bra svar för då hade jag varit politiker för länge sedan.

Här hemma går livet sin stillalunk, mår bra, äter och dricker som jag ska men är lite trött.
    vet de men exvis cancer patieneter går allid för andra än då. Vårdgartin gälle allvård och behandling alla opertioner .

Ljust vad jag hävad hela tiden att de  att den som strider för sin sak kommer fortare fram åt!!
    Ända sätte att få en förändring är att till räcköligt många begär/kräver at få sin GBP opertion eller anna opertion vård och behandling inom vårdgartin för at de ska ske en för ändrin. begär man de inte sker defitift ingen förändring alls!
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-06-19 21:18:17 följande:

Det övergår mitt förstånd att folk kan prata så väl om vårdgarantin, då det är ett faktum att det inte fungerar, visst, vissa har TUR. Jag själv tryckte på i en månad, stångade mig blodig, utan resultat, sedan använde jag mig av valfrihet i vården ist, och då gick det undan. Jag tycker att det är att lura nya "deltagare"i denna tråd att få få dem att  tro vårdgarantin fungerar, då den INTE gör det Skrikandes.

Lika mycket somman lurara delatagara i tråden när man säger att valfriheten i vården fungara. Då åberopade valfriheten i vården vard blank nej där emot vårdgantin fungarde så man ska inte genarilaser och säga att de enbart är valfrihet i vården funkar och inte vårdgatrin erller tvårt om!!
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-06-19 21:23:03 följande:
    Nja, den är ett lotteri. Jag vet exempel där den fungerat ypperligt och där det rört sig om max ett par månader från beslut om att vilja bli opererad till att ligga på operationsbordet. Håller med Malle där- den som kan ta för sig, den kan absolut dra nytta av vårdgarantin.
    Abslout de ja sagt heöla tiden att man ska ta för sihg och stå på sig annars funkar inget dess vätrrew
  • vänat
    Elwi skrev 2010-06-19 22:54:36 följande:
    Min remiss är ju skickad till Ersta och jag pratade med dom i fredags och fick till svar att det var 6 månader tills jag fick komma till läkaren, första besöket.
    Men om nu vårdgarantin träder in i juli, hur ska jag göra då?
    Är det Erstas skyldighet att ta emot mig tidigare?  Eller ska jag be min läkare skicka en till remiss till något annat sjukhus?
    Ja bara stå på digoch kräva at få de genom vårdgartin oavsett om de blir ersta som ska klara av den tiden eller om de blir ett annat sjukhus!! Väntar man snällt händer inget men sen kan ju jag trots allat tycka att 6månder är kort tid til första besöket jag skulle själv ha stått och väntat i 2-2,5år til första mötet sen 6 år till operationen  från första besöket de vil säga 8 - 8,5år.

Men som sagt man måste stå på sig och egär/kräva att få de oavasett de är lag eller ej
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-06-20 06:06:12 följande:
    Fasiken, jag måste få tummen ur och ringa och begära vårdgarantin. Varför ska det vara så svårt att ringa det där samtalet? Jag vill ju kunna skaffa fler barn men kroppen kommer inte palla en graviditet med den här vikten igen.
    du får försöka peppe dig själv underdagen sen ta tag i att ringa efter helgen och begär att få de genom vårdgartin!! Lycka till! Håller tummarna.
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-06-20 09:38:35 följande:
    Nån som vet hur man gör för att bli placerad i kö för OP? Jag har tid men det gäller min kära gubbe här hemma :)

Kan läkaren på Vårdcentralen placera honom i kö direkt? Eller måste den läkaren skicka remiss till viktenhet som sedan placerar honom i kö?
    Är olika på oliak orter vissa orter ska man ha en remiss til vikenhet som sen pålansera folk i kön.

Andra ställen ska reissen dierkt till kirugmottagen som placera personen i kön.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-06-21 09:58:07 följande:
    Idag ska jag in och kolla klänningar på lunchen, skitsvårt att hitta vad jag vill ha, måste ju vara lite snyggare modell eftersom jag ska vara tärna på ett bröllop om 3 veckor. På tre veckor känns det rimligt att anta 3 kgs viktnedgång, och då borde jag våga köpa klänning nu utan att köpa en för stor strl. Vart kan man hitta stora strl? Jag har strl 50/52 idag. Ellos, Halens, Bonaparte, ska kolla Zizzis butik idag, Lindex, Kappahl och HM. Har jag missat något ställe?
    I bland kan man hitta snyggare klädnningar även i cellbes och de har dessutom stora stolekar.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)