• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

MissHellen skrev 2010-05-12 20:15:43 följande:
    Hera78: Jag har häller aldrig varit i kontakt med nån dietist. Har oxå varit orolig för vad läkaren ska säga om de. Jag har oxå BMI 40,7 eller nått sånt. Jag ska på bedömingsmöte i slutet på månanden, är sjukt nervös! Lycka till med allt!
    Inte jag heller, men läkarna säger ju att har man kommit upp så pass i vikt är det oerhört svårt gå ner och behålla det så då tycker dom man behöver en op..
  • Zodic
    Bellevue skrev 2010-05-12 21:57:05 följande:
    Jag kan inte gå ner i vikt Går och väger mig hos diabetessköterskan, men jag barar lurar mig själv och ger mig själv anledningar att få äta gottesaker. Är väl ingen idé att göra op heller i det läget?
    Det kan ju bara du avgöra. Frågan är ju varför du äter, jag tror få av de som opererar sig åt rätt jämt innan, men alla vet HUR man ska äta. Efter opn kan många inte äta så söta/feta saker och då blir det ju lite som en vändpunkt :)
  • Zodic
    KaylaSTHLM: jag håller verkligen med om det ständiga ätandet.. man gör ju inget annat :P Jag har också en del håll, igårkväll var det riktigt jobbigt annars har det gått bra.
  • Zodic
    litenkisse skrev 2010-05-13 22:32:51 följande:
    Ni med titthål, hur länge hade ni kvar agrafferna? Till mig sa de 17/5, då har det gått tretton dagar. Nu tycker jag dock att det kliar nåt förfärligt runt dem + att det blivit rött runt "hålen" på ett par av dem. Själva såren är ju helt läkta och fina. Tror ni jag kan ringa Vc imorgon och få bort dem? Det har ju ändå gått tio dagar då.
    nu har jag stygn, men ang agrafferna sa dom 7-9 dagar!
  • Zodic
    Lännat skrev 2010-05-14 09:53:53 följande:
    Gick till vårdcentralen 27/11 -09 Remiss finns i Värnamo 30/11 -09 Bedömning 23/2 -10 Flyttas till Sophiahemmet 15/4 -10 Operation 11/5 -10 Så allt tog inte ens 6 månader... Är ganska tagen av min op men allt gick bara bra,den tog 45min och efter någon timma var jag uppe i mitt rum igen.. Har lite svårt just med att få i mig allt vatten om dagarna men det kommer nog bli bättre med tiden.. Är så glad att det är gjort nu!! KRAM!!!
    jag har också svårt för vattnet, känner ingen lust att dricka.. jag var så himla trött på alla drickor man fick på sophiahemmet, allt smakade verkligen beskt och sötningsmedel tycker jag. eller bara faktumet att man ska lyckas få i sig 1000 kalorier!
    var på ica maxi igår och då slog det mig verkligen att jag inte får äta något..allting luktade så gott! men puré/mosad mat börjar redan nästa vecka så inte långt kvar! :D
  • Zodic
    MissHellen skrev 2010-05-13 23:29:39 följande:
    För att en bekant till mej fick precis ett nej till op.. Läkaren sa att man måste ha högt blodtryck, diabetes och BMI över 40. Och jag har "bara" BMI över 40.. +att dom ska göra massa besparingar på sjukhuset, hit och dit. Jag vill inte hoppas för mycket (vilket jag egentligen redan gör..) och bli sjukt besviken..
    men var det en vanlig läkare på VC? Då är det ju bara att gå till någon annan.
    Det är nog första personen jag hört talas om med ett bmi över 40 som nekats.
  • Zodic
    J L86 skrev 2010-05-14 10:08:42 följande:
    Hej Fick ett mejl från sjukhuset som fått min remiss. såhär stog det Din egenremiss är just nu bedömd till den 20 juli.   Du får gärna maila oss senare för din vidare planering, vi har för tillfället ännu inte satt upp dig på väntelista. Det kommer att bli i dagarna. Vi bokar dig därefter för mott besök. Op-plan bedöms vid detta besök. Betyder detta att dom inte ens kommer att läsa min remiss förens 20juli???? vad gör jag nu.... känns som om detta kommer ta lååång tid...! =(
    Alltså dom måste ju läst den, jag uppfattar det som att du ska få en läkartid för bedömning om några dagar? :)
  • Zodic
    Lännat skrev 2010-05-14 15:44:55 följande:
    AAAAAAHHH jag mår så J'''lar illa, vill typ spy hela tiden,men vågar jag det?? Får inte i mig något nästan, har kanske fått i mig 5-6 dl vättska idag.... va ska jag göra...Hjälp!!
    kan du kräkas skulle iaf jag gjort det, brukar kännas bättre efteråt.
    men försök att dricka mer! hoppas det går över snart..
  • Zodic
    Queenie70 skrev 2010-05-14 16:35:36 följande:
    För mig beror det mycket på dagsformen. Ibland dumpar jag på ingenting, typ en rågmacka med ost. Och ibland kan jag äta både glass och dricka drinkar utan att nåt händer.
    men det är ju konstigt att dumpa av en macka sådär?

hur tycker du vitt bröd funkar?

en sak kan jag ju iaf säga o det är att inte äta 7-11s sockerfria jordgubbsmjukglass, så fruktansvärt äcklig, smakade frusen näringsersättning haha.

men nu i början, vad kan ni rekommendera som man kan äta (snarare dricka) på stan? är det ok med tex drickyoghurt? jag är väldigt oinsatt i såna produkter.
  • Zodic
    lyckligjanuari skrev 2010-05-14 18:24:34 följande:
    Zodic hur länge är du rekommenderad att äta flytande efter op? Ersta rekommenderar 4 veckor känns så mycket
    1-2 veckor, sen 2 veckor mosad/puré. så himla skönt, jag känner mig redan lite nipprig av allt flytande..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)