• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nu har jag skrivit ett aplångt inlägg i min blogg om första dagarna efter opn! :D
    magenochjag.blogspot.com/
    kan ju vara kul för er speciellt ni som ska till sophiahemmet, hur deras rutiner är :)

• Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-16 09:02:57 följande:
    Så roligt det var att läsa in blogg - känns extra bra eftersom jag snart ligger på samma operationsbord. Jag trodde att man inte fick ta emot besök under de 2 dagar som man ligger kvar på Sophiahemmet, men det är ok alltså? Jag fasar lite för hemresan, jag åker hem efter två dagar och ska ta mig själv till tågstationen, sen tåget till Gbg sen spårvagn ut till Saltholmen och sen båt hem. På vägen lär jag väl försöka svänga förbi apoteket också för att hämta ut alla mediciner. Jag kanske är lite övermodig som tror att jag ska klara detta själv?
    Det kommer gå bra ska du se :) när är det du ska opas, var det den 25/5?
    Jo man fick ta emot besök, var ingen som sa något mer än att dom skulle vara därifrån kl 19.
    Ja herregud klart du ska ta taxi, något annat skulle jag känna otänkbart. Gå till tunnelbanan o släpa på packning.. Jag hoppas få det betalt, tror inte det är något problem! Det lät inte så på dom när jag pratade med dom man ska skicka kvittona till. Och nån borde hämta dig eller ta taxi hem också, det blir nog bra :)
    Tinzi skrev 2010-05-16 08:49:20 följande:
     Gud vad det tog bort många av mina frågor inför op :) tack.
    Va bra, precis vad jag hoppades :)
    Kände mig själv väldigt osäker och orolig innan jag läste en text som beskrev det ganska bra. :)
  • Zodic
    lyckligjanuari skrev 2010-05-16 15:48:23 följande:
    Det finns en bok om Gbp på adlibris med lite recept och information den kostar nästan trehundra så innan jag slår till och köper den tänkte jag höra om nån här i tråden har läst den och kan rekommendera den?
    jag har den, det är dietisten på sophiahemmet som skrivit den :)
    alltså det är mkt pengar, men jag tycker det är ok, man får bra tips :)
  • Zodic
    FMEmlba: det vet jag inte, jag googlade dagen innan jag åkte :P
  • Zodic
    Elwi: Det beror som sagt på hur mycket du själv ligger i, gör du ingenting kommer det säkert ta lång tid..
  • Zodic
    Elwi skrev 2010-05-16 21:29:44 följande:
    Ok, man får väl ringa och ligga i. Vård garantin är ju 3 månader, det låter ju som väldigt kort tid. Hur lång tid har det tagit för er ?
    Jag har redan svarat en gång innan ;) men det tog 72 dagar från att jag valde valfrihet i vården.
    Har du fått en remiss?
  • Zodic
    vänat skrev 2010-05-16 21:45:56 följande:
    Vad heter boken??
    Efter en Gastric By Pass-operation (Spiral) av Odin, Marie
    Elwi skrev 2010-05-16 21:37:01 följande:
    Hi Hi... jo jag vet, tänkte skriva "Zodiac-dig vet jag" men undrade om det var ungefär desamma för andra här inne. Jisses va snabbt du svarar =) Läste din blogg, tack för att du delar med dig.
    haha du anar inte, jag blir helt nipprig av att inte ha ett jobb att sysselsätta mig med nu när jag är sjukskriven. som egenföretagare är jag van att jobba JÄMT :P
    varsågod :)
  • Zodic
    år78 skrev 2010-05-17 10:42:11 följande:
    hej väger i dag 89 kg 164 lång har haft denna övervikt sen 99 har testat allt ex xenical lyckats sen gått upp finns det hopp att  få en sån här op?
    Det ger dig ett bmi på 33 vilket jag har väldigt svårt att tro att du skulle bli godkänd med tyvärr. :( Det är olika mellan olika län, men bmi 40 är vanligt, ibland 35.
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-17 09:39:33 följande:
    Zodic -  när du kom till Sophiahemmet på morgonen för OP, vägde de dig då eller frågade de dig om du hade gått ner de kilon du skulle? Jag börjar noja över att jag inte ska gå ner allt som jag måste. Läkaren sa 8-10 kg till mig och under de senaste 3 veckorna har jag gått ner 6,9 kg och har alltså 1,1 kg kvar. Jag har stått still på den här vikten i över 1 vecka nu fast jag nästan inte äter alls (modifast plus lite mat på em/kvällen). Man kan ju tycka att om man går omkring och är hungrig hela tiden så borde det ge utslag på vågen. :/ Jag har gett mig sjutton på att fixa detta och är övertygad om att jag kommer att klara de där sista 1,1 kg men är rädd för att det kanske saknas något hekto beroende på vilka kläder jag har på mig. Skulle känna mig lugnare om jag visste att det inte var så stor fokus på viktnedgången när man kommer. Jag har läst här om flera som har OP:ats på Sophiahemmet som inte har blivit invägda men eftersom du precis har gjort det vill jag kolla med dig också . :) Läste din blogg imorse igen - den är jättebra!!
    Ja gud, jag känner med dig!
    Jag levde typ på vattenmelon och knäckebröd veckan innan men så åt jag på restaurang dagen innan och dåvar jag nervös att jag skulle gått upp.
    Men det var inget snack om någon vägning, dom frågade mig bara :)

vägde mig för första gången idag, redan under 100 :D 99,2... (112kg på bedömning, 105kg innan op) känns lovande det här :D
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)