• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • ChokladMoshin
    Zodic skrev 2010-05-05 13:09:41 följande:
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    Direkt efter op:en var jag pigg, men när jag kom hem från sjukhuset så blev jag trött, orkade nästan ingenting.
    Sen har jag haft lite problem med infekterade agraffer och haft ont och inte varit så rörlig pga det.
    Har själv en dotter på ca 12kg och visst är det jobbigt när man inte får lyfta, spec. när man ska trösta, blir mycket sitta på golvet så får hon komma och sitta i knät.
    Har varit op:ad i 2 veckor och blir tex himla trött efter vissa måltider att jag bara vill sova, lite svårt dock med barnen, men det funkar.
    Men sängbyte låter som en bra grej
  • ericas mamma

känns som om jag är den enda som är glad att man går ner långsamt (ca 1kg i veckan). jag är glad och nöjd, mest pga av att jag ser att huden drar ihop sig rätt så bra.
    Tycker alla andra verkar känna sån press på sig att gå ner i vikt, och väger sig flera gånger i veckan.
    Hoppas jag inte blir så vikttokig.

Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • lisalove

Om detta med tunga lyft så sa kirurgen (dr Secher, Ersta) att jag skulle kunna lyfta tungt redan dagen efter op, och att det var inte anledningen till sjukskrivningen utan främst att man skulle lära sig äta, vila och återhämta sig. Men jag får inte i hop det när majoriteten säger tvärtom.

• Mli79
    lisalove skrev 2010-05-05 15:32:50 följande:
    Om detta med tunga lyft så sa kirurgen (dr Secher, Ersta) att jag skulle kunna lyfta tungt redan dagen efter op, och att det var inte anledningen till sjukskrivningen utan främst att man skulle lära sig äta, vila och återhämta sig. Men jag får inte i hop det när majoriteten säger tvärtom.
    Han sa likadant till mig, med tillägget att kroppen själv säger ifrån när det blir för tungt. Lyft som vanligt tills det gör ont, då får du sluta. Typ Jag frågade noga eftersom jag bär mkt på barnen som väger 20kg, har hästar och massa andra djur som också kräver en del lyft.

När de gör en titthålsop så skadas väl inte musklerna, de går väl ner emellan dem?
  • Nala

Jag har också gått ner relativt sakta och det känns bra, har inte mycket hud över och så...... nu står det helt still och det är lite frustrerande men jag hoppas att det sätter igång igen :)

• Bellevue
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :) Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!! Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    Ska du opas på tisdag?
    Eller ska du opas den 10 maj?
    10 maj är nämligen på måndag! Nu blev jag nervös att du ska åka dit en dag för sent!!
  • huachi86

hej allihopa!

Nu är det bara 20 dagar kvar till Operationen!

jag är så glaaaaaaad =)

Jag måste dock gå ner 8 kilo. Jag började med modifast igår. Det är lite jobbigt.. men som läkaren sa: Det är sissta gången du kommer behöva banta!

Så det får mig o fortsätta...

är det någon mer som har op-tid den 25e maj???

hur har det gått för alla andra som skulle opas???

kramar till allihopa

• mrsErik

Var på återbesök idag och vi tog upp det här med huruvida man går ner fort eller ej, kirurgen berättade då att jag går ner långsammare än en som väger 140 då jag inte har lika stor övervikt, alltså ju större övervikt destu fortare går man ner..... i början! sedan stannar alla upp ett tag, och det som händer när man stannar upp är att kroppen börjar bygga upp muskler man tappat under första viktminskningsfasen.
    Då man rasar efter ev flyt eller direkt efter op tappar man såväl fett runt organ som muskler.

han sa även att hade jag rasat att han blivit orolig för då hade något varit galet känns ju lugnande. jag kunde beräkna att vara normalviktig om ca 1,5 år.

fick många svar på många frågor 

• Queenie70

Ni som varit Opererade nåt halvår eller år nu, hur har ni det med huden?
    Min är en katastrof!!
    Visserligen fyller jag 40 i år, och fattade att lår, armar och mage skulle bli illa, så det lider jag inte av. Men KALKONHALSEN...fy fan...Känner mig fulare än nånsin efter att ha gått ned 48 kilo. Är glad att det varit så kallt att man kan ha jackan uppdragen, men fasar för sommaren. Kan man göra ett typ halslyft, innan man gått ned hela sin vikt som man ska ned tro? Nån som vet vad det kostar? Jamenar även om jag vill ned 15 kilo till så lär ju inte så mycket mer försvinna just från fejjan och dubbelhakan...

• vänat
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    Jag opades med öpet snitt och måde bra ända från första dagen normal rent fyskik kände jag mig då agffferna plockades bort för de stamde och spände i operations ärret men som sagt blev gensat bättre då de efter 14 dagar tog bort mina agfffer.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)