• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • ChokladMoshin
    annica26 skrev 2010-05-06 10:33:42 följande:
    jag stod stilla under en 3,5 veckas period, gick tom upp 1 kilo en vecka..så tråkigt..=(..
    Trist, men var det så kort tid efter op?
    Man blir ju nojjig att man ska vara den få procent som op inte funkar på.
  • ChokladMoshin
    snart 4 skrev 2010-05-06 10:34:30 följande:
    jag opererades den 10 mars och har gått ner 12kg. är det lagom eller gör jag något fel? trodde jag skulle gå ner snabbare...
    Dom säger väl att det bästa för kroppen fysikst och psykiskt är att gå ner 0.5-1 kg i veckan och det har väl du gjort.
    12kg är ju jättebra jobbat.
    Det är bara det att jag blir väl lite stressad av allas jätteviktminskningar i rask takt.
  • blyg viol
    ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:24:37 följande:
    Men fy vad trögt det går med viktminskningen efter op. Flöt 2v. innan op och gick ner 7,4 kg. 1:a veckan efter op gick jag ner 4,4 kg, 2:a veckan 1 kilo och nu har jag gått upp 0,6 kg. Fattar ingenting, äter på regelbundna tider och får i mig all vätska. Blir lite besviken, ok man kanske inte rasar i vikt som vissa gör, men gå upp så snart efter op.... Och ingen mens eller så på gång heller. Nån mer det går trögt för?
    Ja kära du jag är en trögis med!!!! Lovar dig det. Håll ut det blir bara bättre iaf det är ju DIN resa inte alla andras! {#lang_emotions_flower}
  • blyg viol
    ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:38:33 följande:
    Dom säger väl att det bästa för kroppen fysikst och psykiskt är att gå ner 0.5-1 kg i veckan och det har väl du gjort. 12kg är ju jättebra jobbat. Det är bara det att jag blir väl lite stressad av allas jätteviktminskningar i rask takt.
    Jag blev också stressad särskilt då "strulet" (vi har det inte så bra nu men inget ont om honom) går ner massor men han är ju man som sagt. Alla har vi olika kroppar tänk dig det där tricket med 12 mjäölktetror som nu är borta förevigt från din kropp. Då blir man gladare än att jämföra sig med andra. Jag lovar det fungerar om du gått ner 12 kg{#lang_emotions_flower}
  • ChokladMoshin
    blyg viol skrev 2010-05-06 10:39:13 följande:
    Ja kära du jag är en trögis med!!!! Lovar dig det. Håll ut det blir bara bättre iaf det är ju DIN resa inte alla andras! 
    Näe, jag vet.
    Men jag jämför ju med mina tidigare, dock misslyckade, försök till att gå ner i vikt.
    Tex. 10 veckor på REductil gick jag ner 24 kg.
    Vet ju att op:en inte är en mirakel kur i sig utan mycket mer ska till.
    Blir till att dra fram motionscykeln och ta sig en tur varje morgon
  • blyg viol
    ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:42:41 följande:
    Näe, jag vet. Men jag jämför ju med mina tidigare, dock misslyckade, försök till att gå ner i vikt. Tex. 10 veckor på REductil gick jag ner 24 kg. Vet ju att op:en inte är en mirakel kur i sig utan mycket mer ska till. Blir till att dra fram motionscykeln och ta sig en tur varje morgon
    Jag vet vad du menar men Reductilen fungerade ju inte bestående detta är ju det {#lang_emotions_cool}
  • ChokladMoshin
    blyg viol skrev 2010-05-06 10:44:21 följande:
    Jag vet vad du menar men Reductilen fungerade ju inte bestående detta är ju det 
    Precis. Finns ju en anledning att man gick till beslutet för en op senare.
    Men som sagt totalt 12.8 kg på 4 veckor är jag superglad över och hoppas det rullar på.
  • blyg viol
    ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:47:30 följande:
    Precis. Finns ju en anledning att man gick till beslutet för en op senare. Men som sagt totalt 12.8 kg på 4 veckor är jag superglad över och hoppas det rullar på.
    Har en rastlös period själv nu, men kanske tar det med ro att jag är en trögis. Det då jag tappade jeansen igår mitt i stan{#lang_emotions_foot_in_mouth}, nästan som i den där fåniga reklamen, tur att jag hade snygga trosor{#lang_emotions_innocent}. Det var pinsamt men va fasen behövde tokskratta och det gjorde jag med och resten av omgivningen.
    Har en liten kamp med den mentala sidan just nu inte så att jag mår kadaver men är liksom lite nervös och rastlös och vill inte vara bunden av ngt som inte gör mig tryggare.
    Jag tror det är tillräcklig spänning att ha denna transfomation vill parkera lite annat som händer runt mig nu och bara deala med att få vara glad för operationen. Är det ngn som känner likadant?{#lang_emotions_innocent}
  • storkvinnan9901

Måste bara skriva av mig för jag blev åter igen lessen när jag åkte buss här i Lund idag när jag skulle hämta ut sprutorna , en liten kille med sin mamma brister ut och pekar och säger högt _fy fan vad fet hon är till mig...
    En sak är väll positivt att det var ett barn denna gången och ingen ungdom eller vuxen.

Så himmla trött på det, blev lite spärrad att verkligen gå ner nu så operationen äger rum den 25 maj...
    Men det är ju inte bara därför jag gör denna operation, har en del följdsjukdomar som väntar om jag inte gör den+ en massa ärflig fetma  med mera...sen + för hälsan så klart

Felet är att jag måste åka mer buss, buss till vårdcentaralen och ta det sista blodprovet och sen då på operationsdagen buss till k-rstad och sen kanske buss inne i k-stad...

urk ja dessa bussar...dessa folk

Är jag den enda som råkar ut för detta?

många kramar

• vänat
    ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:24:37 följande:
    Men fy vad trögt det går med viktminskningen efter op. Flöt 2v. innan op och gick ner 7,4 kg. 1:a veckan efter op gick jag ner 4,4 kg, 2:a veckan 1 kilo och nu har jag gått upp 0,6 kg.Fattar ingenting, äter på regelbundna tider och får i mig all vätska.Blir lite besviken, ok man kanske inte rasar i vikt som vissa gör, men gå upp så snart efter op....Och ingen mens eller så på gång heller.Nån mer det går trögt för?
    Kan ju trots allt vara så att de lila du gått upp i själva vberket är en platå ocj  inget konstigt alls hade en själv direkt efter operationen stod still 2,5 veckor.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)