• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-06 09:21:52 följande:
    www.vantetider.se/vad-aer-vaardgarantin/vad-a...
    Om man läser under Vård på annat håll så står det typ att om man inte kan tänka sig få vård där man blir placerad ingår man inte i vårdgarantin. Antar att det är det som de har vänt på då, att om man vill välja själv så "kan du avstå från den möjlighet som vårdgarantin ger."
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-06 09:39:42 följande:
    Hon jag pratade med kunde inte ens säga att det skulle bli v24. Bara att de hade börjat boka in i början på juni nu. Min mamma kan inte ta ut hela veckan som semester, bara de tre dagar jag är borta från barnen. De har just nu väldigt svårt att täcka upp för hennes pass bara under de tre dagarna.
    Men shit..
    Hoppas det löser sig för dig!!
    Klara 060504, Alva 100117
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-06 09:25:34 följande:
    Njae, vårdgarantin är att du kan bli placerad på ett annat sjukhus för att få en tid inom garantin. Där har man som patient ingen möjlighet att påverka valet. Men om man väljer valfrihet så väljer man ju själv ett annat sjukhus i ett annat landsting. Det är ju en stor skillnad. Jag menar, om jag väljer att OPas på ett sjukhus jag vet har tre års väntetid istället för att vänta kvar i hemlandstingets kö så är det ju orimligt att jag kan tro att vårdgarantin fortfarande gäller.
    Pateinet har vist möjlighet att påverkar de beslutte genom at stå på sig jag vet de av egen erfenhet!! och andra med mig och sde var de ljust de ja menarde att om de egna sjukhuset inte klara av att ge vården behandligen inom 90 dgara ska man skickas vidre till ett sjukhus som klara vårdgartin!!!

Vårdgartin ska man välja ett sjukhus som har korte vänte tid en 90 dgar eller korter vänte tid en  de egna. Varför välja operas på ett annt sjukhus om du måste vänta längre än hemm sjukhsuet.
    LÖåter mer som du blandat i hop vårdgartin och valfriheten i vården.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-06 10:02:52 följande:
    Pateinet har vist möjlighet att påverkar de beslutte genom at stå på sig jag vet de av egen erfenhet!! och andra med mig och sde var de ljust de ja menarde att om de egna sjukhuset inte klara av att ge vården behandligen inom 90 dgara ska man skickas vidre till ett sjukhus som klara vårdgartin!!!  Vårdgartin ska man välja ett sjukhus som har korte vänte tid en 90 dgar eller korter vänte tid en  de egna. Varför välja operas på ett annt sjukhus om du måste vänta längre än hemm sjukhsuet. LÖåter mer som du blandat i hop vårdgartin och valfriheten i vården.
    Jag tycker snarare att det är du som har blandat ihop saker och ting. Läs länken som du postade.
    Vårdgarantin åberopar du till den instans som din läkare har skickat remissen till, och sen är tanken att inom 90+90 dagar har du en operation på något sjukhus, vilket sjukhus kan du inte bestämma själv.
    Valfrihet inom vården är att du ber att få din remimss flyttad med en betalningsförbindelse. Där väljer du sjukhus själv - antingen för att de har kortare väntetider eller för att du helt enkelt vill ha just det sjukhuset -  och tappar därför möjligheten att åberopa vårdgarantin.

Att du har haft tur med din vårdgaranti, dvs du har åberopat den och sedan per automatik fått en OP inom 6 månader är ju toppen. Men du kan väl ärligt inte säga att det verkar funka så i allmänhet? Menar du att det är patienternas fel att vårdgarantin inte funkar, att om de hade tjatat mer så hade det trollats fram platser från ingen stans? Långsiktigt är ju det ju bra om patienter ställer krav, men det händer ju inte mkt på ett halvår..
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-06 09:52:05 följande:
    Men shit.. Hoppas det löser sig för dig!!
    Det går alltid att lösa. I värsta fall så åker jag till sthlm och blir OPad och lämnar barnen hemma med mannen. Men han har en av sina värsta tider på jobbet i juni (jobbar på gymnasieskola) så det hade inneburit att barnen hade fått vara på dagis från 06:30 till 18:00 dessa dagar. Bättre hade ju varit om min mamma hade kunnat vara i Skåne och ha dem hemma alt hämta/lämna på bättre tider.
  • Lalalong
    vänat skrev 2010-05-06 10:02:52 följande:
    LÖåter mer som du blandat i hop vårdgartin och valfriheten i vården.
    Det är ju just det hon _inte_ gjort.
    Med vårdgarantin ska du få vård inom 90 dagar
    Med valfrihet i vården kan du inte kräva detta, då står du utanför vårdgarantin.

Det är vad Mii79 sagt hela tiden...
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-06 10:19:44 följande:
    Det går alltid att lösa. I värsta fall så åker jag till sthlm och blir OPad och lämnar barnen hemma med mannen. Men han har en av sina värsta tider på jobbet i juni (jobbar på gymnasieskola) så det hade inneburit att barnen hade fått vara på dagis från 06:30 till 18:00 dessa dagar. Bättre hade ju varit om min mamma hade kunnat vara i Skåne och ha dem hemma alt hämta/lämna på bättre tider.
    Hade jag kännt dina barn hade jag passat dem åt dig!! Jag är ju ändå hemma hela dagarna med lilla bebisen och bor ju så nära. (Haha, förskollärare dessutom så jag är tom utbildad "barnpassare" {#lang_emotions_tongue_out})
  • ChokladMoshin

Men fy vad trögt det går med viktminskningen efter op.
    Flöt 2v. innan op och gick ner 7,4 kg.
    1:a veckan efter op gick jag ner 4,4 kg, 2:a veckan 1 kilo och nu har jag gått upp 0,6 kg.
    Fattar ingenting, äter på regelbundna tider och får i mig all vätska.
    Blir lite besviken, ok man kanske inte rasar i vikt som vissa gör, men gå upp så snart efter op....
    Och ingen mens eller så på gång heller.

Nån mer det går trögt för?

• annica26

jag stod stilla under en 3,5 veckas period, gick tom upp 1 kilo en vecka..så tråkigt..=(..

• snart 4

jag opererades den 10 mars och har gått ner 12kg. är det lagom eller gör jag något fel? trodde jag skulle gå ner snabbare...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)