• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • vänat

Ja du deta med över flödighud på armar,ben och buk har jag en hel massa men då är jag som sagt var över 40 så inte mycket annt att vänta.

• lyckligjanuari

lite OT jag var inte med den där kvällen när förra tråden stängdes vad hände jag har inte varit med på fl så länge men jag har aldrig varit med om att en tråd stängs.

blev det tjafs i tråden? Då borde väl bara några inlägg plockas bort om nån kände sig sårad

• Clavi
    huachi86 skrev 2010-05-05 17:03:00 följande:
    hej allihopa! Nu är det bara 20 dagar kvar till Operationen! jag är så glaaaaaaad =) Jag måste dock gå ner 8 kilo. Jag började med modifast igår. Det är lite jobbigt.. men som läkaren sa: Det är sissta gången du kommer behöva banta! Så det får mig o fortsätta... är det någon mer som har op-tid den 25e maj??? hur har det gått för alla andra som skulle opas??? kramar till allihopa
    jag ska operera mig den 26 maj på Ersta. Spännande!
  • Malleballebuse

lyckligjanuari: den gamla tråden blev helt galen då det kom in ett Troll och ställde till det alldeles fullkomligt. Så vi valde att öppna en ny och stänga den gamla
    Hoppas att alla som undrade vart vi tog vägen hittar hit.

Jag kommer bara att bli sjukskriven i 2 veckor precis som alla andra på Calanderska, om nu inget oväntat händer.
    Vi får lyfta, bära, släpa och träna så fort vi själva känner att det är ok.

• Queenie70

Gud va spännande, var sur jag blev som missade dramat med trollet å allt. Allt spännande går min snok förbi Va gjorde trollet? Låt höra nu....

• Malleballebuse

Hon(?) svarade mest med "goddag yxskaft" men det blev så mycket att det inte gick att skriva något vettigt alls.
    Sen blev vi inte av med henne trots att moderaterna skulle spärra, eller vad de nu gör.

Jag berättade på jobbet idag.
    Det enda stället som jag tycker att det har tagit emot lite grann, men såklart gick det bra.
    De såg lite ut som fågelholkar och undrade varför, så då förklarade jag lite snabbt.
    Sen förklarade jag att jag gör det på min semester så vi inte behöver mecka med extra vikarier, vilket fick tjejen som skriver alla sjuk och semester scheman att bli glad igen
    Är dock övertygad om att många frågor kommer att poppa upp framöver.

• Queenie70
    Malleballebuse skrev 2010-05-05 21:17:56 följande:
    Hon(?) svarade mest med "goddag yxskaft" men det blev så mycket att det inte gick att skriva något vettigt alls.Sen blev vi inte av med henne trots att moderaterna skulle spärra, eller vad de nu gör.Jag berättade på jobbet idag. Det enda stället som jag tycker att det har tagit emot lite grann, men såklart gick det bra.De såg lite ut som fågelholkar och undrade varför, så då förklarade jag lite snabbt.Sen förklarade jag att jag gör det på min semester så vi inte behöver mecka med extra vikarier, vilket fick tjejen som skriver alla sjuk och semester scheman att bli glad igen Är dock övertygad om att många frågor kommer att poppa upp framöver.
    Fast inte fan ska du slösa semesterdagar på att vara sjukskriven? Ok att du Opererar dig när du ändå skulle haft semester, men du ska väl ändå vara sjukskriven så du kan spara semesterdagarna?
  • Zodic
    Bellevue skrev 2010-05-05 16:31:19 följande:
    Ska du opas på tisdag? Eller ska du opas den 10 maj? 10 maj är nämligen på måndag! Nu blev jag nervös att du ska åka dit en dag för sent!!
    hehe måndag menade jag, så lite koll har jag ;)
  • Zodic
    huachi86 skrev 2010-05-05 17:03:00 följande:
    hej allihopa! Nu är det bara 20 dagar kvar till Operationen! jag är så glaaaaaaad =) Jag måste dock gå ner 8 kilo. Jag började med modifast igår. Det är lite jobbigt.. men som läkaren sa: Det är sissta gången du kommer behöva banta! Så det får mig o fortsätta... är det någon mer som har op-tid den 25e maj??? hur har det gått för alla andra som skulle opas??? kramar till allihopa
    prova cambridge om du inte gillar modifast, deras pulver smakar helt ok, jag vill bara kräkas på modifast :P

jag försöker verkligen motivera mig med att det är sista gången, men sen tänker jag tänk om man blir laktosintolerant o aldrig kan äta alla mejerigrejer igen...buhu. jobbigast är verkligen ca kl 12-16, jag kan inte koncentrera mig för jag blir så hungrig..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)