• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • amsim

Nej, vi är fler som råkar ut för kommentarer om vikten. Har några standardsvar jag brukar köra med.

Till vuxna: Jag är fet, du är dum, men jag kan banta, det är värre för dig!

Till barn: Min mage har blivit så tjock för att jag har ätit så många retliga små barn.

Ni får en till på köpet:

Till pensionärer som har bråttom och tränger sig före: Gå före du, inga problem, jag har ju hela livet på mig!

• vänat
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-06 11:28:38 följande:
    Måste bara skriva av mig för jag blev åter igen lessen när jag åkte buss här i Lund idag när jag skulle hämta ut sprutorna , en liten kille med sin mamma brister ut och pekar och säger högt _fy fan vad fet hon är till mig...En sak är väll positivt att det var ett barn denna gången och ingen ungdom eller vuxen.Så himmla trött på det, blev lite spärrad att verkligen gå ner nu så operationen äger rum den 25 maj...Men det är ju inte bara därför jag gör denna operation, har en del följdsjukdomar som väntar om jag inte gör den+ en massa ärflig fetma  med mera...sen + för hälsan så klartFelet är att jag måste åka mer buss, buss till vårdcentaralen och ta det sista blodprovet och sen då på operationsdagen buss till k-rstad och sen kanske buss inne i k-stad...urk ja dessa bussar...dessa folkÄr jag den enda som råkar ut för detta?många kramar
    Hört fler som drabbts av de dock har jag personligen själv inte råkat ut för såpdant. tråkigt bara alla är vi ju olika en del är långa en del är korta en tjocka några smala. En del mörkhyade andra jus hydade. Vissa har finar andra har de inte tec etc.
  • storkvinnan9901
    amsim skrev 2010-05-06 11:39:34 följande:
    Nej, vi är fler som råkar ut för kommentarer om vikten. Har några standardsvar jag brukar köra med.Till vuxna: Jag är fet, du är dum, men jag kan banta, det är värre för dig!Till barn: Min mage har blivit så tjock för att jag har ätit så många retliga små barn.Ni får en till på köpet:Till pensionärer som har bråttom och tränger sig före: Gå före du, inga problem, jag har ju hela livet på mig!
    ja dem var bra....

kramar
  • storkvinnan9901
    vänat skrev 2010-05-06 11:43:44 följande:
    Hört fler som drabbts av de dock har jag personligen själv inte råkat ut för såpdant. tråkigt bara alla är vi ju olika en del är långa en del är korta en tjocka några smala. En del mörkhyade andra jus hydade. Vissa har finar andra har de inte tec etc.
    tack
  • ChokladMoshin
    blyg viol skrev 2010-05-06 11:26:04 följande:
    Har en rastlös period själv nu, men kanske tar det med ro att jag är en trögis. Det då jag tappade jeansen igår mitt i stan, nästan som i den där fåniga reklamen, tur att jag hade snygga trosor. Det var pinsamt men va fasen behövde tokskratta och det gjorde jag med och resten av omgivningen. Har en liten kamp med den mentala sidan just nu inte så att jag mår kadaver men är liksom lite nervös och rastlös och vill inte vara bunden av ngt som inte gör mig tryggare. Jag tror det är tillräcklig spänning att ha denna transfomation vill parkera lite annat som händer runt mig nu och bara deala med att få vara glad för operationen. Är det ngn som känner likadant?
    Fniss, hade ju varit en syn Tur du kunde skratta åt det.
    Hoppas du finner ro att ta hand om dig i första hand.
  • Queenie70
    Måste bara skriva av mig för jag blev åter igen lessen när jag åkte buss här i Lund idag när jag skulle hämta ut sprutorna , en liten kille med sin mamma brister ut och pekar och säger högt _fy fan vad fet hon är till mig...En sak är väll positivt att det var ett barn denna gången och ingen ungdom eller vuxen.Så himmla trött på det, blev lite spärrad att verkligen gå ner nu så operationen äger rum den 25 maj...Men det är ju inte bara därför jag gör denna operation, har en del följdsjukdomar som väntar om jag inte gör den+ en massa ärflig fetma  med mera...sen + för hälsan så klartFelet är att jag måste åka mer buss, buss till vårdcentaralen och ta det sista blodprovet och sen då på operationsdagen buss till k-rstad och sen kanske buss inne i k-stad...urk ja dessa bussar...dessa folkÄr jag den enda som råkar ut för detta?många kramar
    Jag vet det 17 om det är positivt att det är ett barn, när han samtidigt uttrycker avsky. Ok att påpeka, Titta en tjock tant" utan nån värdering i det, men som det barnet uttryckte det innebär det ju att detta är nån slags värdering han fått av vuxna vid så tidig ålder, det är verkligen sorgligt

Det har hänt mig vid nåt tillfälle, men vanligare är ju att folk helt enkelt glor, eller gör en osynlig. Värst har pensjiar varit, som kunnat stå å tokstirra. Ibland har jag lipat åt dem

Å sen undrar folk varför tjockisar trivs bäst hemma i soffan med en påse chirre liksom, istället för att gå ut bland folk, på badhuset eller gymmet.....

Men snart e det nya tider gumman
  • Ölandstokan
    amsim skrev 2010-05-06 11:39:34 följande:
    Nej, vi är fler som råkar ut för kommentarer om vikten. Har några standardsvar jag brukar köra med.Till vuxna: Jag är fet, du är dum, men jag kan banta, det är värre för dig!Till barn: Min mage har blivit så tjock för att jag har ätit så många retliga små barn.Ni får en till på köpet:Till pensionärer som har bråttom och tränger sig före: Gå före du, inga problem, jag har ju hela livet på mig!
    Skrattar högt ...ska lägga dessa på minnet
    (¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • ChokladMoshin
    Jag har råkat ut för en massa kommentarer, mest från ungdomar eller gubbar.
    Men det skakar jag av mig, har aldrig tagit åt mig.
    Jag blev så mobbad i låg- mellan- & högstadiet att jag blev liksom härdad.
    Tyckte mer synd om dom som mobbade för dom hade verkligen problem, jag var ju bara lite tjock tyckte jag.
    Men å andra sidan har jag aldrig mått psykiskt dåligt av min fetma.
    Men bry dig inte om dom, dom har mer problem och fördomar som dom borde jobba med.
    Och jag skulle skämmas ögonen ur mig om ngt av mina barn kläckte ur sig ngt sånt så jag skulle be barnen be om ursäkt ögona böj.
  • MissHellen

Nu hitta jag äntligen tråden! Jag läser alltid, men kommentera sällan

Nu har jag äntligen fått tid till bedömningsmöte (eller vad jag ska kalla de), men de känns sådär.. Dom säger att de är stenhårda regler på sjukhuset nu, att man måste ha både högt blodtryck, diabetes och BMI över 40. Men jag har "bara" BMI över 40 (40,7 eller nått sånt).

Jag vill inte hoppas för mycket, då jag vet att jag kommer bli besviken. Men som vanligt, gör jag redan de..
    Men om jag får ett nej, vet jag ju att jag får de. Jag hatar att inte veta!

• storkvinnan9901

tack för all svar...det värmde verkligen :)

jag tycker också synd om dem som har fördomar. Tänkte nyss på den lille killen, vad för ord har han lärt sig och att svära med.

kramar

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)