• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • storkvinnan9901

Jag tycker också det är hemskt med alla fördomar som finns i sjukvården, gu vad många jag har stött på genom åren.

kramar

• Mli79
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-06 12:32:08 följande:
    Jag tycker också det är hemskt med alla fördomar som finns i sjukvården, gu vad många jag har stött på genom åren. kramar
    Det är en av sakerna jag verkligen ser fram emot, att bli bemött som en människa inom vården. Jag är trött på alla läkare som knappt vill ta i en. En gång hade jag njurbäckeninflammation, men läkaren menade på att jag inte hade ont över njurarna. Kan vara för att han petade på mig med pekfingrarna (med ett äcklat ansiktsuttryck) så hårt att han knappt kom igenom de översta hudlagrena. En annan tyckte att min kramp i gallvägarna bara var sura uppstötningar för att jag var överviktig.
    När jag var på Ersta och mötte dr Secher och han klämde mig på magen vart jag riktigt glad. När jag sa till min man sen att det var så skönt att äntligen bli ordentligt klämd på magen fick jag en väldigt konstig blick
  • Fragile Angel
    blyg viol skrev 2010-05-06 11:26:04 följande:
    Har en rastlös period själv nu, men kanske tar det med ro att jag är en trögis. Det då jag tappade jeansen igår mitt i stan, nästan som i den där fåniga reklamen, tur att jag hade snygga trosor. Det var pinsamt men va fasen behövde tokskratta och det gjorde jag med och resten av omgivningen. Har en liten kamp med den mentala sidan just nu inte så att jag mår kadaver men är liksom lite nervös och rastlös och vill inte vara bunden av ngt som inte gör mig tryggare. Jag tror det är tillräcklig spänning att ha denna transfomation vill parkera lite annat som händer runt mig nu och bara deala med att få vara glad för operationen. Är det ngn som känner likadant?
    Jag hade skrattat så jag hade "dött" om jag sett dig tappa byxorna vännen, haha .
  • blyg viol
    Fragile Angel skrev 2010-05-06 13:02:03 följande:
    Jag hade skrattat så jag hade "dött" om jag sett dig tappa byxorna vännen, haha .
    Hahhaha vill inte att du skall dö utan finnas kvar =D men bjuder gärna på skrattet =D Kram 
  • Fragile Angel
    MissHellen skrev 2010-05-06 11:55:00 följande:
    Nu hitta jag äntligen tråden! Jag läser alltid, men kommentera sällan Nu har jag äntligen fått tid till bedömningsmöte (eller vad jag ska kalla de), men de känns sådär.. Dom säger att de är stenhårda regler på sjukhuset nu, att man måste ha både högt blodtryck, diabetes och BMI över 40. Men jag har "bara" BMI över 40 (40,7 eller nått sånt). Jag vill inte hoppas för mycket, då jag vet att jag kommer bli besviken. Men som vanligt, gör jag redan de..Men om jag får ett nej, vet jag ju att jag får de. Jag hatar att inte veta!
    Du har ju ett BMI över 40, så då torde det inte vara några problem, tycker jag. Lycka till!
  • FiaLisa75

Ett tips - jag brukar läsa tidningen "Hemtrevligt" och i nästa nummer av den, som kommer ut den 1/6, är det ett reportage om "Inger, 34 år, gorde en magoperation och gick ner 56 kilo."

• vänat
    FiaLisa75 skrev 2010-05-06 16:17:33 följande:
    Ett tips - jag brukar läsa tidningen "Hemtrevligt" och i nästa nummer av den, som kommer ut den 1/6, är det ett reportage om "Inger, 34 år, gorde en magoperation och gick ner 56 kilo."
    Ok låter intressant!!
  • Lalalong
    JohannaL skrev 2010-05-06 19:02:20 följande:
    hej kom hem igå efter op i tisdags, måste säga att jag är oförskämt pigg och mår sjukt bra, ska det verkligen va så tro? e bara lite öm på ena sidan men inte mycket mer tydligen fick man inte skriva nått om flytet så det har jag plockat bort denna gång så ni inte behöver anmäla mitt inlägg igen =)
    Va?? Vaddå? Får man inte skriva om flytet...?
    Klara 060504, Alva 100117
  • Mli79
    JohannaL skrev 2010-05-06 19:02:20 följande:
    hej kom hem igå efter op i tisdags, måste säga att jag är oförskämt pigg och mår sjukt bra, ska det verkligen va så tro? e bara lite öm på ena sidan men inte mycket mer tydligen fick man inte skriva nått om flytet så det har jag plockat bort denna gång så ni inte behöver anmäla mitt inlägg igen =)
    Va bra att du mår så bra!
    Jag blir också nyfiken på vad anmäldes i ditt förra inlägg..
  • MissHellen
    Fragile Angel skrev 2010-05-06 13:29:04 följande:
    Du har ju ett BMI över 40, så då torde det inte vara några problem, tycker jag. Lycka till!
    Tack tack! Jag hoppas på de iaf, lite för mycket egentligen..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)