• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • BohusM
    erajka skrev 2011-01-02 20:39:11 följande:
    54.3 kg har jag gått ner =) det är helt otroligt att det gått så himla bra =)
    ÅÅÅÅ, det är ju skitmycket ju,,, Nästan en hel människa!!!
    Ojoj, nu vill jag bara dit själv, kan ju faktiskt gått ner en hel del till sommaren ju, tänk att slippa ha cyckelbyxor under klänningen för att slippa skav, tänk att slippa svettas så det rinner och känna sig så "ofräsch" mmm LÄNGTAR
  • Angeliqan
    erajka skrev 2011-01-02 20:17:36 följande:
    nu har jag BARA 3.7 kg kvar till normalvikt, herregud. Nästan så man inte kan förstå att det är sant
    Wow, bra jobbat
  • Angeliqan
    BohusM skrev 2011-01-02 20:16:43 följande:
    Ja, Modifasten är bra, tomat har dom inte vad jag kan se så du kan andas ut, jag beställde choklad, vanilj, kaffe, potatis-purjosoppa, sparrissoppa och chokladpudding.. Jag ångrar att jag bara beställde 1 pkt pudding, den smakar precis som blåbands chokladpudding, kan tänka mig att köpa hem det även efteråt och ha som mellanmål, mums :) Sparrissoppan och kaffesmaken va väl ingen hit, men det går att få ner....
    Tack!! Ska kika in på bloggen

Vad skönt då att tomat inte finns
    Min mamma var testperson för modifast innan de kom ut i butik så hon fick ju hem mängder med påsar från Sahlgrenska (tror jag det var) och tomat hade hon gott om kan man ju säga hehe
  • BohusM
    kurilill skrev 2011-01-02 17:54:07 följande:
    Jag sa till sambon på telefon att jag ville prata med honom ikväll när han kommer hem. Han ringde direkt han blivit ensam och frågade var det var och jag svarade att vi måste diskutera det ordentligt när han kommer hem. Han bad mig nämna lite bara och jag sa att jag vill operera mig privat för 115 000:-. Han sa direkt att 'självklart ska du det, det är ingen idé för mig att gå in i en diskussion med dig ändå' ;) Det enda jag fick lova var att vi båda ska ta tag i träningen tillsammans, slopa snacket och faktiskt komma till skott. Så i morgon ringer jag och bokar möte på privat klinik! Har verkligen världens sambo =)

Finns det någon klinik som är bättre än de andra, vad tycker ni? Hur snabbt kan man få tid om man bokar privat, någon som har erfarenhet? Är så glad nu och det känns så rätt, kanske hinner jag gå ner lite redan till sommaren
    Jag har en bekant som tog ett lån för att göra operationen privat. Hon valde då att göra den i utlandet närmare bestämt Frankfurt i tyskland genom  Fecit EU Care, hon fick tillbaka nästan hela beloppet, så när som på 18.000:-. En annan vän till henne har också gjort samma sak och fått tillbaka merparten. Kan vara värt att fundera på i alla fall
  • kurilill
    CeciliaB skrev 2011-01-02 20:32:31 följande:
    Jag gjorde min på Carlanderska, där är ju va dom säger att sveriges bästa kirurgen på just detta.
    Samma kirurger som Sahlgrenska.

Allt va verkligen toppen bra, finns inget negativt jag kan komma på...
    Från första kontakt till op tog 3 veckor.

Fortfarande lika gulliga/hjälpsamma när jag hörde av mig nu efter 2,5 år!
    Oj, bara tre veckor, undrar om det kan gå lika fort nu. Jag har funderat på Carlanderska eftersom det ligger i Göteborg, bekvämast att opereras så kort hemifrån som möjligt. Ska ringa dom i morgon!

Tack alla andra för tips, det är ett så viktigt beslut så vill tänka igenom allt ordentligt och höra mig för. Jag är så glad att det pirrar i kroppen, ser ljuset i tunneln, tänk om jag lyckas gå ner till sommaren så jag trivs med mig själv, det vore så skönt! Och ja, sambon är världens bästa! Jag som hade samlat argument i tre timmar och tom hade tänkt begära delad ekonomi om han hade opponerat sig, så säger han ja på en gång =)

Jag har en tid på vårdcentralen i morgon, behöver jag den till något eller kan jag avboka? Tänkte om man ska ta några prover på vc trots att man ska göra allt privat?
  • CeciliaB

När jag hade pratat med Anna på carlanderska fick jag en tid att komma till dem att ta prover, dom fixar allt runt omkring, du kan tom få välja kirurg om du vill men då kan de ju ta längre tid innan man får tid....

Jag är dunder nöjd med mitt beslut har gått från 47 til 23 i BMI.
    Mår nu 65 kg och en dotter senare kanon!

Skriv gärna om du har fler frågor, här eller privat om de är nåt mer privat!

• kurilill
    BohusM skrev 2011-01-02 21:32:16 följande:
    Jag har en bekant som tog ett lån för att göra operationen privat. Hon valde då att göra den i utlandet närmare bestämt Frankfurt i tyskland genom  Fecit EU Care, hon fick tillbaka nästan hela beloppet, så när som på 18.000:-. En annan vän till henne har också gjort samma sak och fått tillbaka merparten. Kan vara värt att fundera på i alla fall
    Hur lång tid tog det då, vet du? Jag betalar ju själv för att det ska gå snabbt :)
  • kurilill
    CeciliaB skrev 2011-01-02 22:18:08 följande:
    När jag hade pratat med Anna på carlanderska fick jag en tid att komma till dem att ta prover, dom fixar allt runt omkring, du kan tom få välja kirurg om du vill men då kan de ju ta längre tid innan man får tid....

Jag är dunder nöjd med mitt beslut har gått från 47 til 23 i BMI.
    Mår nu 65 kg och en dotter senare kanon!

Skriv gärna om du har fler frågor, här eller privat om de är nåt mer privat!
    Tack så mycket för svar! Jag ringer dom i morgon och hoppas på att det går lika snabbt för mig :)
  • camizz

Va duktiga alla är.. Har denna tråd som
    Kvällslektyr :)
    Ja är så glad för op när det väl ska bli, men totalt livrädd. Hoppas ingen tar illa upp nu när ja frågar er lite, men när folk har gått bort pga op varför gör dom det? Är så sjukt rädd för det. Är det dom som är jätte överviktiga. Tarmvred har jag hört om.
    Sedan en annan sak, alkohol hur långt efter op får man dricka? Kan man ens dricka. Brukar ta en äggkopp med dooliys på fredag kvällen:) När mina små barn sover å man kan slå ner rumpan i soffan !

• zookie

åhhh jag behöver verkligen hjälp nu om jag ska lyckas flyta 5 veckor känns övermäktigt på nåt vis..åt två knäckemackor nu på kvällen....skiiiiiiiiiiit vad jobbigt det ska vara då.Skrikandes Gråter

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)