• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MinFamiljj

Ersta får min röst! Tyckte dom va helt otroliga. Natt sköterskan jag hade va rolig. Du e från Skåne och jag förstår vad du säger :) förstår inte mina systerbarn som bor i Malmö.

God fortsättning på 2011
    Lycka till alla som ska och väntar på bedömning.
    Lycka till alla som flyter för denna otroliga resa innför era op.

Har idag nått ett delmål -10 kg

• Lattjo
    lilla agnis skrev 2011-01-02 13:01:58 följande:
    Åh det låter bra! Igår kväll var tufft..jag går vanligtvis och småäter en massa på kvällen. Tack för ditt svar!
    Det gjorde jag med, jag gick och slet i kylskåpet säkert 30 ggr dom första kvällarna men det blev bättre!
  • Angeliqan
    BohusM skrev 2011-01-02 19:41:13 följande:
    Jag skall också OP:as på Bariatric center i Lund. Jag ringde ner och frågade exakt det du frågar, Sköterskan sa att man skall välja något med mycket protein, typ Modifast och Nutrilett. Cambridge va väl inte ett bra val rent närigsmässigt heller. Bars och såt är inte heller tillåtet. Man får därimot blanda ut vattnet med lite fun light och dricka light läsk OM den är light, många är inte 100 % light även om det står så på

Jag har bara provar Nutrilett och fick panik. 3 veckor med det, fyyyy. Men jag kan bara säga att Modifast är gott, och så har dom kommit med nyheter som är goda, chokladpuddingen är super mättar riktigt bra och stoppar godissuget på ett nafs, Jag köpte via www.modifast.se mycket billigare än apoteket + att där har dom även dom nya smakerna. Man fick hem det på 2-3 dagar.

När skall du OP:as?
    Jag har inte fått op tid än.. Ska på gruppmötet den 14/1 och det enskilda mötet 24/1. Är det då man får op-tiden kanske??

Nutrilett har jag testat för massa år sen men tyckte inte att den var särskilt mättande.. Modifast gick min mamma på i omgångar på 90-talet och då tog jag en påse av henne emellanåt och jag minns att jag tyckte de var goda..... Eller ja iaf vanilj och choklad, tomat minns jag att jag inte gillade..

Vad bra att man får dicka lightdrycker.. Då kan man ju dricka coca cola light och göra glass av shaken på helgerna när de andra äter massa annat gott

Nu är det inte många dagar kvar för dig BohusM
  • Lattjo
    Tingerling skrev 2011-01-02 11:16:22 följande:
    Hej! Ny här i tråden... Ska operera mig om 2 veckor och har lite smärre panik eftersom jag nyss hittade information om att man ska sluta med p-piller 1 månad innan operation. Är det någon som vet om detta gäller även minipiller???

Jag glömde bort att skriva in det i papprena vid informationsmötena och det var ingen som sa någonting om det - så jag missade det helt. Tror ni jag måste skjuta fram operationen??
    Ska ringa till sjukhuset imorrn och fråga, men tänkte att det kanske var någon här som har erfarenhet?
    Jag äter just nu Cerazette som är ett minipiller och jag behövde inte sluta med dom. Däremot blev jag rådd att sluta med dom sen för dom inte är helt tillförlitliga sen så jag ska gå nu i veckan och kolla om det kanske funkar med en spiral för min del istället.
  • lilla agnis

Så där, sista påsen av dag 2 på flytet. Tycker jag varit hungrigare idag och imorgon fasar jag lite för eftersom jag ska jobba...min mage är inte helt nöjd med "behandlingen" den får just nu så mina kollegor får nog höra en del roliga ljud skulle jag tro

Ett litet tips till er andra som flyter/ska flyta; om man blandar i lite sambal oelek i sparrissoppan blir den mer uthärdlig! Om man gillar lite spicy mat förståss Annars håller jag med att chokladpuddingen är riktigt riktigt god! Vaniljpuddingen ok, men det smakar ungefär som en tallrik sockerkakssmet (kan ju både vara bra och dåligt kanske, beror på vem man frågar).

• BohusM
    Angeliqan skrev 2011-01-02 19:58:14 följande:
    Jag har inte fått op tid än.. Ska på gruppmötet den 14/1 och det enskilda mötet 24/1. Är det då man får op-tiden kanske??

Nutrilett har jag testat för massa år sen men tyckte inte att den var särskilt mättande.. Modifast gick min mamma på i omgångar på 90-talet och då tog jag en påse av henne emellanåt och jag minns att jag tyckte de var goda..... Eller ja iaf vanilj och choklad, tomat minns jag att jag inte gillade..

Vad bra att man får dicka lightdrycker.. Då kan man ju dricka coca cola light och göra glass av shaken på helgerna när de andra äter massa annat gott

Nu är det inte många dagar kvar för dig BohusM
     Japp du får OP:tiden vid det enskilda besöket-

Nej det är inte så långt kvar nu, både skönt och skrämmande. Skönt för att det äntligen blir av och skrämmande för jag gillar inte sjukhus och operationer... Men vem gör det!!

Ja, Modifasten är bra, tomat har dom inte vad jag kan se så du kan andas ut, jag beställde choklad, vanilj, kaffe, potatis-purjosoppa, sparrissoppa och chokladpudding.. Jag ångrar att jag bara beställde 1 pkt pudding, den smakar precis som blåbands chokladpudding, kan tänka mig att köpa hem det även efteråt och ha som mellanmål, mums :) Sparrissoppan och kaffesmaken va väl ingen hit, men det går att få ner....

Du kan följa min resa på min blogg som jag länkar till här nedanför, skall naturligtvis ta med dator ner till Lund.

Hoppas bara att förkylningen går över,
  • erajka

nu har jag BARA 3.7 kg kvar till normalvikt, herregud. Nästan så man inte kan förstå att det är sant

• BohusM
    erajka skrev 2011-01-02 20:17:36 följande:
    nu har jag BARA 3.7 kg kvar till normalvikt, herregud. Nästan så man inte kan förstå att det är sant
    GRATTIS!!! Va duktig du varit, det måste ju kännas helt fantastiskt, hur mycket har du gått ner??
  • CeciliaB
    kurilill skrev 2011-01-02 17:59:50 följande:
    Uddevalla, men kommer från Nyköping som ligger 10 mil från Stockholm så har boende där ifall Stockholmssjukhusen är bättre.
    Jag gjorde min på Carlanderska, där är ju va dom säger att sveriges bästa kirurgen på just detta.
    Samma kirurger som Sahlgrenska.

Allt va verkligen toppen bra, finns inget negativt jag kan komma på...
    Från första kontakt till op tog 3 veckor.

Fortfarande lika gulliga/hjälpsamma när jag hörde av mig nu efter 2,5 år!
  • erajka
    BohusM skrev 2011-01-02 20:30:16 följande:
    GRATTIS!!! Va duktig du varit, det måste ju kännas helt fantastiskt, hur mycket har du gått ner??
    54.3 kg har jag gått ner =) det är helt otroligt att det gått så himla bra =)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)