• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Teddybjörnen Fredriksson01
    kurilill skrev 2011-01-03 11:21:33 följande:
    Har ringt runt lite nu och om jag blir godkänd har jag en operationstid v. 6 (om ganska exakt en månad! på CFTK, någon som har erfarenhet av dom? Har fortfarande inte fått tag på Carlanderska, men ska kolla med dom också..
    Jag gjorde min op där, på CFTK alltså. Den 19/10 gjorde jag en sleeve gastrectomy
    Kolla gärna in min blogg om du vill:    [email protected]
  • kurilill
    Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2011-01-03 16:49:34 följande:
    Jag gjorde min op där, på CFTK alltså. Den 19/10 gjorde jag en sleeve gastrectomy
    Kolla gärna in min blogg om du vill:    [email protected]">[email protected]
    Ska kolla in den!
  • kurilill

Nu har jag fått tips om en förmedling som fixar operation i Tyskland, förstod inte att man fick hjälp med allt utan trodde man skulle vara tvungen att ringa och boka själv. De fixar alltså allt från operationsbokning, resa, hotell, samt att få tillbaka pengarna för operationen från Försäkringskassan! Det kommer isf kosta mig 25 000:-, resten får jag tillbaka. Har fått en preliminär tid den 16 februari! Har pratat med flera som gjort på detta vis och alla, förutom en som det strulade för, fick tillbaka pengarna efter 3-4 månader, killen de strulade för tid det lite längre tid för.

Står fortfarande kvar i Stockholm, men blir jag godkänd i Tyskland åker jag självklart dit istället. Någon här som gjort på det här sättet?

• Felidae
    SilverEmma skrev 2011-01-03 14:06:46 följande:
    Idag fick jag brev från Landskrona som jag skickade min egenremiss till den 28:e december! De ville ha ett papper ifyllt av mig som jag ska skicka tillbaka...bara att få ett livstecken överhuvudtaget är skitstort för mig!
    Grattis! Skrattande
  • sabinaa
    kurilill skrev 2011-01-03 17:07:41 följande:
    Nu har jag fått tips om en förmedling som fixar operation i Tyskland, förstod inte att man fick hjälp med allt utan trodde man skulle vara tvungen att ringa och boka själv. De fixar alltså allt från operationsbokning, resa, hotell, samt att få tillbaka pengarna för operationen från Försäkringskassan! Det kommer isf kosta mig 25 000:-, resten får jag tillbaka. Har fått en preliminär tid den 16 februari! Har pratat med flera som gjort på detta vis och alla, förutom en som det strulade för, fick tillbaka pengarna efter 3-4 månader, killen de strulade för tid det lite längre tid för.

Står fortfarande kvar i Stockholm, men blir jag godkänd i Tyskland åker jag självklart dit istället. Någon här som gjort på det här sättet?
    Jag kollade runt på det men jag bangade. Jag hade inte pratat med andra som gjort detta därför sket jag i det. Men går allting rätt till och du har pratat med andra som gjort samma sak så go for it!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • sabinaa
    NÄSTA VECKA OPAS JAG!!!!

Helt freaking sinnes! Som jag väntat och så dåligt jag har mått. Självmordstankar, depression och prat med en psykolog. Allt för man är fet. Och nu äntligen ska det bli ändring på det!

Träffade min farbors fru idag. Hon sa att "ja,du kommer få det tufft. Man får kolla vad man äter" Ehhh...DÖÖHH!!!!!
    Blir galen på människor som inte har en aning om hur livet kommer bli efter en op. Dom som bara hört rykten osv. Självklart vet jag att det blir jobbigt. Bara att åka från Skåne till Stockholm för att bli opad och lämna man och barn kommer bli jobbigt. Jag har läst på om detta i över ett år och dessutom pratat med mängder med folk som redan gjort en sån op. Känns som att jag kommer få stå på mig under släktmiddagarna... "ska du verkligen äta det där" Tönis!
  • kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-03 18:32:52 följande:
    NÄSTA VECKA OPAS JAG!!!!

Helt freaking sinnes! Som jag väntat och så dåligt jag har mått. Självmordstankar, depression och prat med en psykolog. Allt för man är fet. Och nu äntligen ska det bli ändring på det!

Träffade min farbors fru idag. Hon sa att "ja,du kommer få det tufft. Man får kolla vad man äter" Ehhh...DÖÖHH!!!!!
    Blir galen på människor som inte har en aning om hur livet kommer bli efter en op. Dom som bara hört rykten osv. Självklart vet jag att det blir jobbigt. Bara att åka från Skåne till Stockholm för att bli opad och lämna man och barn kommer bli jobbigt. Jag har läst på om detta i över ett år och dessutom pratat med mängder med folk som redan gjort en sån op. Känns som att jag kommer få stå på mig under släktmiddagarna... "ska du verkligen äta det där" Tönis!
    Jag har valt att inte berätta för någon förutom sambon och en gammal bantarkompis som själv opererat sig. Har gått ner rätt mycket en gång med Cambridge (45kg) och fick så mycket pikar och åsikter och jag orkar inte med det en gång till. Den här gången tänker jag säga det alla vill höra om någon undrar: jag har tagit hjälp av sjukvården, äter mindre och tränar mer med hjälp av dietist och en PT. Sen är det inget mer med det.

Vad härligt det måste kännas att det äntligen är dags, längtar tills det är min tur :) Är du nervös?
  • BohusM

Om en vecka vid denna toden är jag nog skitnervös..... Huwa...

Då ryker nog naglarana som jag faktiskt inte bitit på sen 1 ½ månad tillbaka.... Börjar redan bli lie nervig faktiskt,,,
    Ja nästa tisdag är det min tur att genomgå en förvandling. hur fick ni nerverna att hålla, jag vet knappt vart jag skall göra av mig,,,,,,

• sabinaa
    kurilill skrev 2011-01-03 18:39:21 följande:
    Jag har valt att inte berätta för någon förutom sambon och en gammal bantarkompis som själv opererat sig. Har gått ner rätt mycket en gång med Cambridge (45kg) och fick så mycket pikar och åsikter och jag orkar inte med det en gång till. Den här gången tänker jag säga det alla vill höra om någon undrar: jag har tagit hjälp av sjukvården, äter mindre och tränar mer med hjälp av dietist och en PT. Sen är det inget mer med det.

Vad härligt det måste kännas att det äntligen är dags, längtar tills det är min tur :) Är du nervös?
    Du det är ingen dålig idé att hålla tyst om det. Jag har en bekant som också valt att inte berätta för så många. Men jag har några vänner som blivit opade, en faster som opas dagen innan mig, en kusin som opas i februari så jag har valt att berätta.

Du, det känns härligt men ändå konstigt. Jag var dundernervös när jag fick brevet hem om op och även lite dödsångest. Men efter att ha pratat med underbara människor som vägt samma som jag och vaknat efter deras op så känns det bättre. Där vad dom som vägde mer tom.

Men jag åker till Stockholm på tisdag nästa vecka och kommer bergis inte kunna sova. Jag lämnar av barnen på dagis innan min pappa kör mig till flygplatsen och förstår inte hur jag ska kunna säga hejdå till dom utan att böla. Tanken att det kanske kanske kanske är sista gången dom ser mig gör mig hur lessen som helst. Jag försöker tänka bra tankar men jag tycker inte att man ska bortse från vad som faktiskt kan hända.

Men du, så skönt det ska bli att kunna spela fotboll med pågarna i sommar!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)