• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • blyg viol

Halloj alla! Opererades 2 mars på Ersta 2010 dvs precis 10 mån  + 1 dag sedan. Jag är så otroligt nöjd med den operationen. Jag är glad att jag klarat mig utan större komplikationer. 
    Min pojkvän min sk Erstabonus, vi hittade varandra i TV-rummet, är jag fort.farande tillsammans med.

Jag undrar är det ngn som varit på Årsåterbesöket på Ersta nyligen? Vilka är rutinerna?

• PetraD
    Angeliqan skrev 2011-01-02 19:58:14 följande:
    Jag har inte fått op tid än.. Ska på gruppmötet den 14/1 och det enskilda mötet 24/1. Är det då man får op-tiden kanske??

Nutrilett har jag testat för massa år sen men tyckte inte att den var särskilt mättande.. Modifast gick min mamma på i omgångar på 90-talet och då tog jag en påse av henne emellanåt och jag minns att jag tyckte de var goda..... Eller ja iaf vanilj och choklad, tomat minns jag att jag inte gillade..

Vad bra att man får dicka lightdrycker.. Då kan man ju dricka coca cola light och göra glass av shaken på helgerna när de andra äter massa annat gott

Nu är det inte många dagar kvar för dig BohusM
    lycka till
    ag var på gruppmöte också den 14/1 (enskilt samtidigt)
  • PetraD
    erajka skrev 2011-01-02 20:17:36 följande:
    nu har jag BARA 3.7 kg kvar till normalvikt, herregud. Nästan så man inte kan förstå att det är sant
    underbart. stort grattis
    duktig du varit
  • blyg viol
    Nettan1982 skrev 2011-01-03 20:42:42 följande:
    Måste fråga er som varit opade ett tag och gått ner mkt. Ser ni själva förändringen ni genomgått?
    Jag har väldigt svårt att se min förändring och kan ibland stå framför spegeln och tänka att jag är tjock! Jag blir upprörd på mig själv för jag vet att jag inte är det längre men jag kan bara inte se det riktigt. Jag ser mest de områden som jag skulle vilja bli mindre och inte de ställen jag faktiskt är nöjd med.
    Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta men känner att jag bör försöka göra ngt åt det innan det känske slår över och blir ännu värre. Ngn som har några tips?
    Ja det har jag ta en kompis eller ngn nära stå länge framför spegeln och prata om vad du ser så får den säga hur han/hon ser dig. Hoppas det hjälper{#emotions_dlg.flower}
  • Jenny N
    Måste fråga er som varit opade ett tag och gått ner mkt. Ser ni själva förändringen ni genomgått?
    Jag har väldigt svårt att se min förändring och kan ibland stå framför spegeln och tänka att jag är tjock! Jag blir upprörd på mig själv för jag vet att jag inte är det längre men jag kan bara inte se det riktigt. Jag ser mest de områden som jag skulle vilja bli mindre och inte de ställen jag faktiskt är nöjd med.
    Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta men känner att jag bör försöka göra ngt åt det innan det känske slår över och blir ännu värre. Ngn som har några tips?
    Jag fick ta hjälp utifrån för att inse att jag faktiskt var smal, för smal!
    Det var en sköterska som hjälpte mig att lägga om mitt sår efter min bukplastik som fick mig att vakna upp, han satta sig ner en dag i över 3 timmar och lät mig inte gå förens jag gick med på att träffa någon.
    Jag har honom och tacka för mycket, då vägde jag 43 kilo och kunde inte på nått sätt se mig själv som smal.
    Då var jag tvungen att köpa byxor på barnavdelningen då storlek xs ramlade av, ändå kunde jag inte se mig själv som smal, utan tyckte jag var ganska pluffsig. Då jag i min tonår haft aneroxia så inser jag nu att jag föll tillbaka i det beteendet.

Mitt tips är att se till att få någon att tala med, NU, innan det går för långt. VC kan hjälpa dig med remiss.

Kram och Lycka till!
  • Jenny N

Någon opad som har varit magsjuk?

Har legat däckad sen julafton med hög feber och på nyårsafton kräktes jag, sen gick det lilla jag fått i mig rakt igenom ett par dar. Nu har det dock inte kommit nått, men åh andra sidan har jag inte fått i mig något mer än vatten och lite avslagen cola och 1 knäckebrödmacka sen i lördags.
    Magen verkligen krampar och jag mår så illa.
    Strösta problemet är dock orken, har knappt kommit upp ur sängen på 4 dar, har ingen kraft överhuvudtaget. Lyckades ta en dusch nu och ryggade tillbaka när jag såg min spegelbild, man ser varenda revben både över bröstet och längs med hela ryggen, gått ner nästan 5 kilo, jag som har kämpat med att lägga på mig, nu visade vågen helt plötsligt 46,7 - FAN!

Så nu har jag gnällt av mig, det jag egentligen ville var om någon har tips vid magsjuka (om det nu är det jag har, var ju så mycket lättare att veta förr då man spydde som en gris i några dar)

• erajka
    Jenny N skrev 2011-01-03 22:47:22 följande:
    Någon opad som har varit magsjuk?

Har legat däckad sen julafton med hög feber och på nyårsafton kräktes jag, sen gick det lilla jag fått i mig rakt igenom ett par dar. Nu har det dock inte kommit nått, men åh andra sidan har jag inte fått i mig något mer än vatten och lite avslagen cola och 1 knäckebrödmacka sen i lördags.
    Magen verkligen krampar och jag mår så illa.
    Strösta problemet är dock orken, har knappt kommit upp ur sängen på 4 dar, har ingen kraft överhuvudtaget. Lyckades ta en dusch nu och ryggade tillbaka när jag såg min spegelbild, man ser varenda revben både över bröstet och längs med hela ryggen, gått ner nästan 5 kilo, jag som har kämpat med att lägga på mig, nu visade vågen helt plötsligt 46,7 - FAN!

Så nu har jag gnällt av mig, det jag egentligen ville var om någon har tips vid magsjuka (om det nu är det jag har, var ju så mycket lättare att veta förr då man spydde som en gris i några dar)
    de säger att det är bra att dricka blåbärssoppa, eller nyponsoppa..... cocacola, jag har också hört att man ska vara försiktigt när man dricker vatten. De säger att sött även kan ge diaréer. Blåbärssoppa brukar stoppa upp diaréer. När man ska börja äta igen, ska du äta mat som är milt för magen, t,ex kokt fisk..
  • Jenny N
    erajka skrev 2011-01-03 23:00:09 följande:
    de säger att det är bra att dricka blåbärssoppa, eller nyponsoppa..... cocacola, jag har också hört att man ska vara försiktigt när man dricker vatten. De säger att sött även kan ge diaréer. Blåbärssoppa brukar stoppa upp diaréer. När man ska börja äta igen, ska du äta mat som är milt för magen, t,ex kokt fisk..
    Tack för ditt snabba svar, skickade iväg sambon att köpa blåbärssoppa så får jag se om jag lyckas få i mig nått
  • Zodic
    Jag ser framför allt hur jävla tjock jag var innan! När jag kollar på bilder och så, det känns helt galet. Men jag känner mig fortfarande tjock, inte lika tjock och jag känner mig mycket mer bekväm i många situationer (mmm badhus!).
    Det sitter ju i huvudet... och det måste jag säga att det sitter i många huvuden, när någon här i tråden la upp en bild på sig själv med anorexia och skrev att hon inte mår bra, sitter ändå folk och svarar att du ser ju jättefin ut osv (inte att hon inte är fin, ni förstår vad jag menar, det är inte sunt att väga för lite), det är lika galet. 
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)