• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • kurilill
    BohusM skrev 2011-01-04 13:14:46 följande:
    Jag tycker du skall ta det lite lugnt, det är inte så stor % som dör på grund av en GBP som antalet som dör av övervikt och överviktsrelaterade sjukdomar. Du förkortar ju ditt liv avsevärt i och med att du är överviktig, sedan så kan du dö lika fort av hjärtat eller sömnapné eller något annat. Så rent statistiskt sett är det säkraste du kan göra en GBP, då ger du i allafall livet en chans.

Kram
    Ja, jag vet ju att det är så, men bara tanken att sätta mig på flyget och kanske aldrig mer komma hem..
    Å andra sidan vore det kanske dumt att inte ens tänka tanken om komplikationer, så jag får se det som sunt att tänka på ev. negativa biverkningar. Som qlurig skriver är de allra flesta faktiskt enbart positiva till att de gjorde operationen!
  • sabinaa
    kurilill skrev 2011-01-04 12:59:21 följande:
    Jaha.. så har jag såklart surfat runt på negativa sidor om operationen, man måste ju ta in allt tänkte jag. Läste om folk som kände fler som gått ner och sen gått upp allt igen. Någon påstod att många fler dör än de vill erkänna och komplikationer som tarmvred och diarré är jättevanligt. Det mesta var 'jag känner en som..'' och jag vet ju att det mesta är skitsnack, myter mm, men jag blir så rädd att det här ska bli ännu en gång då jag kämpar ner massa kilon och sen går upp igen. Sambon fick dessutom ett ryck igår och började ifrågasätta mig - du kommer väl börja träna nu, du kommer väl äta rätt osv. och jag orkade verkligen inte ta den diskussionen igen så vi började bråka =/ Bara tanken att jag har en son på 6 månader och att 1-2% faktiskt dör varje år gör mig riktigt orolig.

Är det för att operationen blivit verklighet nu som alla de här tankarna kommer kanske?
    Jag tycker man ska veta riskerna med att göra op. Jag känner som du, aboslut. Jag flyger till Stockholm om en vecka och lämnar två barn 2 och 4 år gamla. Jag kommer förmodligen komma hem samma dag min son blir 4. Jag lämnar även min man. Jättejobbigt när man börjar tänka så. Speciellt när jag tänker på att jag lämnar dom på tisdag på dagis och tänker "Kommer dom se sin mamma igen?" Men du, hellre ta den risken än att leva ett liv som tjock och inte orka med barnen. Inte orka leka med dom, inte kunna spela fotboll.
    Jag är fullt frisk förutom fetman och jag är 27 år gammal. Visst fan ska jag komma hem igen!

Har ni bestämt hur du ska göra? Alltså betala eller vänta?
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • MrsQ

Jag skulle flyta i 2 veckor innan op men det var bara att glömma. Mådde så illa av att dricka ersättning så jag fick bara upp det.

Jag gjorde så att jag åt mat !! för det mesta blev det wok som är väldigt lätt att få nyttigt o gott!

Kommer faktiskt inte ihåg hur mycket jag gick ner men det var väl runt 3-4 kg. Läkaren sa ingenting om detta.

När jag vaknade upp från narkosen så kom kirurgen o sa att jag hade varit otroligt duktig under flytet då min lever såg precis ut som en normalviktig

Jag hade en startvikt på127 kg och nu exakt 2 månader efter har jag gått ner 20 kg.

Om att bli nervös om op:::: Jag var inte ett dugg nervös för operationen, tyckte själv att det var lite konstigt men jag var så fast besluten om att jag ska bli smal o må bättre att jag inte hade andra tankar i huvudet.

MEN när jag 1 dag efter hemkomsten åkte in igen o blev inlagd , DÅ blev jag nervös....dessutom hade jag betalat för operationen själv och i mitt huvud gick det bara ," hur dum i huvet får man vara om man betalar för att dö???"...

Men det var inget att oroa sig för, de tog hand om mig på bästa sätt o kollade allt. De är mycket måna om att inget ska gå fel. Och i mitt fall så visade det sig att det varit en infektion i magen men som hade försvunnit.

• kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-04 14:00:45 följande:
    Jag tycker man ska veta riskerna med att göra op. Jag känner som du, aboslut. Jag flyger till Stockholm om en vecka och lämnar två barn 2 och 4 år gamla. Jag kommer förmodligen komma hem samma dag min son blir 4. Jag lämnar även min man. Jättejobbigt när man börjar tänka så. Speciellt när jag tänker på att jag lämnar dom på tisdag på dagis och tänker "Kommer dom se sin mamma igen?" Men du, hellre ta den risken än att leva ett liv som tjock och inte orka med barnen. Inte orka leka med dom, inte kunna spela fotboll.
    Jag är fullt frisk förutom fetman och jag är 27 år gammal. Visst fan ska jag komma hem igen!

Har ni bestämt hur du ska göra? Alltså betala eller vänta?
    Jag har fått tid i Frankfurt den 16 februari på en klinik som är specialicerade på obesitaskirurgi, de utför över 1000 operationer om året. Betalar 19 750:- samt resor och en hotellnatt, totalt kommer det landa på runt 25 000:- De bokar allt och jag får sällskap av en annan tjej från Sverige. Jag måste även betala operationen 110 000:- men de får jag tillbaka från Försäkringskassan efter ca 3-4 månader!
  • kurilill
    MrsQ skrev 2011-01-04 14:37:56 följande:

Jag skulle flyta i 2 veckor innan op men det var bara att glömma. Mådde så illa av att dricka ersättning så jag fick bara upp det.

Jag gjorde så att jag åt mat !! för det mesta blev det wok som är väldigt lätt att få nyttigt o gott!

Kommer faktiskt inte ihåg hur mycket jag gick ner men det var väl runt 3-4 kg. Läkaren sa ingenting om detta.

När jag vaknade upp från narkosen så kom kirurgen o sa att jag hade varit otroligt duktig under flytet då min lever såg precis ut som en normalviktig

Jag hade en startvikt på127 kg och nu exakt 2 månader efter har jag gått ner 20 kg.

Om att bli nervös om op:::: Jag var inte ett dugg nervös för operationen, tyckte själv att det var lite konstigt men jag var så fast besluten om att jag ska bli smal o må bättre att jag inte hade andra tankar i huvudet.

MEN när jag 1 dag efter hemkomsten åkte in igen o blev inlagd , DÅ blev jag nervös....dessutom hade jag betalat för operationen själv och i mitt huvud gick det bara ," hur dum i huvet får man vara om man betalar för att dö???"...

Men det var inget att oroa sig för, de tog hand om mig på bästa sätt o kollade allt. De är mycket måna om att inget ska gå fel. Och i mitt fall så visade det sig att det varit en infektion i magen men som hade försvunnit.

Gick du ner 20kg efter operationen eller inklusive veckorna innan? Hur räknar ni andra, räknar ni med det ni går ner under flytet eller bara från operationsdagen?
  • MizzPiggy

Jippi!! Nu har jag fått remissbekräftelsen! Och den blev skickad till Ljungby som jag ville.
    Så jag ringde på en gång och frågade lite om vårdgarantin, så jag ska skicka in lappen som var längst ner på remissen att jag åberopar vårdgarantin.
    Vet ni något om jag kan skriva på lappen att jag gärna tar avbokningstider ? Tanten jag pratade med var inte sådär jätte trevlig ..
    Inte otrevlig heller men lite kort ,
    så ja undviker gärna att ringa henne igen såhär tätt inpå.
    Skönt att bollen är i rullning! Remiss bekräftelsen var utskriven redan den 28/12 fast ja fick den idag. Den biten gick ju fort då iaf , alltid nått :)
    Hoppas på tid för bedömning snarast då, fast de måste man väl ställa in sig på att de e lång väntan?
    Hoppas inte de iaf.
    Kram till er alla :)

• Angeliqan
    PetraD skrev 2011-01-03 22:14:06 följande:
    lycka till
    ag var på gruppmöte också den 14/1 (enskilt samtidigt)
    Tack!!!

Ah, det måste vara ett magiskt datum
  • Lydia07

Igår var jag på första återbesöket på Ersta :) Det var träff med dietist och sjuksköterska. Jättetrevliga som vanligt (jag muttrade lite till dem om trist bemötande från min läkare där, och han brukar tydligen kunna så men är skicklig kirurg).
    Jag fick "OK" för viktnedgången och mat etc. Dietisten tyckte att jag kunde/borde lägga till lite mera mat (tex en halv macka med pålägg till min yoghurt vid frukost).

• trollbottom

Tjohoooo nu har jag fått op.datum. 2 februari smäller det. Jag som skulle flyta fyra veckor innan kommer inte hinna det nu eftersom jag fick brevet idag och jag har inte beställt något. Panikbeställde från modifast idag så det blir att börja så fort de kommer.

Sjukt härligt, jag trodde jag skulle få vänta iaf två månader till

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)