• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • BohusM
    mrs Vilja skrev 2011-01-03 08:35:19 följande:
    God morgon!
    Äntligen är det måndag och man kan ringa runt lite!!

Ska ringa till Calanderska och Cavalio idag. De är i Gbg och Sthlm och jag i Skåne och det är väl egentligen det enda jag ser som negativt. Att utgå från deras hemsidor så käns det bra.
    Kollade även in Bariatric center i Lund, men deras hemsidan var lite "tafatt" upplevde jag det i alla fall. Någon som har personliga erfarenheter av Bariatric som kan förmedla dessa? Det ör ju ganska mycket närmare, men jag är villig att åka lite längre bara "det känns rätt"
    Jag skall OP:as på Bariatric Center i Lund. Jag fick ju kontakt med dom först så att säga, så hemsidan kollade jag först efteråt. Mitt intryck av dom hittills är jättebra, seriösa, man får till och med telefonnummret till läkaren så du kan nå honom dygnet runt om det händer nått... Ring och tala med Natalia så får du mera info, Kan inte ge mer info för jag OP:as den 11/1.
  • Nala
    kurilill skrev 2011-01-02 18:08:07 följande:
    Jag ringde Sophiahemmet i mellandagarna för att fråga om man kunde skicka egenremiss dit och då sa hon att det kostar 115 000:- privat, kanske är olika. Hon sa att Sophiahemmet finns även i Göteborg, är det bara provtagningar där då eller opererar de även i Göteborg?
    Sophiahemmet är super :)
  • Nala
    camizz skrev 2011-01-02 22:47:08 följande:
    Va duktiga alla är.. Har denna tråd som
    Kvällslektyr :)
    Ja är så glad för op när det väl ska bli, men totalt livrädd. Hoppas ingen tar illa upp nu när ja frågar er lite, men när folk har gått bort pga op varför gör dom det? Är så sjukt rädd för det. Är det dom som är jätte överviktiga. Tarmvred har jag hört om.
    Sedan en annan sak, alkohol hur långt efter op får man dricka? Kan man ens dricka. Brukar ta en äggkopp med dooliys på fredag kvällen:) När mina små barn sover å man kan slå ner rumpan i soffan !
    Det är ju väldigt ovanligt med allvarliga komplikationer..... de jag vet att jag har läst om har varit extremt överviktiga, någon har fått aortan avskuren, någon har rispat levern mm....

De vanligaste komplikationerna är väl läckage - och det är ändå ovanligt.

Tarmvred är inte vanligare just vid GBP, det är större risk att få det vid alla bukoperationer.....

Jag drack ett glas vin ca en månad efter open, det gick bra. Det är väldigt olika hur man klara alkohol, en del dumpar, en del blir sk*tfulla på ingenting och en del kan dricka som vanligt. Dooleys är ju extremt sött så det får du nog prova försiktigt :)
  • Nala
    zookie skrev 2011-01-03 00:43:32 följande:
    ja du alltså jag är bara rädd för att jag inte ska hinna ner liksom väger 119 nu ska väga 116 på OP dagen. men jag hatar verkligen tanken att inte FÅ äta på nästan 5 veckor när det kanske räcker 4-3 veckor ska tala med dom i kristianstad om detta.
    Men fem veckor, det är extremt långt flyt, de flesta flyter ju i två....och du skall bara ner 3 kg? Det låter konstigt....Hoppas att du slipper flyta så länge.
  • kurilill

Har ringt runt lite nu och om jag blir godkänd har jag en operationstid v. 6 (om ganska exakt en månad! på CFTK, någon som har erfarenhet av dom? Har fortfarande inte fått tag på Carlanderska, men ska kolla med dom också..

• Lajsa82

Shit vad ni skriver Har ögnat igenom lite....Har varit sjuk i över en vecka nu, feber och ont i halva ansiktet, hade så ont igår att jag var tvungen att uppsöka läkare, hade ont i hela högersidan av ansiktet och det värkte ut i tänderna, fick konstaterat att jag har en kraftig bihålsinflammation, fick avsvällande tabletter och nässpray + antibiotika, talade om för läkaren att jag var gbp opad sedan oktober, äter vitaminer osv. trots detta får jag antibiotika som inte skall tas med varken kacium eller järn, så nu får jag hoppa mina vitaminer tills antibiotikan tar slut....hur är det med depåtabletter? Ngn som vet? Fick nämligen det och undrar om den kommer ha full effekt?

satt och kollade på bilder hos syrran igår, hjälp!!! Har knappt några bilder hemma då det alltid e jag som e bakom kameran...men shit vilken skillnad från midsommar bilderna tills bilderna som togs på nyår, skall be henne mejla lite bilder som jag kan lägga upp i bildtråden....märker att psyket inte hänger med....jag såg mig aldrig så stor som jag verkligen var och nu tyckte jag att jag såg betydligt mindre ut på bilderna än jag känner mig Ja ja psyket hänger väl med någon dag har gått ner 2 kg sedan julafton, brukar ju gå upp 2 kg

ღLisa och Williamღ
  • Janniex

Jösses vad många inlägg bara sedan igår! Förvånad
    Det som slår mig när jag läser det ni skriver är vilken otrolig tur jag verkar ha haft! Solig Jag kontaktade mitt sjukhus i januari förra året. Inget krångel - jag hade BMI 39 drygt och blev uppsatt på väntelistan direkt, ca ett år skulle jag räkna med sas det. I mitten av september fick jag telefonsamtalet; op  i början av oktober! Skrattande Innan op skulle jag äta Modifast i två veckor och helst gå ner 10%. Det lyckades jag inte med, men det var inget tjafs om det...
    Kanske är det lättare om man som jag dels är lite äldre (50+), dels inte bor i storstad?

• SilverEmma

Idag fick jag brev från Landskrona som jag skickade min egenremiss till den 28:e december! De ville ha ett papper ifyllt av mig som jag ska skicka tillbaka...bara att få ett livstecken överhuvudtaget är skitstort för mig!

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • MizzPiggy

Grattis silveremma!
    Min remiss ska ha skickats några dar före jul, hoppas få min remissbekräftelse ja me snart! Blir avis ja ;)

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)