• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • JohannaL

Mii79: känner igen det
    E jätte jobbigt, blir frukt och oftast macka med på kvällen, men känns jobbigt att känna suget igen och gå och rota i skåpen :( hoppas på att det e en fas..

• Tjohalia
    sweety88 skrev 2011-01-04 19:39:51 följande:
    Dit ska jag imorgon på bedömning, vem var kirurgen du träffade? Vad ställs för frågor? Tar dt lång tid alltihop? :)
    Oj vad kul! Jag träffade Anders Nilsson. Han ställde inte alls så mycket frågor, undrade mest om JAG hade några frågor! Han frågade väl om jag var medveten och beredd på förändringarna och då jag sa ja så sa han att då ska du självklart opereras. Han verkar VÄLDIGT positiv till operation tycker jag, fick det intrycket på gruppinformationen med. Allra först fick jag dock träffa en sköterska, väga mig, mäta mig, kolla blodtryck, puls och mäta midjemåttet. Sen fick jag träffa kirurgen och det gick fort, tog max 10 minuter hos honom. Sen skulle en massa göras klart infor operationen, jag fick traska iväg till en annan avdelning och göra ett EKG, sen vidare till ytterligare en avdelning och träffa narkosläkaren innan jag fick gå tillbaka där jag fick träffa en sköterska som gick igenom information om komplikationer, hur operationen gick till, flytet innan osv. Sen plockade hon fram kalendern och sa att hon hade en tid i början av februari om jag ville (vilket jag ju inte kunde). Så vi bokade in en tid.
    Allt tog lite drygt 1,5 timma. Men det beror på att jag fick vänta en del på dom andra avdelningarna innan jag fick komma in, och väntetiden kan tydligen variera lite.

Jag försökte komma ihåg att ställa alla frågor jag hade men missade såklart en del, bland annat hur det kommer bli med maten den närmaste tiden efter op, sköterskan pratade ju lite kring det, men jag glömde fråga VAD man äter dom första veckorna, hur länge man äter flytande efteråt, när man börjar med puré respektive mat osv. Men det kanske man får info om av dietisten senare.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • BohusM
    kurilill skrev 2011-01-04 20:11:20 följande:
    Hur snabbt går man ner efter operationen då på ett ungefär? Vet ju att det är olika, men det måste ju finnas ett medel :) Jag vet att jag går ner 7-8kg på 2 veckors VLC-diet (har gjort det 148ggr tidigare, hehe) så hur mycket kan jag förvänta mig, eller hoppas på att gå ner nästkommande två veckor efter op? Jag fyller nämligen år 1½ månad efter min operation så det vore ju kul om man har gått ner så det syns iaf tills dess =) Har redan nu börjat kapa kolhydrater för att få bort sötsuget och det börjar faktiskt minska, samt gå ut pch gå ett par timmar om dagen. Är nog bra att försöka börja redan nu!
    Jag har hållt på med flyt nu i 2 veckor och gått ner rätt bra. (vägde 118 vid invägning, vägde 114,7 vid flytstart och 107,4 i dag)
    I dag var jag hem till en väninna och hon sa OJ nu syns det verkligen, i ansiktet o magen, faktiskt på ben och rumpa med......  Gissa om jag blev glad. Jag har gått omkring här hemma med joggingbyxor od. så i dag när jag skulle iväg så skulle jag ta på mig ett par jeans, jag såg ett par i garderoben som jag inte kunnat använda på ett tag för att dom suttit så J****a hårt i midjan och över benen, och tänkte att jag skall se om det märks att jag gått ner nått....... Tänk att jag fick på mig dom utan problem, kan sitta ner i soffan med dom utan att behöva knäppa upp dom Tungan uteSkrattandeSolig Gissa om jag är glad,,,,

Så jag tror nog att du kan känna dig lugn, det kommer att märkas...

Kram
  • MinFamiljj

Tror bara att hon tänkte på sin son som fyller år... För jag e hundra på att hon ska opas den 12 jan... Lita fel kan det bli på tagenterna

• BohusM
    trollbottom skrev 2011-01-04 17:04:54 följande:
    Tjohoooo nu har jag fått op.datum. 2 februari smäller det. Jag som skulle flyta fyra veckor innan kommer inte hinna det nu eftersom jag fick brevet idag och jag har inte beställt något. Panikbeställde från modifast idag så det blir att börja så fort de kommer.

Sjukt härligt, jag trodde jag skulle få vänta iaf två månader till
    Då har du nog det på fredag, eftersom det är helgdag på torsdag. Jag beställde den 20 december och kunnat hämta ut det den 22 om inte postbilen halkat av vägen!!!! Så det kom till slut fram den 23 december. Jag köpte 3 paket på apoteket till paketpris 345:- för att ha till jag fick hem det.
  • sweety88
    Tjohalia skrev 2011-01-04 20:23:20 följande:
    Oj vad kul! Jag träffade Anders Nilsson. Han ställde inte alls så mycket frågor, undrade mest om JAG hade några frågor! Han frågade väl om jag var medveten och beredd på förändringarna och då jag sa ja så sa han att då ska du självklart opereras. Han verkar VÄLDIGT positiv till operation tycker jag, fick det intrycket på gruppinformationen med. Allra först fick jag dock träffa en sköterska, väga mig, mäta mig, kolla blodtryck, puls och mäta midjemåttet. Sen fick jag träffa kirurgen och det gick fort, tog max 10 minuter hos honom. Sen skulle en massa göras klart infor operationen, jag fick traska iväg till en annan avdelning och göra ett EKG, sen vidare till ytterligare en avdelning och träffa narkosläkaren innan jag fick gå tillbaka där jag fick träffa en sköterska som gick igenom information om komplikationer, hur operationen gick till, flytet innan osv. Sen plockade hon fram kalendern och sa att hon hade en tid i början av februari om jag ville (vilket jag ju inte kunde). Så vi bokade in en tid.
    Allt tog lite drygt 1,5 timma. Men det beror på att jag fick vänta en del på dom andra avdelningarna innan jag fick komma in, och väntetiden kan tydligen variera lite.

Jag försökte komma ihåg att ställa alla frågor jag hade men missade såklart en del, bland annat hur det kommer bli med maten den närmaste tiden efter op, sköterskan pratade ju lite kring det, men jag glömde fråga VAD man äter dom första veckorna, hur länge man äter flytande efteråt, när man börjar med puré respektive mat osv. Men det kanske man får info om av dietisten senare.
    Ja, jag med men jag var inte helt hundra om det var samma kirurg som var på infon som jag skulle träffa, minnet är bra men kort men han verkar lätt och ha med och göra!! Jag är ändå nervös inför morgondagen, antar man inte vill ropa hej förren man är över ån :) Dom sa inget åt dig om när man lämnar blodgruppering? Iofs får jag fråga själv imorgon. Hoppas jag inte bara går vilse nu på sunderbyn ;) Tyckte det var nog svårt sist jag var där och skulle upp till kirgin för anmäla mig bara.
    Grattis till din optid, du får gärna skriva om du vill prata lite. Har inte hittat så många härifrån norr som ska göra en :) förresten vilket datum var du på infoträffen?
  • Mli79
    kurilill skrev 2011-01-04 20:12:35 följande:
    Hur länge sen opererade du dig?
    7 månader sedan
  • mrs Vilja
    trollbottom skrev 2011-01-04 17:04:54 följande:
    Tjohoooo nu har jag fått op.datum. 2 februari smäller det. Jag som skulle flyta fyra veckor innan kommer inte hinna det nu eftersom jag fick brevet idag och jag har inte beställt något. Panikbeställde från modifast idag så det blir att börja så fort de kommer.

Sjukt härligt, jag trodde jag skulle få vänta iaf två månader till
    Vad härligt!!
    Måste fråga.. är det privat eller via landstinget? OM landstinget... när var du på VC första gången? Alltså hur länge har du behövt vänta? kanske har du redan skrivit det men jag är lite glömsk och här är såå många aktiva så..)
  • Min lycka

ni som e opade....finns de någe nu efter open som ni hade velat/önskat veta innan open?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)