• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Annizsj

Jojo- testa du att skotta. Har gjort det i flera dagar nu men nada får väl ta och skotta snart igen för det går knappt att komma utanför dörren

Milo 070505 Viggo 090428 och liten bf 101123
  • MammaDeborah

Tyvärr funkar nog inte hinnsvepning för alla. Jag fick bara pinvärkar av det. Jag har bara gått två dar över tiden som mest men det kan ju vara väl så jobbigt. Hoppas för er som har det jobbigt att det kommer igång av sig självt snart. Har två igångsättningar i bagaget och kan definitivt säga att naturligt är många ggr bättre! Hade jag bara fått må hyggligt på slutet så hade jag föredragit att slippa igångsättning men situationen blev ohållbar för både mig och mannen. Ekonomiskt blev det också ett bakslag med alla mina falsklarm och alla ggr min man fick åka hem från jobbet för att hjälpa mig. Effekterna av det bakslaget kommer lagom till jul :-/

Kram till er som har det jobbigt! Snart får ni sitta och gnälla över såriga bröstvårtor istället

• mzetterblad
    MammaDeborah skrev 2010-11-25 10:53:31 följande:
    Tyvärr funkar nog inte hinnsvepning för alla. Jag fick bara pinvärkar av det. Jag har bara gått två dar över tiden som mest men det kan ju vara väl så jobbigt. Hoppas för er som har det jobbigt att det kommer igång av sig självt snart. Har två igångsättningar i bagaget och kan definitivt säga att naturligt är många ggr bättre! Hade jag bara fått må hyggligt på slutet så hade jag föredragit att slippa igångsättning men situationen blev ohållbar för både mig och mannen. Ekonomiskt blev det också ett bakslag med alla mina falsklarm och alla ggr min man fick åka hem från jobbet för att hjälpa mig. Effekterna av det bakslaget kommer lagom till jul :-/

Kram till er som har det jobbigt! Snart får ni sitta och gnälla över såriga bröstvårtor istället
    Samma här, fick också ett trevligt bakslag lagom till jul.. då mannen fick vara hemma med vår son när jag låg på Neo med Linus. 2 veckors förlorad inkomst
    William 070824 & Linus 101020
  • Bebis050810
    Jojo 85 skrev 2010-11-25 10:07:27 följande:
    v.40 idag då.. nu kan jag inte jämföra några bilder längre eftersom J kom på v.38+6

Vilken fin mage du har!!
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810

Tänkte skriva en liten förlossningsberättelse medans Linnea sover.

Värkarna började lite smått på natten mellan tor-fre, jag vaknade vid kl 2 av att jag kände värk som ett "band" kring magen och ryggen, gick upp och var på toa några ggr, satt sen vid tv:n fram till kl 4 men kände inte mer värk direkt, somnade om men sov oroligt och vaknade av en värk igen och så höll det på tills jag gick upp. Kände iaf att nåt va på g, det var nåt annorlunda. Värkarna kom och gick, nån då och då men inte särskilt ont utan mer obehagligt så jag bakade med barnen på fm för att få nåt annat att tänka på och göra nåt kul med dom inte förrens framåt 14-tiden kändes värkarna lite mer och kom lite oftare men inget som jag inte kunde klara av utan jag andades bra igenom värkarna och gick runt och småplockade här hemma, dammade av lite och så...... varje gång jag böjde mig ner så kom det en värk som kändes och jag andades på.

Vid 15.30 åkte våra hantverkare hem så då passade jag på att köra lite med dammsugaren och damma av efter dom i badrummet, då kändes värkarna mer och mer sen fixade jag mat till barnen men då vid halv 5 började det göra mer ont och värkarna kom tätare så jag ringde in till förlossningen vid 16.45 för att rådfråga dom och hon sa att jag kunde komma in med tanke på det snabba förloppet förra ggn. så jag pratade med samon och vi kom överrens om att jag skulle ta ambulansen  och han skulle köra efter med bilen eftersom han måste köra hem sen igen. Vid 17  kom ambulansen och jag pussade Evelina och Alicia hejdå. Hela resan in på nästan 1 timme hade jag 5 min mellan värkarna och dom satt i en minut, fast jag andades jättebra igenom dom, lugnt och stilla och blundade, klarade mig utan lustgasen hela vägen.

Väl inne vid 18.10 fick jag stå upp vid RA-bord som jag ville och så köra en CTG-kurva, bm läste mitt förlossningsbrev noga och kom och pratade med mig och va så gullig så!! där skulle jag stå i 20 min sa hon sen skulle hon undersöka mig hur öppen jag var, jag fick lustgas!!! underbart! men efter 5 min kom en jävulsk värk och så splash gick vattnet!! en fors med vatten kom ur mig och så kände jag direkt hur huvudet på bäbisen skönk ner i mitt becken! med huvudet mellan benen så det var bara att lägga sig på sängen, krysta 3-4 ggr och så var hon ute 18.31
    Så det gick supersnabbt även denna ggn!!!! jag hade gjort i stort sätt allt värkarbete hemma och knapp utan att känna nåt hade jag öppnat mig helt, 10 cm. Känns helt otroligt att man kan öppna sig så och inte ha så himla ont iaf.
    Allt gick jättebra och hon ammade från start :)
    Hon ammade länge och väl på båda brösten, sen fick vi Grattisbrickan, sååå gott!!! sen blev det vägning och mätning av liten, 3585 gram och 50 cm lång. Sen badades hon och jag fick duscha innan det bar av till BB. Sambon åkte hem och jag fick njuta av vårt underverk, amma och amma och sov inte mkt den natten, men så är det ju!
    Stannade på BB i 2 nätter och hade det skönt, min bror kom och hälsade på dagen efter med blommor o födelsedagspresent på min 32-årsdag sen kom mamma, sambo o barnen med tårta, paketer och så firade vi bebis födelse och min födelsedag! Helt underbart!

Har nu varit hemma i 4 dagar och börjar väl landa liiite.... lite upp och lite ner.....
    Liten ammar, sover och bajsar och är hur go och lugn som helst!
    Har 2 mkt stolta tjejer här hemma som vill pussa och gosa med Linnea hela tiden!! sen är det en mkt stolt mamma och pappa oxå såklart ;)

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • MammaDeborah

Bebis: Låter som att ambulans var ett väldigt klokt val! Hade vattnet gått i bilen, så hade du fött där! Skönt att allt gick bra! Låter som lite av en drömförlossning i mina öron :) KRAM!

• sunflower79
    Belavon skrev 2010-11-25 09:50:58 följande:
    Vad trist att hon inte ens ville kolla dig.
    ja det tycker jag oxå! kanske ska tjata lite mer nästa gång =)
    Annizsj skrev 2010-11-25 10:01:17 följande:
    sunflower-- Inte på förstagångare? Låter konstigt. Men men. Min bm vill ju inte göra det innan en v efter bm, tortyrkärring!!!! Sist hade det en väääldigt bra effekt men då hade jag haft endel värkar hela fm och mensvärk i några nätter, antar att det var därför hon gjorde det (detta var när vi var inne på fl på em den dagen Viggo föddes): Så visst, är man inte alls mogen har det nog ingen effekt. Men nu känns det iaf som om man är det, barnen trycker ju där nere som bara den...å fixerad e den ju också. Är din det? NÄr ska du dit nästa gång? Jag ska dit på tisdag men önskar innerligt att jag slipper och istället ligger å myser med den lill*
    är man inte minsta mogen kan man ju inte ens göra hinnsvepning för man måste väl vara öppen lite för att ens komma åt hinnan?
    jag ska dit på måndag nästa gång och tänker fråga igen då.. då har jag iaf gått över 4 dagar! men säger som du, hoppas jag slipper vara där då! o snusar bäbis istället!
    Jojo 85 skrev 2010-11-25 10:35:23 följande:
    Om jag skotar lite snö på uteplatsen.. tror ni det sätter igång då??
    ge dig ut o skotta kvinna! allt är värt att prova haha.. jättefin mage btw.. ska nog ta ett nytt foto snart oxå =)
    dazazz skrev 2010-11-25 10:44:04 följande:
    men man kan väl vara öppen några centimeter även om inget är på gång? har för mig att jag läst det någonstans... tänkte att i så fall så gör det en ju varken så mycket gladare eller ledsnare att bm ser att man är öppen eller ej...
    jo man kan vara öppen några cm ganska länge.. men om jag får veta att jag är öppen så känner jag ändå att färdknäppandet o alla huskurer mer gör nytta än om jag skulle vara helt omogen =)

bebis; guud så underbart det låter! jag hoppas oxå att jag kommer klara av det mesta av värkarbetet här hemma genom att andas mig igenom! men sen är man ju lite orolig som förstföderska att man ska vänta för länge o att man riskerar föda hemma eller andra komplikationer.. eftersom man inte alls har en aning om hur det ska kännas osv.. men jätteglad för din skull!! =)

är ju som sagt BF idag... vaknade 05.30 och kände mig förvånansvärt pigg trots att jag bara sovit 5-6 timmar inatt.. kände inget i magen förutom bäbis som var vaken.. satt uppe en stund o åt lite frukost, sen la jag mig ner o vilade och fick sova en hel timme till.. skönt! sen jag gick upp runt 9.30 så har magen varit stenhård hela tiden och bäbis rör sig väldigt lugnt o lite.. känner lite molvärk i mage o rygg men inte ens så jag behöver andas igenom det.. det är liksom konstant.. hoppas hoppas att det sätter igång idag!!!! Lääääängar så efter bäbis Hjärta
    kan tillägga att det är tur att skinka luktar när den är färdig o lite mer än färdig... annars hade jag haft en kolsvart skinka i ugnen Skäms fan va snurrig o glömsk man börjat bli!!
  • NoahLeah

Bebis: Vilken härlig förlossning.

Blää...sitter här med en huvudvärk som inte riktigt vill ge med sig , man tappar ju liksom all ork o har så dåligt samvete att sambon får fixa med allt.
    O så fick jag veta av honom att det går magsjuka på förskolan igen så jag hoppas verkligen sonen klarar sig lika bra som han alltid gjort då jag har en extrem kräkfobi.

Leah mår bara bra, vaknar en gång per natt o är då vaken ca 2 timmar o bara äter och bajsar sen sovs det mest hela dagen, ska strax väcka henne för lite mat.

• Jojo 85

Bebis: Tur du tog plinplong taxi n till FL.
    Låter som att du är nöjd med din förlossning? Den verkar ju ha gått smidigt.. skönt att kunna vara så pigg in i det sista lixom

Josefine 4 maj 2009, BF 1 dec 2010 - jojossmultronstalle.blogspot.com/
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2