Inlägg från: Kinne79 |Visa alla inlägg
  • Kinne79

BF November,2010 DEL 2

Bebis050810 skrev 2010-08-08 17:16:40 följande:
    Härligt att nån mår bra iaf!!
    denna dagen kunde jag likagärna hoppat över, mitt humör ligger nere i Kina just nu..... blääää vad jag är sur, ledsen, arg, uttråkad, less, trött o energilös!!! allt för bråkat om den där dammsugaren ja och lite till.... + att sambon alltid ska vara på hans föräldrars sida o ta deras parti!
    Kan inte denna dagen vara över snart???
    Har inte gjort nåt för jag e så sur! hatar sånna här dagar! de släpar sig fram med! hormoner...... orkar inte ens ringa min bästis o beklaga mig, för jag tycker inte ens det e kul.........
    I morgon är det en ny dag. {#emotions_dlg.flower}
  • Kinne79
    Rosen skrev 2010-08-08 22:48:13 följande:
    min minsta åt en gång i timmen när han var liten men kan inte minnas att han åt så ofta på nätterna i alla fall. men det e så jobbigt att inte få någon sömn så jag förstår att du e orolig.
    Marinero skrev 2010-08-08 22:28:07 följande:
    Aha är han? Fler som är till åren då Sambon har ingen kontakt med sin biologiska pappa men tror han är i samma ålder som hans mamma.

Ja Olivia ska va hemma till nästa höst va de tänkt. Ja just första tiden ska va kaotisk så det försäöker jag va inställd på, ja de värsta liksom Sen ska sambon jobba halvtid första månaden ist för att ta ut två hela lediga veckor, så drar man ut på det lite jaja, det ska nog gå bra
    ja han börjar bli gammal nu, man ser hur han börjar åldras mer o mer.... lite skrämmande faktiskt. men han e väldigt vital o frisk fortfarande. men som sagt, gammal.

min man vill ju vara hemma egentligen det sista halvåret med bebisen, men jag har inte haft nån semester på 2 somrar så jag sa till honom att nästa sommar vill jag faktiskt vara hemma. han har ju trots allt varit hemma sen april i år så han har haft mycket semester/sjukskrivning detta året o dessutom har han haft en kanonfin sommar. så jag ser jättemycket framemot att gå hemma nästa sommar.
    jag har erbjudit honom att han kan ju jobbba kanske 3dagar i veckan i stället för 5 så kan jag jobba 1 eller 2 dagar i veckan. men vi får se hur vi gör. jag e dock inte så sugen på det just nu i alla fall
    Om ni har dagar för dom andra barnen kvar, så kan ni ju vara hemma båda två nästa sommar.
  • Kinne79
    Marinero skrev 2010-08-08 22:28:07 följande:
    Aha är han? Fler som är till åren då Sambon har ingen kontakt med sin biologiska pappa men tror han är i samma ålder som hans mamma.
    Rosen skrev 2010-08-08 22:23:31 följande:
    ska du ha olivia hemma tills den lille ska börja förskola/dagmamma eller hur hade du tänkt dig?
    jag tror att första tiden blir nog alltid lite kämpigt oavsett ålder på barnen sen hittar man en rutin som funkar.
    min äldsta kommer ju gå i skolan om dagarna o min minsta kommer gå som 15timmars barn på dagis så jag kommer ha en hel del tid med den lille o det känns ganska bra o tryggt. men klart jag oroar mig för första tiden då man inte vet vad man kommer få för en liten bebis.
    Ja Olivia ska va hemma till nästa höst va de tänkt. Ja just första tiden ska va kaotisk så det försäöker jag va inställd på, ja de värsta liksom Sen ska sambon jobba halvtid första månaden ist för att ta ut två hela lediga veckor, så drar man ut på det lite jaja, det ska nog gå bra
    Hoppas att tråden lever vidare, för det ska bli roligt att se hur det går med två små hemma. Jag hoppas själv få göra det om drygt 2 år, vi hoppas på att få ca 1½ år mellan barnen. (Går ju drömma iaf)

I morgon börjar min sista lovvecka, har nu varit hemma i 7 veckor och det har blivit lite segt nu på slutet, alla andra jobbar eller är bortresta. jag har sysselsatt mig med att drömma om nästa års semester. Tittar lite på Sri Lanka, hyra privat hus.
  • Kinne79

Jag planerar ju att gå hem 5 veckor innan bf utan ersättning, kan jag fixa det via brev eller borde jag boka in en tid med fk?

Vet ni vad den högsta summan man kan få varje månad är?

• Kinne79
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-08-09 15:16:01 följande:
    Ja jag funderade på att göra de hemma :) Har ett färgpaket här hemma som jag är lite sugen på!
    Jag har färgat det två gånger hitills, utan problem, snart dags igen.

Kan ju bli så att det blir en annan färg än vad du är van vid pga hormonerna, på mig blev det absolut ingen skillnad alls.

Skulle nog inte bleka håret däremot pga ångorna och att det är ganska starka kemikalier som kan tränga in i hårbotten.
  • Kinne79

Åh, vad jag önskar att de hade haft vårdnadsbidraget i min kommun. Men nu efter valet kan det bli så att det införs i hela Sverige.

Jag kommer vara hemma 1 år utan fp, min man kommer ta ca 3 månader fp under sommaren. Andra året blir det 5 dagar för att behålla sgi.

Om vårdnadsbidraget mirakulöst skulle införas i min kommun så skulle jag ta ut dagar även första året. Dumt att leva fattigt om man inte behöver.

Är svårt att planera till 100% iom att vi hoppas på syskon tätt. Blir det inget syskon inom 2 år, så ska barn 1 börja dagis vid 2 år och då kommer vi isåfall ha 100 dagar kvar tillsammans. Men vi hoppas att syskonet ska komma tidigare och då kan man ju spara dagar på 1:an iom att man då kan vara hemma utan att ta ut så många dagar för 2:an.

Vi vill spara dagar som sedan pappan kan ta ut på lov odyl (jag jobbar ju som lärare så behöver inga)

• Kinne79
    Jojo 85 skrev 2010-08-09 20:06:10 följande:
    Har du koll på hur det är med SGIn.. visst är det så att vi behåller vår SGI eftersom i får barn tätt.. även om vi inte tar ut minst 5 dagar i veckan?
    Nej, du behåller inte din Sgi, men däremot din Fp.
  • Kinne79
    Bebis050810 skrev 2010-08-09 19:48:12 följande:
    Vilken fin mage! ungefär i storlek med min tycker jag. vad hade du för SF-mått? mitt låg på 24 i vecka 25+0. precis mitt på kurvan.

Vikten ja, jag ligger på +7 kg nu i vecka 25+6. får vara okey tycker jag... gick upp 13 kg med nr 2 och 22 kg med nr 1 så jag vill inte överskrida 67 kg denna ggn, (dvs inte över +13 kg). 61 kg nu.

Trulsa79- oj vad lyxigt att ha råd med att inte ta ut nån fp alls

Ni med fler barn! i viken vecka föddes era?
    Min första föddes på BF och andra på BF +3
    Hoppas på att nr 3 kommer 10 dagar innan BF hihi
    Ja, det känns jättelyxigt.
  • Kinne79
    Jojo 85 skrev 2010-08-09 20:34:55 följande:
    Hur menar du?
    Du får samma föräldrapenning som du hade vid första barnet om du blir gravid innan det första fyller 1 år och 9 månader utan att skydda din sgi efter 1 årsdagen. Men om du behöver sjukpenning eller a-kassa så är din sgi nollad.

Sgi har alla som jobbar, även dom utan barn. Det står för Sjukgrundande inkomst och är den som räknar ut vad man får i ersättning när man är sjukskriven.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2