• Marken

3 månader, torr på natten

Min dotter som är 3½ månad har de senaste veckorna inte kissat något under natten, utan väntat till morgonen. Hur vanligt är det att så små bebisar är torra på natten?

När har era bebisar slutat kisa på natten?

• Svar på tråden 3 månader, torr på natten
  • vittra
    Bam skrev 2010-05-03 23:33:53 följande:
    Vilket jävla bullshit. När slutade dina barn med blöja?
    Vad är bullshit? Tror du alla i hela världen använder blöja lika länge som svenskar eller?

Vi tog bort blöjan helt för vår tjej då hon var drygt 1 år, minns inte exakt. Dock var hon torr betydligt tidigare nattetid (med tanke på diskussionens inriktning) och hon var inte alls särskilt gammal när vi tog bort blöjan på natten... men egentligen är det oviktigt, principen är inte egentligen att få bort blöjan så fort som möjligt utan ta tillvara på de tillfällen som faktiskt dyker upp när man märker att barnen är i fas med denna utveckling.
  • Bam
    Nina CC skrev 2010-05-03 23:47:17 följande:
    men vars fick du luft ifrån?
    Wow, vilken kommentar.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Kya
    Bam skrev 2010-05-03 23:56:25 följande:
    Wow, vilken kommentar.
    ingenting i motsats till dina, "min vän"
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Bam

Myggorna är visst tidiga i år? *smäll*

Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Moonlight83

Min dotter är lite mer än 3 månader och efter att ha sovit mellan 00-8 på morgonen är hon ofta nästintill torr.Men efter att ha ammat och vilat en stund till så är det så gott som alltid full.Så det är nog helt enkelt olika från barn till barn.

• Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-03 23:44:22 följande:
    Vad är bullshit? Tror du alla i hela världen använder blöja lika länge som svenskar eller? Vi tog bort blöjan helt för vår tjej då hon var drygt 1 år, minns inte exakt. Dock var hon torr betydligt tidigare nattetid (med tanke på diskussionens inriktning) och hon var inte alls särskilt gammal när vi tog bort blöjan på natten... men egentligen är det oviktigt, principen är inte egentligen att få bort blöjan så fort som möjligt utan ta tillvara på de tillfällen som faktiskt dyker upp när man märker att barnen är i fas med denna utveckling.
    Håller jag med om. Jag är övertygad om att kroppen och hjärnan ställer in sig på att "nu har jag blöja på mig så jag slipper hålla mig".

Det tog många par trosor och byxor innan dottern blev helt torr (hon var nästan tre år innan hon var helt torr). Men på så sätt lärde hon sig! Hon är inte helt torr på natten än (hon är 4år), men det går framåt. Fler och fler torra nätter.

Men det gäller att inte stressa fram. Det verkar ha blivit någon jävla tävling om vems barn som klarar olika saker först.
  • Bellini
    Kya skrev 2010-05-03 23:20:52 följande:
    väldigt intressant det där. Mina barn har inte varit torra på natten någonsin. de kissar både i sömnen och i vaket tillstånd och har gjort så sen födseln. har du nån aning om varför vissa är torra, och andra inte? (som mina)
    Det handlar om mognad i hjärnan i samband med hormoner, samt vissa psykologiska aspekter som vittra skrev. Du får väl läsa på om det där!! Ska delge något pinsamt om mej själv. Jag kissade i sängen från o till tills jag var 12 år gammal. Mina föräldrar sökte o sökte..tillslut fick jag prova en pip madrass som pep när jag kissade...men då var de ju redan blött i sängen när den pep....

Ha ha..ja ja kan säga att jag växte ifrån det o lillan brås inte på sin mamma iallafall!!!
  • Bellini

Vittra....tur att du uppmärksammade tråden...du behövdes i den när den startade!!!!

• Kya
    Bellini skrev 2010-05-04 09:06:42 följande:
    Det handlar om mognad i hjärnan i samband med hormoner, samt vissa psykologiska aspekter som vittra skrev. Du får väl läsa på om det där!! Ska delge något pinsamt om mej själv. Jag kissade i sängen från o till tills jag var 12 år gammal. Mina föräldrar sökte o sökte..tillslut fick jag prova en pip madrass som pep när jag kissade...men då var de ju redan blött i sängen när den pep....Ha ha..ja ja kan säga att jag växte ifrån det o lillan brås inte på sin mamma iallafall!!!
    ja jag ska nog göra det. jag har inte funderat på det så mkt tidigare, bara noterat att mina barn är helt klart sömn-kissare så någon EC-metod har aldrig varit aktuellt. däremot har ämnet intresserat mig en hel del så jag har läst en hel del om det.

att vara sängvätare är oerhört pinsamt, men vanligare än man tror. jag förstår att det är jättejobbigt att vara med om. men man är långt ifrån ensam, iaf
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Ruggugglan
    Bellini skrev 2010-05-04 09:06:42 följande:
    Det handlar om mognad i hjärnan i samband med hormoner, samt vissa psykologiska aspekter som vittra skrev. Du får väl läsa på om det där!! Ska delge något pinsamt om mej själv. Jag kissade i sängen från o till tills jag var 12 år gammal. Mina föräldrar sökte o sökte..tillslut fick jag prova en pip madrass som pep när jag kissade...men då var de ju redan blött i sängen när den pep.... Ha ha..ja ja kan säga att jag växte ifrån det o lillan brås inte på sin mamma iallafall!!!
    Jag hade samma problem, och var 12 när jag växte ifrån det. Det är vanligare än vad man tror. Skämdes grymt mkt över det..
Svar på tråden 3 månader, torr på natten