• Marken

3 månader, torr på natten

Min dotter som är 3½ månad har de senaste veckorna inte kissat något under natten, utan väntat till morgonen. Hur vanligt är det att så små bebisar är torra på natten?

När har era bebisar slutat kisa på natten?

• Svar på tråden 3 månader, torr på natten
  • augustisten
    vittra skrev 2010-05-03 23:17:15 följande:
    De flesta anser väl numera att sängväteri har psykiska orsaker och beror inte på att barnet fysiskt sett inte har förmågan att kontrollera blåsan...

Nej, det anser verkligen inte "de flesta". Har barnet inte tidigare varit nattorrt under minst ett halvår anses det tvärtom som mycket osannorlikt att det har psykologiska orsaker. http://vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=32617&print=true
     http://www.torrnatt.nu/?c=vad_aer_orsaken&i=psykologiska_orsaker 

Just när det gäller nattorrhet tycker jag att det är väldigt dumt att börja prata om psykologiska orsaker och annat eftersom det till stor del är hormonstyrt. http://www.torrnatt.nu/?c=vad_aer_orsaken&i=foer_lite_av_hormonet_vasopressin 

Det finns säkert barn som har den hormonregleringen från att de är några månader - vilket du och ts verkar ha. Själv fick jag den vid åttaårsåldern (jag tillhörde även de barn som sov väldigt djupt och inte vaknade av att jag kissade).

Att barn kan lära sig att kontrollera sina behov tidigare dagtid är det ju ingen tvekan om. Som du säger var barn torra tidigare förr. Däremot skulle jag personligen aldrig använda de metoder som ofta användes då. Min mamma och hennes systrar blev tex torra vid 1,5 år genom att bindas vid pottan och få smisk.

Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges.
  • Ollibolli

Har inga erfarenheter av detta själv, men brorsans son är 6 år och kissar ofta på sig på natten (inga problem på dagen). De tog honom till läkaren och enligt honom så handlar det om en mognad i hjärnan och att man inte kan göra så mycket åt det. När den delen i hjärnan (?) är mogen så känner barnet av signalen och vaknar för att kissa.

• Jessica24

Det där med att ha små spädbarn som är "torra på natten" är bara en tillfällighet.
    Det kommer med största sannolikhet att bli ett bakslag och bebisen kommer, som alla andra spädbarn, att börja kissa i blöjan på natten.

Så det är inget att hurra över!

• Bellini
    Jessica24 skrev 2010-05-04 11:00:47 följande:
    Det där med att ha små spädbarn som är "torra på natten" är bara en tillfällighet.Det kommer med största sannolikhet att bli ett bakslag och bebisen kommer, som alla andra spädbarn, att börja kissa i blöjan på natten.Så det är inget att hurra över!
    Det är ingen som har hurrat heller!
  • Jessica24
    Bellini skrev 2010-05-04 11:05:42 följande:
    Det är ingen som har hurrat heller!
    Nä, det är jag väl medveten om att själva hurra-ropet aldrig skrivits ner. Däremot finns det om man läser mellan raderna.
  • vittra
    augustisten skrev 2010-05-04 09:28:50 följande:
    Nej, det anser verkligen inte "de flesta". Har barnet inte tidigare varit nattorrt under minst ett halvår anses det tvärtom som mycket osannorlikt att det har psykologiska orsaker. vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar...  www.torrnatt.nu/  Just när det gäller nattorrhet tycker jag att det är väldigt dumt att börja prata om psykologiska orsaker och annat eftersom det till stor del är hormonstyrt. www.torrnatt.nu/  Det finns säkert barn som har den hormonregleringen från att de är några månader - vilket du och ts verkar ha. Själv fick jag den vid åttaårsåldern (jag tillhörde även de barn som sov väldigt djupt och inte vaknade av att jag kissade). Att barn kan lära sig att kontrollera sina behov tidigare dagtid är det ju ingen tvekan om. Som du säger var barn torra tidigare förr. Däremot skulle jag personligen aldrig använda de metoder som ofta användes då. Min mamma och hennes systrar blev tex torra vid 1,5 år genom att bindas vid pottan och få smisk. Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges.
    När jag skrev mitt första inlägg så hade jag mindre barn i åtanke som dessutom framförallt redan haft långa perioder av torrhet (återgå och kika på grundfrågan). Och som sagt så beror det i allra högsta grad på psykiska orsaker i det läget. Det står ju även på länkarna du bifogade. Dock verkar det som att man bara kallar det för sängvätning om barnet är äldre än 5 år, det visste jag däremot inte.

De metoder du pratar om har jag aldrig någonsin hört talas om jag låter mycket skrämmande. Men det är också väldigt inskränkt av dig att tro eller påstå att alla som får barn torra tidigt binder fast dem vid pottorna... så gjorde man inte generellt förr och man gör det inte nu för tiden heller i alla de kulturer där barnen faktiskt blir torra tidigt. Så att du förklarar torra barn med aga och fastbindning är rätt absurt faktiskt.

Kan iaf säga att vi aldrig band fast vår tjej vid pottan, och vi smiskade henne inte heller. Lika lite som jag själv och mina syskon blev fastbundna eller smiskade när vi var små, och vi var torra vid ca 1½ år. I princip alla blev torra i den åldern förr, och det beror inte på agan
  • Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-04 11:33:57 följande:
    När jag skrev mitt första inlägg så hade jag mindre barn i åtanke som dessutom framförallt redan haft långa perioder av torrhet (återgå och kika på grundfrågan). Och som sagt så beror det i allra högsta grad på psykiska orsaker i det läget. Det står ju även på länkarna du bifogade. Dock verkar det som att man bara kallar det för sängvätning om barnet är äldre än 5 år, det visste jag däremot inte. De metoder du pratar om har jag aldrig någonsin hört talas om jag låter mycket skrämmande. Men det är också väldigt inskränkt av dig att tro eller påstå att alla som får barn torra tidigt binder fast dem vid pottorna... så gjorde man inte generellt förr och man gör det inte nu för tiden heller i alla de kulturer där barnen faktiskt blir torra tidigt. Så att du förklarar torra barn med aga och fastbindning är rätt absurt faktiskt. Kan iaf säga att vi aldrig band fast vår tjej vid pottan, och vi smiskade henne inte heller. Lika lite som jag själv och mina syskon blev fastbundna eller smiskade när vi var små, och vi var torra vid ca 1½ år. I princip alla blev torra i den åldern förr, och det beror inte på agan
    Men min fråga handlade om äldre barn som var sängvätare.
  • FruSen
    Jessica24 skrev 2010-05-04 11:10:47 följande:
    Nä, det är jag väl medveten om att själva hurra-ropet aldrig skrivits ner. Däremot finns det om man läser mellan raderna.
    ??
    Vardå?
    Jag ahr inte sett nått sånt i alla fall, kan du hänvisa?
  • Tangent

TS: Häftigt att hon inte kissar på natten. hoppas att hon kan fortsätta vara torr. Min pojke slutade med blöja da och natt när han var drygt 3 år. Men jag fick ta upp honom varje natt (till 5 år) för att han skulle kissa. Märkte att han var kissenödig genom att han låg och vände och vred på sig, om han fick kissa då så somnade han om jättesnabbt och han kom inte ihåg på morgonen att han varit på toaletten på natten.

• augustisten
    vittra skrev 2010-05-04 11:33:57 följande:
    När jag skrev mitt första inlägg så hade jag mindre barn i åtanke som dessutom framförallt redan haft långa perioder av torrhet (återgå och kika på grundfrågan). Och som sagt så beror det i allra högsta grad på psykiska orsaker i det läget. Det står ju även på länkarna du bifogade. Dock verkar det som att man bara kallar det för sängvätning om barnet är äldre än 5 år, det visste jag däremot inte.De metoder du pratar om har jag aldrig någonsin hört talas om jag låter mycket skrämmande. Men det är också väldigt inskränkt av dig att tro eller påstå att alla som får barn torra tidigt binder fast dem vid pottorna... så gjorde man inte generellt förr och man gör det inte nu för tiden heller i alla de kulturer där barnen faktiskt blir torra tidigt. Så att du förklarar torra barn med aga och fastbindning är rätt absurt faktiskt.Kan iaf säga att vi aldrig band fast vår tjej vid pottan, och vi smiskade henne inte heller. Lika lite som jag själv och mina syskon blev fastbundna eller smiskade när vi var små, och vi var torra vid ca 1½ år. I princip alla blev torra i den åldern förr, och det beror inte på agan
    Jag citerar mig själv

"Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges."

Vi kan inte jämföra hur tidigt barn blev torra förr och nu. Jag har inte hävdat att alla använde samma metoder som min mormor, men tiderna var annorlunda och så också metoderna. Alla barn har inte förmåga att bli torra tidigt. Speciellt inte på natten. 

Angående att gå tillbaka till grundfrågan så förstår jag inte vad du menat. Det gäller ett tremånadersbarn som rimligen inte kan ha varit nattorrt i sex månader?
Svar på tråden 3 månader, torr på natten