Fragile Flower skrev 2010-05-03 23:30:41 följande:
Okej? Märkligt. Jag var sängvätare som liten och jag kan inte påstå att det skulle finnas några psykiska orsaker.. Jag var i kontakt med flera läkare och de flesta var överens om att det var på grund av mitt sömndjup. Jag hade larm som började tjuta när den kände av väta, men jag vaknade inte. Däremot så gjorde min familj det och grannarna. Jag provade mkt för att försöka få bort problemet. Medicinering, ingen dricka sent på kvällen osv. Det försvann när jag kom in i puberteten.
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2... Och nej. De flesta tror inte på psykiska orsaker.
Jag är iofs överlag kritisk till growingpeople som hänvisning, men i vilket fall så kan det självklart finnas en mängd olika anledningar och sov du så djupt som du verkar ha gjort så är det ju inte särskilt märkligt... dock kan inte sömndjup
endast förklara varför man blir sängvätare. Åtminstone inte i mina ögon. Så vitt jag vet brukar man också tala om tex stressfaktorer och psykisk ohälsa hos barn, vilket dessutom blir allt vanligare. Det är verkligen inget konstigt eller ovanligt att barn är stressade, och man har också sett kopplingar mellan detta och sängväteri. Så någon "gammal vanföreställning" utan vetenskapliga belägg är det då verkligen inte. Dessutom, precis som det faktiskt står även i länken, så är det väldigt vanligt att barn som tidigare varit torra plötsligt börjar kissa ner sängen på nätterna vid yttre förändringar så som tex syskon, flytt, separationer etc. Med andra ord = psykiska orsaker. Det beror ju på barnets mentala reaktion av det som händer i omgivningen.