3 månader, torr på natten
Min dotter som är 3½ månad har de senaste veckorna inte kissat något under natten, utan väntat till morgonen. Hur vanligt är det att så små bebisar är torra på natten?
När har era bebisar slutat kisa på natten?
Min dotter som är 3½ månad har de senaste veckorna inte kissat något under natten, utan väntat till morgonen. Hur vanligt är det att så små bebisar är torra på natten?
När har era bebisar slutat kisa på natten?
Min dotter har under sitt levnads år varit natttorr i omgångar. Just nu är hon torr på natten. Men jag had einte vågat vara utan blöjan för det =) För jag vet att helt plötsligt så vaknar hon med en full blöja!
Snacka om att vissa saker bara verkar vilja missuppfattas av somliga
Nåja, för min del är diskussionen om sängvätning färdig sedan länge och denna tråd handlar om en 3 månaders som inte kissar på nätterna. Jag förutsätter att TS inte bundit fast sin unge vid en potta i sängen för att detta ska ske
Förövrigt kände inte vi heller till EC när dottern var så liten, vi utgick ifrån hennes behov och signaler, och det var först flera månader senare (då jag började hänga här mer och mer) som jag ramlade över begreppet.
Jag gissar att du menar mig :)
Jag har egentligen inte alls svarat ts i tråden utan dig... så att mina svar är lite ot kan jag hålla med om. Däremot tror jag inte att jag kan ha missuppfattat din åsikt att de flesta barn skulle bli torra vid ca 1,5 års ålder om föräldrarna bara lade manken till - eftersom de blev det förr?
Det var det jag ville reflektera kring. Jag tror inte att det är så enkelt för alla. Dessutom ville jag svara på att det skulle vara vedertaget att det oftast finns psykiska orsaker bakom sängvätning (det skrev du faktiskt). Det tyckte jag var både felaktigt och en smula okänsligt för att uttrycka det milt (som gammal sängvätare :) ).
Annars håller jag med dig! Många barn kan bli torra tidigt och då är ju det jättebra. En vinst för både familjen och miljön. För ts är det bara att prova sig fram, men med tremånadersbarn är nog inte nattorrheten direkt huggen i sten.
Vår son var oxå torr när han var 3 mån. Fast han helammades och fick i sig ordentligt med vätska. Sen när han var runt 9 mån började han jissa på natten. Nu är han 1 år, och har en fullkissad blöja när han vaknar. Det är inget konstigt eller fel på er son. Alla bebisar är olika! och de ändrar sig hela tiden! Lycka till och njut över att hon har det torrt och skönt när hon sover!
Oj vilka diskussioner det har blivit :)
Nej, jag har inte bundit fast min bebis vid en potta i sängen för att hon ska bli torr =D
Det har helt enkelt bara hänt.
Jag har använt olika sorters blöjor, både dyra "superblöjor" och enklare varianter. (Hon är lika missnöjd med att vara blöt oavsett sort).
Visst finns det ett "hurra" inbyggt i att hon är torr på natten - för det är väldigt skönt att slippa byta blöja på natten, jag är tillräckligt trött ändå :)
Naturligtvis inser jag att det bara kan vara tillfälligt, att det kan komma bakslag, gå i perioder och så där.
Jag gillar idén med att ta vara på möjligheter och tillfällen som dyker upp, att låta barnet sitta på pottan om hon själv är nöjd med att göra det. Tanken jag har nu är att hon ska få prova så snart hon kan sitta själv och är nyfiken på det. Sen om det blir vid sex månader eller arton, det tar vi som det kommer.
Diskussionen om sängvätning har jag varit intressant att ta del av, tyvärr har jag inga råd eller tips att komma med där.
Att en enkel fråga när era barn blev torra om natten kunde väcka så mycket olika åsikter hade jag aldrig kunnat tänka mig :)