• Marken

3 månader, torr på natten

Min dotter som är 3½ månad har de senaste veckorna inte kissat något under natten, utan väntat till morgonen. Hur vanligt är det att så små bebisar är torra på natten?

När har era bebisar slutat kisa på natten?

• Svar på tråden 3 månader, torr på natten
  • vittra
    Fragile Flower skrev 2010-05-04 12:21:18 följande:
    Men min fråga handlade om äldre barn som var sängvätare.
    Ok, det framkom inte. Men nu har du helt klart fått svar på frågan

Sängväteri som handlar om barn äldre än 5-6 år och som har sjukdomar/fysiska tillstånd som påverkar blåsans kapacitet etc kan väl inte på något sätt räknas till denna diskussion...
  • KlasStures mamma

Min dotter har under sitt levnads år varit natttorr i omgångar. Just nu är hon torr på natten. Men jag had einte vågat vara utan blöjan för det =) För jag vet att helt plötsligt så vaknar hon med en full blöja!

• sirisdotter
    vittra skrev 2010-05-03 21:40:10 följande:
    Vill bara påpeka att det finns gott om forskning som tar upp det faktum att barn redan från födseln har möjlighet att känna av och till viss del kontrollera sina tömningsfunktioner. Det är ingenting konstigt, och än idag finns det flertalet kulturer där man inte har blöja alls utan nyttjar bebisens förmåga till att kontrollera detta själva redan från början. Att påstå att en 3-månaders inte kan vara mogen är i mina ögon ett väldigt okunnigt uttalande, och jag undrar vad du alls grundar det på? Att blöjindustrin idag har sett till att det blivit normalt för barn att gå med blöja ända till 3-4 års åldern? Problemet blir i mina ögon det omvända om man låter barnen gå med blöja år ut och år in, barnen tappar förmågan att känna av och kontrollera funktionerna och går dessutom in en vana att ha blöja. Klart som f*n det blir jobbigt då när man efter 3 år helt plötsligt ska lära om på nytt och plötsligt vara utan blöja. Det var bara ca 30 år sedan barn generellt slutade med blöja redan vid ca 1½ års ålder. Idag slutar majoriteten av barn vid 4 år. För 100 år sedan slutade man ännu tidigare. Så vad bygger denna utveckling på? Mognar barn senare idag? Knappast... det är ju föräldrarna (i förlängningen marknaden) som styr blöjanvändandet. Låter man istället barnen styra så kan jag garantera dig att inte en unge i hela världen skulle ha blöja vid 4-5 års ålder...
    Som jag minns det sade min dotter "Jag vill sova med bara nattlinne, utan blöja, som du mamma!"  vid 1,5 års ålder, strax innan hon började på dagis.  Jag hade ingen aning om att hon kollade vad jag hade och inte...  Blöjorna var inte så torra då (1986) s om de verkar vara nu enligt reklamen  (cellstoff i plastsnibb).

Med tygblöjor känner barnet lättare obehag när blöjan är våt och kan därmed också bli torrt tidigare (speciellt om föräldrarna tillämpar EC också).

TS, använder ni "superblöjor"?
  • sirisdotter
    augustisten skrev 2010-05-04 09:28:50 följande:
    Nej, det anser verkligen inte "de flesta". Har barnet inte tidigare varit nattorrt under minst ett halvår anses det tvärtom som mycket osannorlikt att det har psykologiska orsaker. vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar... www.torrnatt.nu/ Just när det gäller nattorrhet tycker jag att det är väldigt dumt att börja prata om psykologiska orsaker och annat eftersom det till stor del är hormonstyrt. www.torrnatt.nu/ Det finns säkert barn som har den hormonregleringen från att de är några månader - vilket du och ts verkar ha. Själv fick jag den vid åttaårsåldern (jag tillhörde även de barn som sov väldigt djupt och inte vaknade av att jag kissade). Att barn kan lära sig att kontrollera sina behov tidigare dagtid är det ju ingen tvekan om. Som du säger var barn torra tidigare förr. Däremot skulle jag personligen aldrig använda de metoder som ofta användes då. Min mamma och hennes systrar blev tex torra vid 1,5 år genom att bindas vid pottan och få smisk. Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges.
    Vet inte hur gammal du är - jag kan garantera att jag inte använde en enda metod!  EC kände jag inte till i mitten av 80-talet.  En röd plastpotta fanns i vårt hem - BARNET BANDS ABSOLUT INTE VID DEN ELLER FICK SMISK.  Har ett foto där barnet sitter på pottan och ser nöjt ut - en annan bild när barnet stolt visar upp vad som hamnat i pottan.
  • augustisten
    sirisdotter skrev 2010-05-04 20:30:05 följande:
    Vet inte hur gammal du är - jag kan garantera att jag inte använde en enda metod!  EC kände jag inte till i mitten av 80-talet.  En röd plastpotta fanns i vårt hem - BARNET BANDS ABSOLUT INTE VID DEN ELLER FICK SMISK.  Har ett foto där barnet sitter på pottan och ser nöjt ut - en annan bild när barnet stolt visar upp vad som hamnat i pottan.
    Jag har aldrig påstått att man måste använda sådana metoder för att få barn torra tidigt. Däremot kan man inte hävda att alla barn har förmåga att bli torra tidigt och hänvisa till att alla barn var det på femtiotalet. Det var då min mamma var liten och hon blev torr med en sådan metod (och den var inte ovanlig då).

Om du läser meningen efter skriver jag tydligt att det är bra att ta tillvara tillfällen när barn själva tar initiativ till att bli torra, och hhittar man bra metoder är det ju bara positivt med tidigt torra barn.

Därifrån till att hävda att ALLA barn kan bli torra tidigt - speciellt på natten - är det långt. Jag vet familjer som EC:at från start och vars barn blev dagtorra först vid treårsåldern. Barn är olika.

Att skriva att det oftast ligger psykiska problem bakom sängväteri tycker jag är direkt elakt och det var det jag reagerade kraftigt på.
  • Lady Dahmer
    augustisten skrev 2010-05-04 09:28:50 följande:
    Nej, det anser verkligen inte "de flesta". Har barnet inte tidigare varit nattorrt under minst ett halvår anses det tvärtom som mycket osannorlikt att det har psykologiska orsaker. vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar... www.torrnatt.nu/ Just när det gäller nattorrhet tycker jag att det är väldigt dumt att börja prata om psykologiska orsaker och annat eftersom det till stor del är hormonstyrt. www.torrnatt.nu/ Det finns säkert barn som har den hormonregleringen från att de är några månader - vilket du och ts verkar ha. Själv fick jag den vid åttaårsåldern (jag tillhörde även de barn som sov väldigt djupt och inte vaknade av att jag kissade). Att barn kan lära sig att kontrollera sina behov tidigare dagtid är det ju ingen tvekan om. Som du säger var barn torra tidigare förr. Däremot skulle jag personligen aldrig använda de metoder som ofta användes då. Min mamma och hennes systrar blev tex torra vid 1,5 år genom att bindas vid pottan och få smisk. Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges.
    oj. Mitt troll har varit rumsrent sen hon var drygt 1,5. Jag har inte tränat, smiskat, skällt eller på nåt sätt varit speciellt aktiv annat än erbjudit potta, tagit henne till toaletten vid olyckor samt haft henne naken mycket. Torr nattetid har hon varit sen hon var ett.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-04 14:07:25 följande:
    Ok, det framkom inte. Men nu har du helt klart fått svar på frågan Sängväteri som handlar om barn äldre än 5-6 år och som har sjukdomar/fysiska tillstånd som påverkar blåsans kapacitet etc kan väl inte på något sätt räknas till denna diskussion...
    Jag frågade: "Men sängvätare då? Hur förklaras det att sedan länge blöjfria barn kissar i sängen?". Jag trodde det framgick ganska tydligt vad jag menade.
  • Ruggugglan
    augustisten skrev 2010-05-04 21:42:11 följande:
    Jag har aldrig påstått att man måste använda sådana metoder för att få barn torra tidigt. Däremot kan man inte hävda att alla barn har förmåga att bli torra tidigt och hänvisa till att alla barn var det på femtiotalet. Det var då min mamma var liten och hon blev torr med en sådan metod (och den var inte ovanlig då). Om du läser meningen efter skriver jag tydligt att det är bra att ta tillvara tillfällen när barn själva tar initiativ till att bli torra, och hhittar man bra metoder är det ju bara positivt med tidigt torra barn. Därifrån till att hävda att ALLA barn kan bli torra tidigt - speciellt på natten - är det långt. Jag vet familjer som EC:at från start och vars barn blev dagtorra först vid treårsåldern. Barn är olika. Att skriva att det oftast ligger psykiska problem bakom sängväteri tycker jag är direkt elakt och det var det jag reagerade kraftigt på.
    Personer som aldrig har suttit i situationen har ofta väldigt lätt för att ge råd och tro sig veta bäst. Jag antar att om vittra hade haft ett sängvätande barn så hade hon troligtvis haft andra åsikter och en annan uppfattning.
  • augustisten
    Lady Dahmer skrev 2010-05-04 21:55:20 följande:
    oj. Mitt troll har varit rumsrent sen hon var drygt 1,5. Jag har inte tränat, smiskat, skällt eller på nåt sätt varit speciellt aktiv annat än erbjudit potta, tagit henne till toaletten vid olyckor samt haft henne naken mycket. Torr nattetid har hon varit sen hon var ett.
    Se gärna vad jag svarat vittra och sirisdotter.

Många barn blir torra tidigt andra blir det inte. Själv var jag dagtorr vid 1,5 men nattorr först när jag var åtta. Helt utan psykisk problematik.

Med min unge har jag gjort ungefär som du har gjort med din. Han blev dagtorr straxt innan han var tre år. Jag ser ingen prestige i att ha tidigt torra barn - och inte heller i det omvända.

Vad gäller min mormor och hennes metoder kan man ha viss förståelse när man ser till förutsättningarna. Hon hade tre barn på tre år. Ingen tvättmaskin, inget rinnande vatten, utedass, vävde och sydde alla blöjor (liksom alla kläder). Trots de förutsättningarna var min mor alltså inte torr vid 1,5 utan fick bindas på pottan. Det är för mig bevis på att alla barn inte blir torra tidigt bara för att man har tygblöjor och känner när man blir våt.
  • vittra

Snacka om att vissa saker bara verkar vilja missuppfattas av somliga

Nåja, för min del är diskussionen om sängvätning färdig sedan länge och denna tråd handlar om en 3 månaders som inte kissar på nätterna. Jag förutsätter att TS inte bundit fast sin unge vid en potta i sängen för att detta ska ske

Förövrigt kände inte vi heller till EC när dottern var så liten, vi utgick ifrån hennes behov och signaler, och det var först flera månader senare (då jag började hänga här mer och mer) som jag ramlade över begreppet.

• augustisten
    vittra skrev 2010-05-05 09:25:40 följande:
    Snacka om att vissa saker bara verkar vilja missuppfattas av somliga Nåja, för min del är diskussionen om sängvätning färdig sedan länge och denna tråd handlar om en 3 månaders som inte kissar på nätterna. Jag förutsätter att TS inte bundit fast sin unge vid en potta i sängen för att detta ska ske Förövrigt kände inte vi heller till EC när dottern var så liten, vi utgick ifrån hennes behov och signaler, och det var först flera månader senare (då jag började hänga här mer och mer) som jag ramlade över begreppet.

Jag gissar att du menar mig :)

Jag har egentligen inte alls svarat ts i tråden utan dig... så att mina svar är lite ot kan jag hålla med om. Däremot tror jag inte att jag kan ha missuppfattat din åsikt att de flesta barn skulle bli torra vid ca 1,5 års ålder om föräldrarna bara lade manken till - eftersom de blev det förr?

Det var det jag ville reflektera kring. Jag tror inte att det är så enkelt för alla. Dessutom ville jag svara på att det skulle vara vedertaget att det oftast finns psykiska orsaker bakom sängvätning (det skrev du faktiskt). Det tyckte jag var både felaktigt och en smula okänsligt för att uttrycka det milt (som gammal sängvätare :) ).

Annars håller jag med dig! Många barn kan bli torra tidigt och då är ju det jättebra. En vinst för både familjen och miljön. För ts är det bara att prova sig fram, men med tremånadersbarn är nog inte nattorrheten direkt huggen i sten.

• Mysen

Vår son var oxå torr när han var 3 mån. Fast han helammades och fick i sig ordentligt med vätska. Sen när han var runt 9 mån började han jissa på natten. Nu är han 1 år, och har en fullkissad blöja när han vaknar. Det är inget konstigt eller fel på er son. Alla bebisar är olika! och de ändrar sig hela tiden! Lycka till och njut över att hon har det torrt och skönt när hon sover!

• Marken

Oj vilka diskussioner det har blivit :)

Nej, jag har inte bundit fast min bebis vid en potta i sängen för att hon ska bli torr =D

Det har helt enkelt bara hänt.

Jag har använt olika sorters blöjor, både dyra "superblöjor" och enklare varianter. (Hon är lika missnöjd med att vara blöt oavsett sort).

Visst finns det ett "hurra" inbyggt i att hon är torr på natten - för det är väldigt skönt att slippa byta blöja på natten, jag är tillräckligt trött ändå :)

Naturligtvis inser jag att det bara kan vara tillfälligt, att det kan komma bakslag, gå i perioder och så där.

Jag gillar idén med att ta vara på möjligheter och tillfällen som dyker upp, att låta barnet sitta på pottan om hon själv är nöjd med att göra det. Tanken jag har nu är att hon ska få prova så snart hon kan sitta själv och är nyfiken på det. Sen om det blir vid sex månader eller arton, det tar vi som det kommer.

Diskussionen om sängvätning har jag varit intressant att ta del av, tyvärr har jag inga råd eller tips att komma med där.

Att en enkel fråga när era barn blev torra om natten kunde väcka så mycket olika åsikter hade jag aldrig kunnat tänka mig  :)

Svar på tråden 3 månader, torr på natten