• zaq1234

AVA klinik i Riga

Tack för svar snorpan o Bengalen!

• zaq1234

Tack Redan. Ska skaffa lite utrogest i Riga då, köper man det på kliniken? Ska även kolla doserna på lutetus, det är ju lite olika svar här i tråden. Har nu börjat med min första progesteron o det känns redan kladdigt. Förut vid ivf o man tog crinone fick jag svid o kli, fick då ngn bra salva mot det. Ska kolla med Riga om man kan få samma nu, kan vara bra att ha.

Jag tror man kan få tag i progesteron mic om man absolut vill. Be doktor skriva recept på papper o sedan ge till apotek så skickar de det vidare till sitt tillverkningsbolag. Det är så liten marknad sa de, men de kan ändå fixa om man vill ha. Så gjorde de för mig.

• zaq1234

Nu är det dags snart, åker för ET i morgon. De frågade nyss om jag ville ha akupunktur... Har aldrig gjort det förut.

Har de någon skala för kvaliteten på embryona? Är lite nervös, jag kommer åka själv men ha sambon på telefon...kommer ju ta beslut i morgon om 1 eller 2... Jag kanske har fel men min känsla på tråden här är att det är rätt så få med tvillingar ändå... Vet dock inte om alla de som satte 2 och det blev en kvar... Sedan så kan man ju inte dra statiska resultat av bara oss... Men ni vet hur man funderar fram och tillbaka.

Så roligt att läsa om er som snart har bebis i famn! Synd om er som har så ont. Bra dock att ni är på sjukhus och blir omhändertagna. Lycka till!!!

• zaq1234

Micro, förstår att ni tycker det var svårt med wishlist...även svårt sen då du får två val, svårt att hitta ngn som stämde överens med alla val, men man får gå på det man tyckte var viktigast.

Japp, jag åker själv, det går nog bra. Tror inte jag hinner med ngt turistande denna gång. Tar nog bussen från flygplatsen skönt att gå genom staden innan, sedan taxi på hemvägen, det var grön taxi som var en säker variant har jag för mig?

Redan, Ja det är rätt så ofattbart om man tänker så...i morgon gravid....men sedan är det ju en nervös väntan, är det på dag 7man kan kolla, har för mig att Fire gjorde det. Men som du sagt förut, bäst att försöka tänka positivt. Hoppas så din medicinering kommer att funka bra, är 7 så tokigt? har läst att från 8 så är det bra och det är ju ett par dagar kvar för dig. Lycka Till

Snorpan, japp jag har gjort en lista på fördelar nackdelar med 1 eller 2...som det känns inåt nu så blir det nog 1.

En fråga. Om man ex fryser 10 st ägg och sedan gör ett FET, Hur många tinar de upp då? Brukar de ta alla för att några inte överlever tining, eller tar de ca hälften så att man har till ett till FET om det inte skulle lyckas?

• zaq1234

Azurera, Vi kan tänka oss två, det är inte det som gör att jag nog tar ett, utan det är ur hälsosynpunkt jag tänker. Både barnets hälsa o min hälsa. Det är som sagt en riskgraviditet som det är ändå o risker ökar med tvillingar, men skulle det inte funka denna gång, så tror jag nog sätter in två nästa gång...så känner jag nu...mkt möjligt man ändrar sig med tiden..skulle de i morgon säga att kvaliteten inte är så god...så då tar jag nog två...

• zaq1234

Azurera såg nu att du frågade om andra risker, de jag fick förklarade för mig av en av de tre  läkarna jag frågade var.  ( ni som läser tråden...vet att jag ältat detta en längre tid )

1. Ökad risk vid förlossning, eller för tidig förlossning, neonatal..samt ev hälsoproblem efter det...
    2. Ökad risk för havandeskapsflrgiftning, vilket kan vara riktigt farligt för dig om man inte har koll på det. Det är redan högre risk för det genom ÄD, så ännu högre risk med tvillingar o äggdonation...

Enligt Fodina, hon såg inga risker med två...bara jobbigt att ta hand om två bebisar på en gång.

Enligt Eva: Två ökar risk att de inte utvecklas för att det är trångt, risk om den  ena dör att den drar med den andra. Denna risk håller de andra två inte med om. Enligt Eva så ökar inte risken med HF.

Som sagt har frågat tre läkare o alla rekommenderar ett ägg om kvaliteten är bra, men de har alla olika motiveringar till varför de rekommenderar ett ägg.

Dock så är det ju många tvilling graviditeter som går bra med två friska bebisar så man får gå på sin egen känsla och situation...lycka till med beslutet och berätta gärna hur du resonerar.

• zaq1234

Stort Grattis Krvik, vad härligt med en bebis, vad skönt att höra att ni mår bra också..

Veris, tack för att du delar med dig, så otroligt hemskt och fruktansvärt...kram till dig.

Snorpan vad roligt att du ska få en av varje o att de växer bra!

Jag håller helt med Redan, tycker tråden är till för hela ÄD processen..man måste få skriva av sig här o dela de erfarenheter man vill. Denna process är verkligen från djupaste sorg till den största glädjen.

Jag var i Riga igår..det började minst sagt väldigt stressigt, då jag kommer till centralen o de säger att Arlanda express är helt avstängd, ta buss eller taxi, men det kan vara mycket trafik..kändes jättjobbigt för är det mycket trafik så kan det lätt ta över en timme till Arlanda med buss o taxi med...så jag rusade iväg o tog bussen, men långa köer överallt etc...var verkligen rädd att missa flyget...Jag hade ju en extra timme till godo, men den behövdes så det var bara att rusa till gaten sen, men jag hann puh....sedan gick allt smidigare, tog bussen från flygplatsen o fick en skön promenad till kliniken där jag fick ackupunktur, det var skönt..sedan träffade jag Fodina som sa att det var bra kvalite o rekommenderade ett ägg.  8 till frysen. När hon skulle föra in det, så sa hon först att det gick bra, men sen var det ändå inte inne..jag behöver ett nytt sa hon så kom de med ett nytt o det ska nu vara på plats...jag undrade ju vart tog det andra vägen?? det fastnade i en katet sa hon...hon hade en lång förklaring men den förstod jag inte.  Sedan glukos dropp på det. FIck nya mediciner. Ska ta både Fragmin, predenisolon samt utrogest morgon o lunch, progesteron endast på kvällen. Ska även minska progesteron til bara 2 tabletter. Luterus gillade hon inte alls. Idag känner jag ingenting...så nu börjar en väntan till 10 juni...kan ju testa hemma ca den 4 juni, men Fodina tyckte inte alls om de där hemma testerna så tidigt...you only start to cry sa hon o då kanske onödan.
    Så på det hela så gick dagen väldigt bra.

• zaq1234

Tack Beccalie o Snorpan! Spännande att ruva, försöker att njuta av det hela och inte oroa mig för resultatet.

Vad skönt Rosen att det hjälpte med Alvedon.

• zaq1234

När man blir gravid på vanligt sätt så brukar ju en indikator vara att kroppstemperaturen höjs med ngn grad. Vet ni hur det är vid ÄD?

Svar på tråden AVA klinik i Riga