Hur ont gör e första 3 cm?
Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?
Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?
Med första barnet gjorde det svinont. När jag var öppen 3-4 cm så var jag inte längre kontaktbar pga smärtan.
Med andra barnet så visst det gjorde lite ont men inte så farligt. Jag fattade inte ens att det var på gång utan trodde det var typ förvärkar. Visst jag var ju tvugen att andas igenom värkarna men det var ändå hanterbart.
Med tredje och fjärde barnet gjorde det inte ont alls. Jag var öppen 2,5-3 cm utan en enda värk.
För mig gjorde det väldigt ont från start, men mitt vatten gick helt innan jag knappt börjat öppna mig så jag hade full press ända från början. Hade inga "svagare" värkar alls och inte mycket till pauser, de var täta och rätt smärtsamma omedelbart när de började. Men många av mina väninnor vars vatten inte gick förrän senare kunde gå hemma och ta det lugnt i början och upplevde att värkarna började lugnt för att sedan successivt öka i intensitet och frekvens.
Hade lite förvärkar några veckor innan förlossningen. Inget jag direkt tänkte på. Men var öppen 3 cm redan innan dom satte igång min förlossning...så svaret på din fråga hur ont dom första 3 cm gör...inte alls ont...kände det inte ens ;)
Kände inte av de alls, kom in på förlossningen och var öppen 9 cm! ![]()
Fram till 5 cm var det helt ok, var inte ens säker på att det var värkar jag hade för det kändes knappt. Sen gick det fort (öppnade mig 5 cm på 1,5 timme)) och det gjorde jäkligt ont. Är nog väldigt olika...
1:an ja vattnet gick 1 dag innan värkarna sen på morgonen kom första värkarna
aj aj aj aj då låg jag på soffan och hade piss ont och ringde in till förlossningen och fick komma in.
Var redan öppen 4cm när jag kom in.
Var så jobbigt att åka bil var ingen poppis precis
2:an Hmm jobbiga värkar kom o gick fick kontroll i vecka 41 Ctg men jag var öppen 2½cm men omogen tapp
Så det blev snitt.
Med första barnet tog det 15 timmar med regelbundna täta värkar innan jag nådde 3cm. Dom la till slut EDA trots jag inte var riktigt 3cm öppen - helt enkelt för att jag inte orkade någe mer.
Andra o tredje förlossningen gick mkt lättare och där har jag ingen koll på centimetrarna eftersom jag kom in till förlossningen 8cm öppen med tvåan, och inte ens hann till sjukhuset med trean.
Så mitt svar är - mycket olika!
hur mycke kna j a vara öppen då min bm kände huvudet ??