Hur ont gör e första 3 cm?
Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?
Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?
För mig tog det framför allt sån jävla tid innan jag öppnat mig så mycket. Två dygn med värkar var 3e-20e minut dygnet runt, så jag kunde varken äta eller sova ordentligt.
Det är så svårt att säga hur ont det gjorde, jag tror inte egentligen värkarna i slutet av andra dygnet var kraftigare än de jag hade efter typ 12h, men jagvar slutkörd och upplevde det som väldigt mycket smärtsammare.
Är du utsövd, har ätit, mår allmänt bra och du öppnar dig i någorlunda tempo behöver det inte vara speciellt smärtsamt, men drar det ut på tiden, eller om det startar när du är i dålig form kan det vara jättejobbigt.
När min bm kände bebisens huvud för 2 veckor sedan va jag öppen för ett finger så ca 1-1,5 cm kanske..
Jag var öppen nästan 4 cm när vi kom in för igångsättning med vårt första barn, blev igångsatt pga HF i v.39+3. Jag hade knappt känt något alls... som svag mensvärk lite då och då men inget annat. Verkar vara väldigt olika!
om min bm har känt huvudet o man gått över med 13 dagar, då borde väl chansen vara stor att man blir igångsatt ??
Har du gått över 13 så blir du nog igångsatt så småningom i vilket fall som.
Är nog väldigt olika..
När mitt första barn föddes var jag öppen 8 cm när jag kom in till förlossningen & hade inte känt av det innan..när jag började öppna mig alltså..
Det där är så individuellt hur ont det gör.
Men jag öppna mig 1,5 cm under ett par veckor innan förlossningen, hade massor av förvärkar som gjorde lite ont. När jag hade skit ont och kom in på förlossningen var jag bara öppen 2 cm Och det gjorde som mest ont där efter vid 2 cm till 5 cm, men sen fick jag ryggbedövningen
Jag har inte kännt dem alls!
Med första var jag öppen 1 cm då jag sattes igång med ballongkatater, öppnade mig då till 4 cm helt utan värkar.
Med andra var jag öppen nästan 3 cm då de satte en ballongkateter, öppnade mig sedan till 6 cm helt utan värkar.
Så de behöver inte kännas alls. Jag har knappt haft förvärkar heller.
Som du ser så är det rätt olika beroende på vem du frågar ;)
Första centimetern var normal mensvärk.
från 1-3 cm var riktigt kraftig mensvärk, dvs det gör rejält ont, men inte gråt-ont.
Det gick att hantera med massage i ryggslutet, att röra på sig under tiden, andas djupt och dra dåligt skämt. Så mit tkorta svar blir att dte kan göra rejält ont, men du är högst troligen fortfarande vid så gott mod att du kan dra skämt mellan värkarna ;)
ha ha dra skämt mellan värkarna gjorde jag fram tills jag krysta. så det är nog väldigt olika, beronde på hur man hanterar smärta