• aaaaa11

Hur ont gör e första 3 cm?

Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?

• Svar på tråden Hur ont gör e första 3 cm?
  • Miss Cee
    Siisa skrev 2010-06-05 20:08:42 följande:
    ha ha dra skämt mellan värkarna gjorde jag fram tills jag krysta. så det är nog väldigt olika, beronde på hur man hanterar smärta
    Efter 4cm så hade jag int enågr avärkpauser öht längre, så det fanns ingen chans att dra några skämt.. :/
  • Siisa
    Miss Cee skrev 2010-06-05 21:38:04 följande:
    Efter 4cm så hade jag int enågr avärkpauser öht längre, så det fanns ingen chans att dra några skämt.. :/
    Nä det där är så otroligt olika. Hade inte många pauser heller men det var ju mestadels i slutet..
  • mama84

Jag var öppen 2,5cm när vattnet gick så jag kände inte av de första 3cm tror att det är väldigt individuellt hur mycket smärta man känner...men jag tycker inte att du ska vara orolig för de första 3cm..de värkarna kan du andas dig igenom!

• Konvaljen

Blev igångsatt och öppnade mig fyra centimeter innan det blev akutsnitt.

Jag tyckte att det gjorde ont, absolut, men det var helt klart hanterbart. Jag fick en epidural vid fyra centimeter för att kunna öka värkstimulerande droppet, men jag hade absolut klarat mig utan den. Med hjälp av värmekuddar, massage och att andas genom värkarna klarade jag mig fint och jag är absolut ingen smärttålig människa...

• Kazeer

De första tre centimetrarna kändes som väldig kraftig mensvärk. Det kändes ordentligt men för mig var det helt hanterbart. Att öppna sig från tre till tio centimeter gjorde ont. Jag är väldigt tacksam för att det fanns lustgas.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hejsvej
    Kazeer skrev 2010-06-08 10:37:20 följande:
    De första tre centimetrarna kändes som väldig kraftig mensvärk. Det kändes ordentligt men för mig var det helt hanterbart. Att öppna sig från tre till tio centimeter gjorde ont. Jag är väldigt tacksam för att det fanns lustgas.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
    Sådär kändes det för mig med. Fördelen i början av värkarbetet är ju att man har ordentliga pauser mellan värkarna och därför blir det ganska lätt att hantera även om det känns ordentligt. Så var det iaf för mig. Men det är ju väldigt individuellt förstås.
  • Kazeer
    hejsvej skrev 2010-06-10 01:31:31 följande:
    Sådär kändes det för mig med. Fördelen i början av värkarbetet är ju att man har ordentliga pauser mellan värkarna och därför blir det ganska lätt att hantera även om det känns ordentligt. Så var det iaf för mig. Men det är ju väldigt individuellt förstås.
    Min upplevelse är att jag hade ordentliga pauser även under krystvärkarna. Jag fick värkstimulerande dropp. Jag fick aldrig någon effektivitet i att krysta - jag fattade nog inte hur jag skulle göra - så den delen av förlossningen tog lång tid. Men trots det upplevde jag den aldrig som jobbig. Men det är som du säger, vi har alla vår egen upplevelse och vår egen tolkning av vår upplevelse
  • Dags för syskon

De första 4 cm för mig kändes som mensvärk. Så vi får väl hoppas att det gör det för dig med. Då klarar du det galant utan att ens fundera på att åka till förlossningen.
    (jag åkte dit bara för att bebisen låg i tvärläge och jag hört att det inte var så bra med värkar för barnet då. Hade aldrig åkt in vid den tidpunkten om barnet legat rätt )

• hejsvej
    Kazeer skrev 2010-06-10 08:30:59 följande:
    Min upplevelse är att jag hade ordentliga pauser även under krystvärkarna. Jag fick värkstimulerande dropp. Jag fick aldrig någon effektivitet i att krysta - jag fattade nog inte hur jag skulle göra - så den delen av förlossningen tog lång tid. Men trots det upplevde jag den aldrig som jobbig. Men det är som du säger, vi har alla vår egen upplevelse och vår egen tolkning av vår upplevelse
    Jaha Ja det är ju så olika... Jag fick också värkstimulerande dropp vilket för mig innebar att värkarna gick in i varandra utan uppehåll. Och DÅ var det riktigt jobbigt. Jag fixade smärtan så länge jag fick pauser emellan, men inte när det blev värkstormar på det sättet.
  • bo74

1-2cm var som mensvärk med pauser för mig. 2-3cm som stark mensvärk och helt okej. Sedan hände det något och det gjorde jätteont fram till 4cm. Sedan snittades jag så jag kan inte jämföra med värkarna efteråt. Men skulle säga att det som gjorde att jag tyckte 3 till 4cm gjorde så ont framförallt var att jag var fast i ryggläge i sängen och var tvungen att ligga helt still.

Svar på tråden Hur ont gör e första 3 cm?