Hur ont gör e första 3 cm?
Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?
Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?
Jag var öppen 2,5cm när vattnet gick så jag kände inte av de första 3cm tror att det är väldigt individuellt hur mycket smärta man känner...men jag tycker inte att du ska vara orolig för de första 3cm..de värkarna kan du andas dig igenom!
Blev igångsatt och öppnade mig fyra centimeter innan det blev akutsnitt.
Jag tyckte att det gjorde ont, absolut, men det var helt klart hanterbart. Jag fick en epidural vid fyra centimeter för att kunna öka värkstimulerande droppet, men jag hade absolut klarat mig utan den. Med hjälp av värmekuddar, massage och att andas genom värkarna klarade jag mig fint och jag är absolut ingen smärttålig människa...
De första tre centimetrarna kändes som väldig kraftig mensvärk. Det kändes ordentligt men för mig var det helt hanterbart. Att öppna sig från tre till tio centimeter gjorde ont. Jag är väldigt tacksam för att det fanns lustgas.
De första 4 cm för mig kändes som mensvärk. Så vi får väl hoppas att det gör det för dig med. Då klarar du det galant utan att ens fundera på att åka till förlossningen.
(jag åkte dit bara för att bebisen låg i tvärläge och jag hört att det inte var så bra med värkar för barnet då. Hade aldrig åkt in vid den tidpunkten om barnet legat rätt )
1-2cm var som mensvärk med pauser för mig. 2-3cm som stark mensvärk och helt okej. Sedan hände det något och det gjorde jätteont fram till 4cm. Sedan snittades jag så jag kan inte jämföra med värkarna efteråt. Men skulle säga att det som gjorde att jag tyckte 3 till 4cm gjorde så ont framförallt var att jag var fast i ryggläge i sängen och var tvungen att ligga helt still.