stor och liten skrev 2011-07-07 17:36:54 följande:
telgebo: ... om du inte bantar utan äter balancerat är det helt ok tror jag. det är ju först de sista 2 maanaderna som barnet+moderkakan+extra blod och fruktvatten tillsammans utgör ca 6-8 kg. men det är riktigt som mimmi skriver; när man bränner fett lösgörs de miljögifter vi faatt i oss och kan tas upp av barnet och bl a därför rekommenderar läkare att man inte bantar under graviditeten (och naturligtvis för risken med närings/vitaminbrist - men mycket mer än man normalt äter behöver man inte - tror mej ha sett ca 250-300 kcal extra/dag. det är typ en macka och ett glas mjölk extra!). bantning det har man massor av tid till sedan :o)....
Jag bantar inte, gått ner med alla barnen massor i vikt och det visade sig att jag hade hypothyreos och fick äta Levaxin och jag tror inte det är det som orsakar min viktnedgång utan jag vet inte.
Under min tredje graviditet så hann jag gå upp 5 kg på slutet men med tanke på att barnet i magen vägde 4210 g så var ju inte min viktuppgång så farlig.
Men de andra barnen så vägde jag mindre samma dag jag kom in för att föda än vad jag gjorde när jag plussade med dom och denna gång verkar det bli samma sak, är ju i v.25 nu.