• Anonym (Fet)

45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???

Är 27 år gammal, 159 cm lång och väger 106 kg.

Jag var normalviktig ända fram tills jag var runt 20 år, då jag helt plötsligt gick upp 20-25 kg på ett år, till synes utan orsak.

Jag har kämpat på alla sätt att gå ner i vikt, men resultatet är att jag på dessa sju år ökat ytterligare 20 kg i vikt.

Jag har gjort allt - Viktväktarna, LCHF, GI, diverse konstiga dieter, pulver till och med provat receptbelagda tabletter som Xenical och Reductil - men jag går inte ner!

Nu sista veckorna har jag uteslutande levt på pulver och sallader, resultatet är att jag går ner 2-3 kg men sedan äter jag ETT normalt mål mat och vikten är uppe på samma 106 kg igen.

Jag vill inte ha det så här längre. Jag vill snart bli gravid, men innan dess vill jag kunna vara någorlunda normalviktig.

Har varit en stor motståndare till GP-operationer och muttrat att det där kan man klara på egen hand - men nu börjar jag tveka...

Är en operation mitt enda alternativ?

Finns det någon som varit i liknande situation som kan ge något råd?
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.

• Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???
  • Anonym (Heja ts!)
    Cecese skrev 2010-05-24 06:58:22 följande:
    Ändrar man inte sitt sätt att äta och det man äter så går man upp igen. Till en början så dumpar man som sagt om man äter mycket fett och socker men gör man det tillräckligt mycket/ofta så vänjer kroppen sig vid det och ja äter man då massa kakor, glass, godis m.m. hela dagarna så går man upp igen. En viktoperation (oavsett metod för det finns många) är ingen mirakelkur som gör att man rasar i vikt och sen är smal resten av livet. En viktoperation är ett hjälpmedel för att man ska ändra sin kost och äta bättre. Sen är det inte heller så att man automatiskt går ner all övervikt genom en viktoperation, i genomsnitt går man ner 10-15 bmi-enheter och gör man det anses operationen som lyckad. Andra siffror det pratas om är att man går ner 50-75 % av övervikten och resten får man jobba sig ner precis som alla andra.Min operation räknas redan som lyckad trots att jag sitter med väldigt många kg övervikt kvar. Jag började på bmi 50,9 och ligger idag på 34,3, dvs fetma men den räknas ändå som lyckad. Jag har fortfarande 24 kg övervikt och just nu står jag stilla sen ca 1,5 månad så vette sjutton om jag kommer att gå ner mer. Oavsett så har jag iaf gått ner 43 kg så det känns rätt ok ändå.
    Tack för förklaringen och grattis till din viktminskning. Jag tror det är rätt viktigt att berätta om sånt här, får många verkar tro att det är en lätt genväg till viktminskning och några sådana finns ju inte.

Lycka till med kämpandet.
  • RiNan
    Cecese skrev 2010-05-24 07:00:01 följande:
    Även efter en gbp och ds (som är ännu större op än gbp) kan man gå upp alla kilon igen och lite till. Som sagt en viktoperation är ingen mirakelmetod utan ett hjälpmedel och om man fortsätter äta skit som godis, glass m.m. går man upp i vikt igen.
    Inte lika lätt dock. Med den förra metoden gick det lätt att töja ut matsäcken igen och därför gick hela 60% av alla som gjorde den upp. Lite tråkigt dock att gå ner och sen upp igen efter att man gjort en så stor grej.
  • RiNan
    Verkligen skrev 2010-05-24 07:58:44 följande:
    En normal dag ser ut såhär med kost & motion. Frukost: 2 smörgåsar med grönsaker på. 1 stort glas vatten. Lunch: Ofta en sallad med kyckling eller ibland pulvershake beroende på om jag har tid att laga mat, har en krävande dotter. Brukar avsluta med ett äpple. 1 stort glas vatten. Mellanmål: Fruktsallad, ej banan. Eller havregrynsgröt. Middag: Kyckling eller fläskfilé, halva tallriken grönsaker och lite ris/potatis/pasta. Dricker 1,5 liter vatten/dag. Godis på helgerna ca 20 kronors lösgodis. Sen är jag ute runt 5 timmar/dag varav jag promenerar ca 3 timmar. Rider 1 gång i veckan och går på Friskis när jag hinner. Ibland när jag är extra hungrig så brukar jag tillaga en kycklingfilé och äta bara den. Småäter inte. Tycker det är konstigt att jag inte ens gått ner ett hekto. Första 3 månaderna gick jag ner 6 kilo och de 3 månaderna efter så har det stått still. Enligt min dietist så äter jag perfekt och motionerar bra. Har 1-2 vilodagar dock även om det alltid blir lite promenerande ändå eftersom jag har hund..
    Tycker att det låter som att du får i dig alldeles för lite protein speciellt med tanke på hur mycket du rör dig. Men något hekto borde du ändå ha gått ner. Konstigt.
    Bra att du fixar till en kyckling ibland, det är ju protein
    Vad har du för shake? Det är stor skillnad på shake och shake. Herbalife tex innehåller mycket mer protein än tex nutrilett. Modifast vet jag inte, den har jag aldrig testat.

Hur kommer det sig att du skippar bananer etc? Visserligen innehåller den 100kcal men sällan har någon gått upp för att de ätit för mycket frukt eller inte gått ner för att man ätit en banan

Vad har din dietist att komma med vad gäller varför du inte går ner? Hade du kollat medicinska orsaker?
  • Verkligen
    RiNan skrev 2010-05-31 15:12:01 följande:
    Tycker att det låter som att du får i dig alldeles för lite protein speciellt med tanke på hur mycket du rör dig. Men något hekto borde du ändå ha gått ner. Konstigt.
    Bra att du fixar till en kyckling ibland, det är ju protein
    Vad har du för shake? Det är stor skillnad på shake och shake. Herbalife tex innehåller mycket mer protein än tex nutrilett. Modifast vet jag inte, den har jag aldrig testat.

Hur kommer det sig att du skippar bananer etc? Visserligen innehåller den 100kcal men sällan har någon gått upp för att de ätit för mycket frukt eller inte gått ner för att man ätit en banan

Vad har din dietist att komma med vad gäller varför du inte går ner? Hade du kollat medicinska orsaker?
    Jag tycker inte om bananer så mycket. Föredrar äpplen som är sura..
    Dricker NOKA och Modifast. Noka ska vara en av de bättre på marknaden, ganska nytt märke.
    Jag behöver inte gå hos dietist mer eftersom att min kost & motion var så bra samt att jag själv är utbildad inom näringslära. Var dock hos läkaren förra veckan som konstaterade att han inte kan hjälpa mig för han behandlar sjukdomar. Inte övervikt. Och att jag ska äta större frukost och mindre på dagarna. Att jag helst ska hålla mig till sallad och frukt dagtid. Så hans råd gav jag inte mycket för. Han konstaterade att min övervikt kan vara orsaken till att jag tappat känseln i stora delar av fötterna sen nästan 1 år tillbaka och att jag bör gå ner lite. Jag har 22 kilos övervikt men han ville inte skriva ut Xenical för han kunde inte motivera en sån prescription (vet inte svenska ordet)... Så jag får väl vara fet då..
    Nej, men seriöst. Funderar på att dra ner ännu mer på maten och sluta motionera med sånt som bygger muskler.
    Sköldkörteln är kollad och den såg ok ut. Däremot är det nåt konstigt med mina röda blodkroppar men det skulle dom inte kolla upp.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • RiNan
    Verkligen skrev 2010-06-01 22:46:18 följande:
    Jag tycker inte om bananer så mycket. Föredrar äpplen som är sura..
    Dricker NOKA och Modifast. Noka ska vara en av de bättre på marknaden, ganska nytt märke.
    Jag behöver inte gå hos dietist mer eftersom att min kost & motion var så bra samt att jag själv är utbildad inom näringslära. Var dock hos läkaren förra veckan som konstaterade att han inte kan hjälpa mig för han behandlar sjukdomar. Inte övervikt. Och att jag ska äta större frukost och mindre på dagarna. Att jag helst ska hålla mig till sallad och frukt dagtid. Så hans råd gav jag inte mycket för. Han konstaterade att min övervikt kan vara orsaken till att jag tappat känseln i stora delar av fötterna sen nästan 1 år tillbaka och att jag bör gå ner lite. Jag har 22 kilos övervikt men han ville inte skriva ut Xenical för han kunde inte motivera en sån prescription (vet inte svenska ordet)... Så jag får väl vara fet då..
    Nej, men seriöst. Funderar på att dra ner ännu mer på maten och sluta motionera med sånt som bygger muskler.
    Sköldkörteln är kollad och den såg ok ut. Däremot är det nåt konstigt med mina röda blodkroppar men det skulle dom inte kolla upp.
    Byt läkare. Viktproblem går på vårdgarantin och får man inte hjälp hos sin läkare ska man testa en annan och är ingen i hela länet tillmötesgående så får man enligt vårdgarantin söka sig utanför sitt län. De pratade om detta på efter tio för någon dag/vecka sedan och det var folk från vården där bla överläkaren från överviktsenheten i Uppsala. De sa också att de största fördomarna mot övervikt och det sämsta bemötande står sorgligt nog vården för. Du SKA få hjälp från läkaren. Överläkaren tyckte att man kunde marschera till sin läkare och be om remiss till en övervitksenhet. Har du dessutom andra problem pga övervikt är det ännu viktigare att de hjälper dig. Iditoisk läkare du träffade Skrikandes Övervikt är en sjukdom. Kanske inte några få kilo men när det börjar belasta en.

Försök testa med en anna läkare.

Sorry TS om vi tar över lite med denna diskussion men inget har hörts från dig på ett tag så vi kanske kan prata om detta under tiden
  • Anonym (Fet)

Ingen fara - prata på!

Jag hart sedan sist kört på med diet och träning - och som vanligt - inte mycket som skett på vågen, det lilla som skett kommer säkert tillbaka i helgen när jag unnar mig en glass i värmen...

Ska dock till min BM i morgon, och därefter prata med en läkare.

• Libbe7

Du får nog göra ett val, antingen så bantar du eller så unnar du dig saker. Man kan inte väga 45 kg för mycket och böla om det och samtidigt tro att man kan unna sig saker på helgerna.
    Alla viktminskningsmetoder fungerar om man följer dom. Vill du gå ner så får du följa dom till 100%. Det finns inga genvägar.
    Jag har själv övervikt och vet hur det fungerar. Vill jag unna mig? Ja då står vågen antingen still eller går upp. Är det värt det? Ja, det får jag så klart bestämma från gång till gång.
    Ska du nu till en läkare så får du nog lägga alla korten på bordet.

• Anonym (Fet)
    Libbe7 skrev 2010-06-03 14:20:19 följande:
    Du får nog göra ett val, antingen så bantar du eller så unnar du dig saker. Man kan inte väga 45 kg för mycket och böla om det och samtidigt tro att man kan unna sig saker på helgerna.
    Alla viktminskningsmetoder fungerar om man följer dom. Vill du gå ner så får du följa dom till 100%. Det finns inga genvägar.
    Jag har själv övervikt och vet hur det fungerar. Vill jag unna mig? Ja då står vågen antingen still eller går upp. Är det värt det? Ja, det får jag så klart bestämma från gång till gång.
    Ska du nu till en läkare så får du nog lägga alla korten på bordet.
    Eftersom du vet hur det fungerar får du gärna dela med dig av dina metoder - skriv gärna vad du äter och hur mycket du tränar. Vad är det som du unnar dig som får vågen att stå still?

Jag unnar mig inga "saker" - jag unnar mig en normal måltid enligt tallriksmodellen, eventuellt kan jag unna mig en glass under helgen, en strut/pinne, inte en Big pack.
    Det är de två sakerna jag "unnar" mig, som egentligen inte borde påverka min vikt något, med tanke på att jag håller en väldigt låg kalorinivå i övrigt och tränar mycket - enligt de flesta dietmetoder.  Skulle jag äta enligt Viktväktarna skulle jag kunna "unna" mig detta dagligen, enligt deras metod och de propoints jag fått tilldelat.

Nej, alla viktminskningsmetoder fungerar uppenbarligen inte. Det enda som ser ut att fungera för min del är om jag lever på vatten och tränar 4 timmar om dagen, men det ser jag ej som ej hållbar diet som kommer leda mig i mål.

Jag ser det dock som något "normalt" att man ska kunna gå ner på att leva på mellan 800-1200 kcal, och minst 1 timmes träning om dagen. Jag ser det inte som att allt är normalt när jag vecka in och ut lever på 800-1200 kcal om dagen, kanske hamnar på 2000 kcal (vilket även det är under normalt) på lördagen och tränar i princip dagligen. Jag ligger back med dryga 1000 kcal om dagen mot vad jag borde äta, äter ej kolhydrater, och tränar så jag i princip med råge förbrukar det jag sätter i mig.
    Denna vecka är resultatet på detta ett helt hekto - det ser jag ej som normalt.
  • Anonym (Heja ts!)
    Anonym (Fet) skrev 2010-06-04 08:51:32 följande:
    Eftersom du vet hur det fungerar får du gärna dela med dig av dina metoder - skriv gärna vad du äter och hur mycket du tränar. Vad är det som du unnar dig som får vågen att stå still?

Jag unnar mig inga "saker" - jag unnar mig en normal måltid enligt tallriksmodellen, eventuellt kan jag unna mig en glass under helgen, en strut/pinne, inte en Big pack.
    Det är de två sakerna jag "unnar" mig, som egentligen inte borde påverka min vikt något, med tanke på att jag håller en väldigt låg kalorinivå i övrigt och tränar mycket - enligt de flesta dietmetoder.  Skulle jag äta enligt Viktväktarna skulle jag kunna "unna" mig detta dagligen, enligt deras metod och de propoints jag fått tilldelat.

Nej, alla viktminskningsmetoder fungerar uppenbarligen inte. Det enda som ser ut att fungera för min del är om jag lever på vatten och tränar 4 timmar om dagen, men det ser jag ej som ej hållbar diet som kommer leda mig i mål.

Jag ser det dock som något "normalt" att man ska kunna gå ner på att leva på mellan 800-1200 kcal, och minst 1 timmes träning om dagen. Jag ser det inte som att allt är normalt när jag vecka in och ut lever på 800-1200 kcal om dagen, kanske hamnar på 2000 kcal (vilket även det är under normalt) på lördagen och tränar i princip dagligen. Jag ligger back med dryga 1000 kcal om dagen mot vad jag borde äta, äter ej kolhydrater, och tränar så jag i princip med råge förbrukar det jag sätter i mig.
    Min tanke är att du kanske får i dig för lite kalorier? Att äta 800 är alldeles för lite, särskilt om du tränar. 

Hoppas du hittar nåt som passar dig.

Trevlig helg och sköt om dig!
  • Anonym (ät mer!)

Om du TS börjar äta det dubbla så lovar jag att du går ned i vikt. Din stackars kropp tror väl att den håller på att svälta ihjäl så den håller hårt i kilona. Det är ren överlevnadsinstinkt.. 

• Anonym (GP op)

Nu har jag  bara läst TS men kan berätta om mig.
    Jag vägde närmare 150 kg på mina 174 cm. Jag hade provat allt och ingenting funkade. Jag gjorde en GP 2006 och har aldrig ångrat mig trots att jag fick ärrbildning mm så jag var tvungen att göra en omop. Jag åkte till akuten efter det, flera ggr pga att jag hade ont men det satt mest i mitt huvud (deprimerad osv.) Jag ångar absolut ingenting då jag fick ett helt nytt liv efter operna. Jag väger idag 110 kg dvs en hel del till att gå ner men mitt liv är helt annorlunda! Även om jag ibland har ont i ryggen så kan jag gå ut o gå mm. Känner mig inte så himla annorlunda mot alla andra människor som jag gjorde förut även om jag fortfarande är fet. Kanske låter konstigt men jag har fått ett liv!! Jag klarar mycket mer än förut och dessutom gift vilket jag aldrig trodde skulle ske eftersom jag såg ut som jag gjorde. Dock så föll min man för min personlighet o inte mina kurvor. Han tycker dock att jag är det sexigaste o finaste tjejen som finns men jag har svårt att tro på det iom min övervikt.
    Det jag egentiligen vill säga är att det finns hopp.  Jag trodde aldrig att jag skulle hitta någon eller att vara hyffsat bekväm i min kropp men jag själv och min man får mig o känna mig sexig, "normal" etc.
    Hoppas att du känner någon tröst i det jag skrivit och lycka till Glad

• Libbe7
    Anonym (Fet) skrev 2010-06-04 08:51:32 följande:

Vilken metod jag än har testat så har dom fungerat. Jag är ärlig nog att säga att dom inte har passat mig. LCHF var min favorit......tills jag blev sugen på nypotatis. Det är inte metodens fel att potatis innehåller så mycket kolhydrater så det gick åt skogen.
    Nutrilett var också bra tills jag kände att jag ville tugga ordentligt. Listan kan göras hur lång som helst men summa sumarum så är det mina egna val som gjort att jag inte fått till det.
    Nu är jag medlem på viktklubben och jag sår sakta men säkert ner. Har skador efter en trafikolycka som gör att jag inte kan träna upp mig så kroppen förbränner men det gör inget egentligen och det är här mina dåliga val kommer in.
    Gubben kan lätt cykla en träningsrunda på ca 8 mil och någon gång känner han att han vill kanske unna sig en påse ostbågar eller liknande. Och som stöttande sambo hänger jag på trots att jag inte rört mig en meter.
    Jag vet att det är åt helvete men det är samtidigt ett val jag gör.
    Vi är båda med i viktklubben och dom veckor vi väger in och har gått upp får vi böta 100 kr i en burk. Det går till semesterkassan. Och ja, där är en hel del i den burken   =)
    Så mina ostbågar blir dyra.
    Du kommer inte att gå ner förrän du inser dina egna fel. JAg säger inte att allt du gör är tokigt men 800 kalorier är vansinne. Du svälter ju. Jag äter 1300 men har inte så mycket övervikt.
Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???