• Anonym (Fet)

45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???

Är 27 år gammal, 159 cm lång och väger 106 kg.

Jag var normalviktig ända fram tills jag var runt 20 år, då jag helt plötsligt gick upp 20-25 kg på ett år, till synes utan orsak.

Jag har kämpat på alla sätt att gå ner i vikt, men resultatet är att jag på dessa sju år ökat ytterligare 20 kg i vikt.

Jag har gjort allt - Viktväktarna, LCHF, GI, diverse konstiga dieter, pulver till och med provat receptbelagda tabletter som Xenical och Reductil - men jag går inte ner!

Nu sista veckorna har jag uteslutande levt på pulver och sallader, resultatet är att jag går ner 2-3 kg men sedan äter jag ETT normalt mål mat och vikten är uppe på samma 106 kg igen.

Jag vill inte ha det så här längre. Jag vill snart bli gravid, men innan dess vill jag kunna vara någorlunda normalviktig.

Har varit en stor motståndare till GP-operationer och muttrat att det där kan man klara på egen hand - men nu börjar jag tveka...

Är en operation mitt enda alternativ?

Finns det någon som varit i liknande situation som kan ge något råd?
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.

• Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???
  • Anonym (Heja ts!)
    RiNan skrev 2010-05-23 22:40:07 följande:
    Den förra varianten av operationen, en bindning fick dåliga resultat i längden. 60% av alla som gick ner gick upp igen bla pga att magsäcken gick att tänja ut igen. Min mamma tillhör en av dem. Nu gör de inte den operationen mer. Den operationen hade även massa andra biverkningar som man kunde få som att snöret gjorde hål i magsäcken etc. Med gbp sa de i uppsala att man på en tidslinje av 10 år går ner ca 1/4 av sin starvikt ( i snitt alltså). I början går man ner ca 1/3 men sen går man upp lite och det jämnar ut sig till 1/4.
    Aha då förstår jag. Tack för svaret
  • RiNan
    Nettie81 skrev 2010-05-23 23:11:00 följande:
    Åh Rinan, tack, jag kunde inte komma på nåt bättre och förklara :)
    Din förklaring var bra den med
  • Cecese
    Anonym (Heja ts!) skrev 2010-05-23 20:12:21 följande:
    En fundering jag haft, kan inget om dessa operationer.Hur kommer det sig att vissa kan gå upp så mycket trots att de opererat sig? Har de ändrat tillvägagångsättet nu eller gör de andra typer?
    Ändrar man inte sitt sätt att äta och det man äter så går man upp igen. Till en början så dumpar man som sagt om man äter mycket fett och socker men gör man det tillräckligt mycket/ofta så vänjer kroppen sig vid det och ja äter man då massa kakor, glass, godis m.m. hela dagarna så går man upp igen. En viktoperation (oavsett metod för det finns många) är ingen mirakelkur som gör att man rasar i vikt och sen är smal resten av livet. En viktoperation är ett hjälpmedel för att man ska ändra sin kost och äta bättre.

Sen är det inte heller så att man automatiskt går ner all övervikt genom en viktoperation, i genomsnitt går man ner 10-15 bmi-enheter och gör man det anses operationen som lyckad. Andra siffror det pratas om är att man går ner 50-75 % av övervikten och resten får man jobba sig ner precis som alla andra.

Min operation räknas redan som lyckad trots att jag sitter med väldigt många kg övervikt kvar. Jag började på bmi 50,9 och ligger idag på 34,3, dvs fetma men den räknas ändå som lyckad. Jag har fortfarande 24 kg övervikt och just nu står jag stilla sen ca 1,5 månad så vette sjutton om jag kommer att gå ner mer. Oavsett så har jag iaf gått ner 43 kg så det känns rätt ok ändå.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese
    RiNan skrev 2010-05-23 22:40:07 följande:
    Den förra varianten av operationen, en bindning fick dåliga resultat i längden. 60% av alla som gick ner gick upp igen bla pga att magsäcken gick att tänja ut igen. Min mamma tillhör en av dem. Nu gör de inte den operationen mer. Den operationen hade även massa andra biverkningar som man kunde få som att snöret gjorde hål i magsäcken etc. Med gbp sa de i uppsala att man på en tidslinje av 10 år går ner ca 1/4 av sin starvikt ( i snitt alltså). I början går man ner ca 1/3 men sen går man upp lite och det jämnar ut sig till 1/4.
    Även efter en gbp och ds (som är ännu större op än gbp) kan man gå upp alla kilon igen och lite till. Som sagt en viktoperation är ingen mirakelmetod utan ett hjälpmedel och om man fortsätter äta skit som godis, glass m.m. går man upp i vikt igen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • stor grön drake
    Anonym (Fet) skrev 2010-05-21 12:44:49 följande:
    Nu sista veckorna har jag uteslutande levt på pulver och sallader, resultatet är att jag går ner 2-3 kg men sedan äter jag ETT normalt mål mat och vikten är uppe på samma 106 kg igen.
    de kilon som försvunnit har varit vatten (pulvren är vätskedrivande) och vid det målet mat passade kroppen på att suga åt sig all vätska, salt (som binder vatten) och andra "godsaker"

Hoppas du hittar motivationen att försöka igen, jag har förstått att man måsta vänta några år efter en GBP innan man får bli gravid.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Verkligen

TS, det skulle kunna vara jag som skrev tråden. Jag gick upp närmare 30 kilo på 1 år när jag var 20 år.. Nu sitter man här som en valross och kilona har kilat fast.
    Jag går ca 1 mil 5 dagar i veckan, tränar gympa samt rider 1 gång i veckan. Äter mindre och sunt osv.. Inget händer.
    Dock var det inget fel på min sköldkörtel. Ska till läkaren idag pga ett annat problem och tänkte ta upp det men dom hara ldrig brytt sig så nån hjälp räknar jag inte med.

Hoppas verkligen att du kommer till rätta med vikten. Om det är så att din sköldkörtel inte fungerar som den ska så finns det ju stora chanser att du lättare går ner med hjälp av mediciner..

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • RiNan
    Verkligen skrev 2010-05-24 07:17:35 följande:
    TS, det skulle kunna vara jag som skrev tråden. Jag gick upp närmare 30 kilo på 1 år när jag var 20 år.. Nu sitter man här som en valross och kilona har kilat fast. Jag går ca 1 mil 5 dagar i veckan, tränar gympa samt rider 1 gång i veckan. Äter mindre och sunt osv.. Inget händer. Dock var det inget fel på min sköldkörtel. Ska till läkaren idag pga ett annat problem och tänkte ta upp det men dom hara ldrig brytt sig så nån hjälp räknar jag inte med. Hoppas verkligen att du kommer till rätta med vikten. Om det är så att din sköldkörtel inte fungerar som den ska så finns det ju stora chanser att du lättare går ner med hjälp av mediciner..
    Om du tar upp det i samband med ett annat problem så bryr de sig inte eftersom de tar en sak i taget. Vill du söka för vikten så söker du enbart för den och då lägger de allt tid som ni har för just det.

Hur ser ditt matintag ut dagsmässigt? Får du i dig tillräckligt med proteiner för den mängden som du rör dig? Det har varit min största miss under alla åren jag kämpat. Inte förrän jag började på gym och träffade deras personliga tränare för en konsultation och ett program fattade jag hur viktigt det är. Och när jag vägde mig hos dem och såg att jag gått ner 0,6kg muskler vilket är superdåligt. Det räcker inte med att gå ner i vikt, det är av rätt sak som det måste tas också. Tas det av muskler förbränner man mindre och tas de av fett så att man har mer muskler kvar förbränner man mer. 2kg extra muskler förbränner 7000kcal i veckan eller hur det nu var. Så det är viktigt att inte förlora muskler medan man går ner för då står det rätt still.
  • Verkligen
    RiNan skrev 2010-05-24 07:49:49 följande:
    Om du tar upp det i samband med ett annat problem så bryr de sig inte eftersom de tar en sak i taget. Vill du söka för vikten så söker du enbart för den och då lägger de allt tid som ni har för just det. Hur ser ditt matintag ut dagsmässigt? Får du i dig tillräckligt med proteiner för den mängden som du rör dig? Det har varit min största miss under alla åren jag kämpat. Inte förrän jag började på gym och träffade deras personliga tränare för en konsultation och ett program fattade jag hur viktigt det är. Och när jag vägde mig hos dem och såg att jag gått ner 0,6kg muskler vilket är superdåligt. Det räcker inte med att gå ner i vikt, det är av rätt sak som det måste tas också. Tas det av muskler förbränner man mindre och tas de av fett så att man har mer muskler kvar förbränner man mer. 2kg extra muskler förbränner 7000kcal i veckan eller hur det nu var. Så det är viktigt att inte förlora muskler medan man går ner för då står det rätt still.
    En normal dag ser ut såhär med kost & motion.

Frukost: 2 smörgåsar med grönsaker på. 1 stort glas vatten.
    Lunch: Ofta en sallad med kyckling eller ibland pulvershake beroende på om jag har tid att laga mat, har en krävande dotter. Brukar avsluta med ett äpple. 1 stort glas vatten.
    Mellanmål: Fruktsallad, ej banan. Eller havregrynsgröt.
    Middag: Kyckling eller fläskfilé, halva tallriken grönsaker och lite ris/potatis/pasta.

Dricker 1,5 liter vatten/dag. Godis på helgerna ca 20 kronors lösgodis.

Sen är jag ute runt 5 timmar/dag varav jag promenerar ca 3 timmar. Rider 1 gång i veckan och går på Friskis när jag hinner.

Ibland när jag är extra hungrig så brukar jag tillaga en kycklingfilé och äta bara den. Småäter inte.
    Tycker det är konstigt att jag inte ens gått ner ett hekto. Första 3 månaderna gick jag ner 6 kilo och de 3 månaderna efter så har det stått still.
    Enligt min dietist så äter jag perfekt och motionerar bra. Har 1-2 vilodagar dock även om det alltid blir lite promenerande ändå eftersom jag har hund..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Anonym (Lite tips)

Har bara läst TS men jag ville ändå skriva att särskilt om du testat många dieter kan kroppen vara inställd på svält och behåller då fettet. Läste att om man dietat mycket kan det dröja upp till ett halvår innan LCHF ger resultat så ge det bara tid - jo jag vet, det är skitsvårt när man vill rasa snabbt -men kroppen mår bättre av en långsam viktminskning och det bästa men kan göra är att göra en livsstilsförändring, att hitta en motionsform man faktiskt tycker är kul och att ställa om kosten, ta mindre portioner och nyttigare mat. Att äta regelbundet och försöka att även sova regelbundet. Hitta något som passar just dig och som inte känns som en uppoffring. Tänk att "det här gör jag för min skull och jag mår jättebra"

Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???