• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • Anova

Försöker lokalisera en hjärtstatare, är jag på stan så vet jag exakt var de finns. Ber någon springa och hämta i så fall.
    Gör medvetandekontroll.
    Ber någon ringar 112.
    Gör kompressioner, men skiter i inblås, just inblås är på väg bort ur HLR. Om hjärtstartare finns defibillierar jag. Och håller på så tills sjukvårdspersonal är på plats.

Jag är kunnig i HRL och gick så sent som i fredags en kurs.

• pingel

Nej, inte om jag inte har något skydd. Jag har gått HLR-kurs flera gånger och en av de saker de sa att vi borde fundera över var vilka människor man kan tänka sig att hjälpa, eller under vilka omständigheter. I den här situationen ser jag så uppenbar risk för smitta att jag inte ger HLR om jag inte har tillgång till något skydd. Jag är inte beredd att riskera mitt eget liv för att hjälpa en främmande person. Och jag bär normalt inte med mig första-hjälpen-utrustning, det gör jag bara om jag ska ut på sportäventyr i naturen och liknande. HLR har jag i första hand lärt mig för att kunna hjälpa träningskompisar och mina närmaste i nödsituationer, men jag skulle även (oskyddat) hjälpa t ex en arbetskamrat som får hjärtstillestånd, eller någon som har drunknat. Men blod och kanyler och sånt, nä, där går min gräns.

• Maggis

Såklart. Har ett skydd i bilen och ett i min väska. Och jag kan HLR.

//Maggis
  • pingel

För att förtydliga - jag vill alltså inte ha mun-mot-mun-kontakt med den här personen. Däremot assisterar jag på andra sätt, naturligtvis, så gott jag kan.

• Probably the best    in the
    BillyX skrev 2010-05-31 17:17:55 följande:
    Jag skulle lagt honom i framstupa sidoläge men inte gett han mun-mot-mun, bara hjärtpumpning eller vad det kallas.
    Kompressioner på en människa som ligger i framstupa sidoläge?
  • Probably the best    in the

Och vad skulle TS själv ha gjort?.....

• ääni
    Maggis skrev 2010-05-31 17:28:03 följande:
    Såklart. Har ett skydd i bilen och ett i min väska. Och jag kan HLR.
    Vad är det för skydd?
  • Zimlis

Nej det gör jag inte. Jag vet bara vagt hur man skulle göra, men att faktiskt praktisera det skulle jag inte klara.

Däremot kan jag ringa ambulans och ropa på hjälp och det skulle jag göra.

• Maggis
    ääni skrev 2010-05-31 17:39:07 följande:
    Vad är det för skydd?
    Det är en form av andningsmask med ventil. Tror att någon länkat till sidor där de kan köpas tidigare i tråden. Ser ut som en lapp med en ventil på som man sätter över munnen hos den man ska hjälpa och så blåser man i den.
    //Maggis
Svar på tråden Hjälper du pojken?