• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • Probably the best    in the
    Marsch skrev 2010-05-31 20:16:54 följande:
    Vilka städer har sådant och vad innebär det?
    Då jag bor på landet är jag inte säker men i Stockholm har man väl satt upp helautomatiska defibrillatorer runt om i centrum. Sen finns det ett projekt som jag tror heter SALSA (eller om det var ett annat projekt) där massor av polisbilar och taxibilar har en deff, så SOS kan kolla vilken som är närmast (eller om det skickas SMS till de bilar som har).
    Ja nåt sånt!
    Sen tror jag nog det börjar komma fler och fler deffar lite överallt då de blir mindre och smidigare och dessutom billigare i inköp. Snart i var mans hem lixom (minns de automatiska bt mätarna...) Men varför inte? Gäller ju bara att man har nån brevid sig när det händer, nån som vågar...
  • Lavish

Annat. Kan inte HLR, kanske skulle försöka. Annars ringa ambulans och försöka tillkalla hjälp.

• idiblon yes

Varför skulle man inte hjälpa honom? Om man nu kan, alltså?

Vilar vid denna källa...
  • Uller

Självklart försöker man hjälpa honom. Man vill ju själv bli hjälpt om man råkar illa ut. Om man är orolig över smitta så finns små poketsmasker som man har på nyckelringen. Finns på apoteket. Kan rekomendera

För att trösta dem som är oroliga över mun mot mun metoden så kommer nog inblåsningarna att förvinna om några år även i det svenska HLR programmet. I vissa europeiska länder andvänder man sig bara av kompressioner.

En andledning är nog för att underlätta för lekmän att påbörja HLR och sedan för att rädslan över smitta är stor. Man vill inte göra inblåsningar på någon man inte känner.

• idiblon yes

Ni som inte hjälper denne pojke, hjälper ni andra som inte är lika "suspekta"?

Vilar vid denna källa...
  • snillis

Jag har varit med om en situation, inte exakt som denna men liknande.

En man som blivit nedslagen, han låg och krampade, pulsen stannade av, munnen och ansiktet fullt av blod.
    Självklart gjorde jag HLR utan att tänka på eventuella risker. 
    Så jag röstade ja utifrån vad jag tror att jag skulle göra i denna fiktiva situation.
    Är man utbildad att rädda liv kan man liksom inte stå och göra den typen av värderingar när man hamnar i ett kritiskt läge. Tycker jag!
  • Probably the best    in the
    snillis skrev 2010-05-31 22:24:24 följande:
    Jag har varit med om en situation, inte exakt som denna men liknande. En man som blivit nedslagen, han låg och krampade, pulsen stannade av, munnen och ansiktet fullt av blod. Självklart gjorde jag HLR utan att tänka på eventuella risker.  Så jag röstade ja utifrån vad jag tror att jag skulle göra i denna fiktiva situation. Är man utbildad att rädda liv kan man liksom inte stå och göra den typen av värderingar när man hamnar i ett kritiskt läge. Tycker jag!
    Är man utbildad på att rädda liv är man också utbildad i att inte utsätta sig själv för mer risker än absolut nödvändigt. Egen säkerhet är alltid nummer ett!
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 22:55:42 följande:
    Är man utbildad på att rädda liv är man också utbildad i att inte utsätta sig själv för mer risker än absolut nödvändigt. Egen säkerhet är alltid nummer ett!
    Så man undviker att göra mun mot mun på suspekta personer, eller gäller det alla?
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Hjälper du pojken?