• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • Denebola
    Movie Freak skrev 2010-05-31 14:30:12 följande:
    jo visst men mång skriver att de börjar o andas o pumpa o gud vet allt o Ts står inget om det att han inte andas. Sedan att kolla om ngn andas ingår i HLR så betyder inte det att det är HRL, HRL är huvudsakligen att massera hjärtat på någon vars hjärta har stannat eller ge syre till någon som slutat andas elelr båda.
    Visst, det är inte HLR per se, men det är ändå en del i "ritualen" kring HLR. Man påbörjar ju inte HLR om det inte behövs, och för att veta om det behövs måste man ta reda på det, genom att undersöka om personen andas eller ej, har puls eller ej...
  • MammaHela

Nej, för jag kan inte.. Låter helt sjukt eftersom jag ändå är utbildad undersköterska. Men jag har inte gjort en enda HLR sen jag gick kalrt skolan och kommer inte ihåg hur man gör.. pinsamt nog.

Men självklart skulle jag ringa 112 och ropa om det är någon som kan HLR!

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Movie Freak
    Denebola skrev 2010-05-31 14:46:19 följande:
    Visst, det är inte HLR per se, men det är ändå en del i "ritualen" kring HLR. Man påbörjar ju inte HLR om det inte behövs, och för att veta om det behövs måste man ta reda på det, genom att undersöka om personen andas eller ej, har puls eller ej...
    jo det är ett av de största misstagen som görs av icke vårdpersonal nämligen att man missar det o gör hjärtmassage på en person som inte behöver det.

Det andra misstaget är att man gör kompresserna på fel ställe o att man håller huvudet fel när man blåser in luft.

så att göra en stor grej av att jag sa "är det ingen som kollar att han andas" är inte en big deal.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Hobbysömmerskan

japp de skulle jag, bär för det mesta med mig en sån här liten duk med munstycke för att använda i sådana situationer där man inte vill riskera att bli smittad. finns i litet fint format som man kan ha på nyckelknippan/handväskan odyl. har även liggandes i första förbandsväskan i bilen, man hjälper väl alla som av någon anledning trillar ihop/behöver akut hjälp

• Mittnick

Hade ringt 112 och komprimerat

• EmmaOh

man får ju utgå från att det handlar om ett hjärtstopp och att andemeningen med frågeställningen är "vågar du hjälpa den personen". Det är ju ett fiktivt exempel ang etik och moral inte en kuggfråga på ett sjukvårdsprov {#lang_emotions_dreamer}

Att börja tjafsa om att han kanske inte behöver hlr känns meningslöst.
    och som många påpekat så ingår att kontrollera luftvägarna och pulsen i utförandet av HLR så skulle han inte behöva kompressioner och ventilering så ger man ju inte det.
    Det är som att fråga " en man knackar på din dörr, får han låna toaletten?" och sen svara "han kanske inte är kissnödig" {#lang_emotions_dreamer}
  • Denebola
    EmmaOh skrev 2010-05-31 15:31:59 följande:
    man får ju utgå från att det handlar om ett hjärtstopp och att andemeningen med frågeställningen är "vågar du hjälpa den personen". Det är ju ett fiktivt exempel ang etik och moral inte en kuggfråga på ett sjukvårdsprov  Att börja tjafsa om att han kanske inte behöver hlr känns meningslöst. och som många påpekat så ingår att kontrollera luftvägarna och pulsen i utförandet av HLR så skulle han inte behöva kompressioner och ventilering så ger man ju inte det. Det är som att fråga " en man knackar på din dörr, får han låna toaletten?" och sen svara "han kanske inte är kissnödig" 
    Bra skrivet

Och bra exempel på slutet
  • konkelbär
    Sadness skrev 2010-05-31 14:29:45 följande:
    Hur tror du HIV och de flesta andra livsfarliga obotliga sjukdommar smittar? Har man inga öppna sår så är det inga problem!
    Hur vet du om han har ett litet sår inne i munnen, och om du har ett litet sår i eller runt munnen?
  • sonen08

röstade ja..även om han är knarkare så kan han få hjälp o bli drogfri.. o om han nu slutat andas så har han förmodligen fått en inblick i vad som händer nä man tar en överdos o kan ta iu med o bli fri förhoppningvis öppnar de ögonen på han.

Svar på tråden Hjälper du pojken?