• Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Jag behöver tips massor med tips på goda och smidiga röror till smörgåstårta.

Sonen tar studenten och jag vill göra något riktigt smarrigt. Är det någon som har tips på något annat som det går att bjuda på så tar jag gärna emot det också

• Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!
  • Forumvärd
    Lady Namárië skrev 2010-06-08 08:49:15 följande:
    Här är min första riktiga smörgåstårta, från förra året:

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/ph...

Jag gjorde en basröra på majonnäs och Crème fraiche. Till första lagret blandade jag i räkor, till det andra hackad skinka. Tårtan är täckt med kaviargrädde (spritsad) och dekorerad med ungefär allt skit jag kunde hitta.
    Jag får prestationsångest
    Var det din första tårta?
    Min första tårta passar sig inte riktigt lika bra på bild kan jag ju dystert meddela
  • Forumvärd
    Mini liten skrev 2010-06-08 08:56:14 följande:

Länkar till ett gamalt inlägg i min blogg om hur jag gör... =0)

www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?...

Wow!

Tack det var inte illa!
    Ni är ju duktiga på att dekorera.
    Jag har liksom inte samma fantasi utan slänger på lite gurka, en uppskrämd och uppskuren tomat, några slekiga räkor och så ost. Inte blir det så där vackert inte
  • Forumvärd
    Pejgan skrev 2010-06-08 08:58:30 följande:
    Jag gillar en väldigt enkel. Utan komplicerade smaker som krockar och utan den förhatliga leverpastejen...

Rostbröd eller landgångsbröd.
    mjukost blandas med hackad skinka/lax/räkor till ett eller två lager.
    hårdkokta ägg hackas och blandas med majonäs och CURRY till ett lager.
    täck med en blandning av vispad grädde och majonäs och garnera med något passande.

Hackad paprika i olika färger, hackad sallad, gurkskivor, skinka rullad i "strutar", räkor, stenbitsrom, hackat ägg, vindruvor...
    Tack
    Hur får du till det så att franskbrödet inte blir så torrt?
    För oftast så blir mina lite torra även om de blir rätt goda
  • HonSomVet

Tycker man brödet är för torrt kan man ju faktiskt fukta det lite med köttbuljong utspätt i vatten (TROR det var det mamma använde).

• uniMog
    Forumvärd skrev 2010-06-08 09:05:26 följande:
    Tack
    Hur får du till det så att franskbrödet inte blir så torrt?
    För oftast så blir mina lite torra även om de blir rätt goda
    1. gör dem en dag i förväg.
    2. snåla inte med fyllningen
    3. om man ändå tycker det blir torrt - spraya eller dutta på lite mjölk/juice/saft/vatten på brödet innan du fyller.
    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Mini liten
    Forumvärd skrev 2010-06-08 09:04:27 följande:
    Wow!

Tack det var inte illa!
    Ni är ju duktiga på att dekorera.
    Jag har liksom inte samma fantasi utan slänger på lite gurka, en uppskrämd och uppskuren tomat, några slekiga räkor och så ost. Inte blir det så där vackert inte
    Ja är det nått som tar tid av att göra hela så är det just dekorationen =0P kan ta mig timmar ibland...
  • Zimlis

Ingredienser

12 skivor landgångsbröd (ca 7x21 cm) - Jag använde vanlig formfranska 2 dl lättcrème fraiche 1 dl kesella/kvarg (10%) FYLLNING 1 1 burk kräftstjärtar i lake (360 g) 3 hårdkokta ägg 2 dl majonnäs 1 dl finskuren dill FYLLNING 2 välj en av de klassiska fyllningarna i receptet "Klassiska fyllningar" på Ica.se  - jag gjorde en egen skagenfyllning. Räkor, Dill, Majonnäs, Citron.
    Tycker man om avokado kan man hacka i en - blir gott FYLLNING 3 200 g gravad lax 2 dl lättcrème fraiche 4 msk riven pepparrot - det räcker verkligen med 1 max 2 msk, pepparroten blir tillräckligt stark ändå (lovar)
    GARNERING 1 gurka 1/2 dl finskuren dill + vippor 1/2 ask körsbärstomater (125 g) 2 citronskivor 2 dl majonnäs 1 kruka krispsallad 1 burk kräftstjärtar i lake (360 g) 200 g gravad lax (tunna skivor) 50 g lax- eller regnbågsrom Gör så här 1. Fyllning 1: Hacka kräftstjärtar och ägg grovt. Blanda detta med majonnäs och dill.
    2. Fyllning 2: Blanda ingredienserna.
    3. Fyllning 3: Grovhacka lax. Blanda med crème fraiche och pepparrot.
    4. Kantskär bröden. Lägg 3 skivor bröd på ett serveringsfat. Bre på fyllning 1. Lägg på 3 skivor bröd, lägg bröden tvärs över så att tårtan inte delar sig. Bre på fyllning 2. Lägg på bröd. Upprepa med fyllning 3.
    5. Lägg på 3 brödskivor. Blanda lättcrème fraiche och kesella. Bre det över och på kanterna. Täck med plastfolie. Låt stå kallt över natten.
    6. Skala, kärna ur och finhacka gurkan. Blanda med dillen. Skär tomaterna i hälften och citronskivorna i bitar. Bre på majonnäs på tårtans sidor så att garneringen fäster. Garnera kanterna med sallad. Lägg på kräftstjärtar, lax, tomater, citroner, rom och dillvippor.
  • Zimlis

just det jag tog inte alls så mycket lax på garneringen - och använde stenbitsrom istället för den andra

• Forumvärd
    HonSomVet skrev 2010-06-08 09:16:49 följande:
    Tycker man brödet är för torrt kan man ju faktiskt fukta det lite med köttbuljong utspätt i vatten (TROR det var det mamma använde).
    Pejgan skrev 2010-06-08 09:17:54 följande:
    1. gör dem en dag i förväg.
    2. snåla inte med fyllningen
    3. om man ändå tycker det blir torrt - spraya eller dutta på lite mjölk/juice/saft/vatten på brödet innan du fyller.
    Tack för tipsen
    Det är väl det jag missar.
    Jag brukar göra tårtorna dagen innan men tipset att dutta på lite vätska är kanoners för det har jag missat. Då ska jag prova det.
Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!